Skip to main content

Γιατί το Twitter του Μασκ έρχεται σε μετωπική σύγκρουση με την Apple

Έτοιμος για ακόμη μία μεγάλη μάχη απέναντι στον «κρυφό φόρο του Διαδικτύου» και την Apple ο chief tweet, Έλον Μασκ.

Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους για το όραμα του Έλον Μασκ για το «Twitter 2.0» είναι η πιθανότητα οι αλλαγές του να παραβιάζουν τους κανόνες της Apple ή της Google της εφαρμογής με τρόπο που να θέτει εμπόδια στην παρουσία του στα app stores των δύο εταιρειών. Ήδη επικρατεί ένταση. Ο Μασκ διαμαρτυρήθηκε σε ένα tweet μόλις την περασμένη εβδομάδα για τις χρεώσεις των app stores. «Οι χρεώσεις του App Store είναι προφανώς πολύ υψηλές λόγω του διπωλίου iOS/Android», έγραψε Twitter. «Είναι ένας κρυφός φόρος 30% στο Διαδίκτυο». Σε μια επακόλουθη ανάρτηση, έκανε tag το αντιμονοπωλιακό τμήμα του υπουργείου Δικαιοσύνης, το οποίο φέρεται να έχει ανοίξει έρευνα για τους κανόνες των app stores.

Το παράπονό του αφορά την προμήθεια ύψους 15% έως 30% που λαμβάνει η Apple και η Google από αγορές που πραγματοποιούνται εντός εφαρμογών, οι οποίες θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στα απελπιστικά απαραίτητα έσοδα από τα σχέδια του Μασκ για 8$ τον μήνα από τις συνδρομές στο Twitter Blue. Το Σαββατοκύριακο, ο Φιλ Σίλερ, ο πρώην επικεφαλής μάρκετινγκ της Apple που εξακολουθεί να έχει την ευθύνη του App Store, διέγραψε τον λογαριασμό του στο Twitter με εκατοντάδες χιλιάδες followers.

Υπάρχουν ενδείξεις ότι το Twitter έχει ήδη δει μια αύξηση σε επιβλαβές περιεχόμενο από τότε που ανέλαβε ο Μασκ και αυτό προβληματίζει έντονα τα app stores. Τον Οκτώβριο, λίγο αφότου ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη έγινε «chief Twit», ένα κύμα διαδικτυακών τρολ και μεγαλομανών πλημμύρισε τον ιστότοπο με ρητορική μίσους και ρατσιστικά σχόλια. Τα τρολ οργανώθηκαν στο 4chan και μετά μπήκαν στο Twitter με αντι-μαύρους και εβραϊκούς επιθέτες. Το Twitter ανέστειλε πολλούς από τους λογαριασμούς, σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό Network Contagion Research Institute.

Το σχέδιο του Μασκ να προσφέρει επί πληρωμή μπλε σήματα επαλήθευσης οδήγησε επίσης σε χάος και λογαριασμούς που υποδύονται μεγάλες εταιρείες και πρόσωπα, γεγονός που έχει κάνει ορισμένους διαφημιστές να αποφύγουν το κοινωνικό δίκτυο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Eli Lilly, που εγκατέλειψε το Twitter ύστερα από ένα κακώς επαληθευμένο ψεύτικο tweet, που έλεγε ότι θα παρασχεθεί ινσουλίνη δωρεάν. Τα καταστήματα εφαρμογών άρχισαν να ανησυχούν. «Και καθώς έφευγα από την εταιρεία, οι κλήσεις από τις ομάδες ελέγχου εφαρμογών είχαν ήδη ξεκινήσει», έγραψε πρόσφατα στους New York Times ο πρώην επικεφαλής ασφάλειας του Twitter, Γιόελ Ροθ.

Τέλη και έσοδα από συνδρομές

Το Twitter και η Apple είναι συνεργάτες εδώ και χρόνια. Το 2011, η Apple ενσωμάτωσε βαθιά τα tweets στο λειτουργικό της σύστημα iOS. Τα tweets που λειτουργούν ως επίσημες επικοινωνίες της εταιρείας δημοσιεύονται τακτικά στον λογαριασμό του CEO της Apple, Tim Cook. Η Apple έχει διαφημίσει τα νέα iPhone και τις μεγάλες εκδηλώσεις της στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Αλλά η σχέση περνάει κρίση, καθώς ο Μασκ θέλει να δημιουργήσει μεγαλύτερο όγκο εσόδων από συνδρομές.

Το Twitter ανέφερε έσοδα 5,08 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021. Εάν τα μισά από αυτά προέρχονται από συνδρομές στο μέλλον, όπως είπε ο Μασκ πως είναι ο στόχος, εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια θα κατέληγαν στην Apple και την Google — ένα μικρό ποσό για τις δύο εταιρείες, αλλά πλήγμα για το Twitter.

Ένας από τους βασικούς κανόνες της Apple είναι ότι το ψηφιακό περιεχόμενο – μια στολή ενός avatar ή μια premium συνδρομή – που αγοράζεται σε μια εφαρμογή iPhone, πρέπει να χρησιμοποιεί τον μηχανισμό αγορών εντός εφαρμογής της Apple, στον οποίο η Apple χρεώνει απευθείας τον χρήστη. Η Apple παίρνει το 30% των πωλήσεων. Η προμήθεια  μειώνεται στο 15% μετά από ένα χρόνο για τις συνδρομές.

Εταιρείες όπως η Epic Games, το Spotify και το Match Group αντιτάσσονται στην πολιτική αυτή στο πλαίσιο του Coalition for App Fairness. Η Microsoft και η Meta κατέθεσαν επίσης ενστάσεις σε δικαστήριο επικρίνοντας το σύστημα και έχουν προβεί σε δημόσια σχόλια για τις προμήθειες.

Οι εναλλακτικές

Μια επιλογή για τον Μασκ είναι να ακολουθήσει μια προσέγγιση παρόμοια με αυτή του Spotify: Προσφέρει χαμηλότερη τιμή (9,99$ ) στην ιστοσελίδα του, όπου δεν πληρώνει καμία προμήθεια στην Apple και στη συνέχεια, οι χρήστες απλώς συνδέονται στον υπάρχοντα λογαριασμό τους μέσα στην εφαρμογή. Οι χρήστες που εγγράφονται σε μια συνδρομή Premium εντός της εφαρμογής iPhone πληρώνουν 12,99$, καλύπτοντας ουσιαστικά τις χρεώσεις της Apple.

Tο Twitter θα μπορούσε να προχωρήσει ακόμη παραπέρα, όπως το Netflix, το οποίο σταμάτησε να προσφέρει συνδρομές μέσω της Apple εντελώς το 2018.

Ο Μασκ θα μπορούσε να πουλήσει το Twitter Blue στον ιστότοπο της εταιρείας σε φθηνότερη τιμή και να τιτιβίσει στους πάνω από 118 εκατομμύρια ακολούθους του ότι το Blue είναι διαθέσιμο μόνο στο Twitter.com. Μπορεί να λειτουργήσει. Αλλά αυτό σημαίνει επίσης ότι το Twitter θα πρέπει να αφαιρέσει πολλές επιλογές για την ενημέρωση των χρηστών σχετικά με τη συνδρομή εντός της εφαρμογής, όπου είναι πιο πιθανό να λάβουν μια απόφαση αγοράς. Και η Apple έχει λεπτομερείς κανόνες σχετικά με το ποιες εφαρμογές μπορούν να συνδεθούν όταν ενημερώνει τους χρήστες για εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής.

Στην εφαρμογή του Netflix βλέπει κανείς το ακόλουθο μήνυμα: «Δεν μπορείτε να εγγραφείτε στο Netflix στην εφαρμογή. Ξέρουμε ότι είναι ταλαιπωρία».

Ένας αγώνας εξουσίας για τον έλεγχο περιεχομένου

Ο Μασκ έχει να αντιμετωπίσει τη δυνατότητα των Apple και Google να αρνούνται να εγκρίνουν ή ακόμα και να αποσύρουν εφαρμογές που παραβιάζουν τους κανόνες τους σχετικά με την εποπτεία περιεχομένου και το επιβλαβές περιεχόμενο. Αυτό έχει γίνει αρκετές φορές στο παρελθόν. Η Apple σε επιστολή της προς το Κογκρέσο ανέφερε ότι αφαίρεσε περισσότερες από 30.000 εφαρμογές από το κατάστημά της για απαράδεκτο περιεχόμενο το 2020.

Εάν τα προβλήματα που σχετίζονται με τα app stores χτυπήσουν το Twitter, θα μπορούσε να είναι «καταστροφικό», σύμφωνα με τον πρώην επικεφαλής ασφάλειας του Twitter, Ροθ. Το Twitter προσδιορίζει το review των app stores ως παράγοντα κινδύνου στα έγγραφα, που καταθέτει στη SEC.

Η Apple και η Google μπορούν να καταργήσουν εφαρμογές για διάφορους λόγους, όπως είναι τα προβλήματα με την ασφάλεια μιας εφαρμογής ή με εάν συμμορφώνεται με τους κανόνες χρέωσης της πλατφόρμας. Και τα reviews τους μπορούν να καθυστερήσουν τα χρονοδιαγράμματα κυκλοφορίας και να προκαλέσουν χάος, κάθε φορά που ο Μασκ θα θέλει να λανσάρει νέες δυνατότητες.

Να θυμίσουμε ότι οι Apple και Google απαγόρευσαν το Parler, μία πολύ μικρότερη συντηρητικη πλατφόρμα, ύστερα από αναρτήσεις που θεωρήθηκε ότι υποκίνησαν σε βία και είχαν ρόλο στην εισβολή του όχλου στο Καπιτώλιο. Στην περίπτωση της Apple οι αποφάσεις για τέτοιου είδους απαγορεύσεις λαμβάνονται από το Εκτελεστικό Συμβούλιο Αναθεωρήσεων, του οποίου αυτή τη στιγμή ηγείται ο Σίλερ – το στέλεχος που διέγραψε τον λογαριασμό του στο Twitter πριν από λίγες ημέρες.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από CNBC