Skip to main content

Eurovision 2024: Η Ελβετία στην κορυφή του 68ου διαγωνισμού τραγουδιού

Photo: Alma Bengtsson EBU

Η Ελλάδα κατέκτησε την 11η θέση, ενώ η Κύπρος την 15η

Το Nemo (χαρακτηρίζεται ως non-binary) από την Ελβετία, με το «The Code», ένα κομμάτι που μιλά για την προσωπική αναζήτηση μέχρι να βρεις το ποιος/ποια/ποιο είσαι, κέρδισε τον 68ο Διαγωνισμό Τραγουδιού της Eurovision στη σκηνή του Malmö Arena, στη Σουηδία, συγκεντρώνοντας 591 βαθμούς.

«Ελπίζω ότι αυτός ο διαγωνισμός μπορεί να ανταποκριθεί στην υπόσχεσή του και να συνεχίσει να υποστηρίζει την ειρήνη και την αξιοπρέπεια για κάθε άνθρωπο», δήλωσε το Nemo αφού παρέλαβε το τρόπαιο. Η νίκη του -η πρώτη που κατακτά ένα μη δυαδικό άτομο στη Eurovision- είναι ο πρώτος θρίαμβος της Ελβετίας από το 1988, όταν το βραβείο απέσπασε η Celine Dion ερμηνεύοντας το «Ne Partez Pas Sans Moi».

Photo/EBU

Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Κροατία με τον Baby Lasagna και το τραγούδι «Rim Tim Tagi Dim» που συγκέντρωσε 547 βαθμούς και στην τρίτη η Ουκρανία με τις Αlyona Αlyona και Jerry Heil που ερμήνευσαν το «Teresa & Maria», να φτάνουν τους 453. Την πεντάδα συμπλήρωσαν η Γαλλία και το Ισραήλ με 445 και 375 βαθμούς αντίστοιχα.

Η Ελλάδα βγήκε 11η, συγκεντρώνοντας 126 βαθμούς και η Κύπρος 15η, με 78.

Photo: EBU

«Το “The Code” αφορά το ταξίδι που ξεκίνησα με τη συνειδητοποίηση ότι δεν είμαι ούτε άνδρας ούτε γυναίκα. Το να βρω τον εαυτό μου ήταν μια μακρά και συχνά δύσκολη διαδικασία για μένα. Αλλά τίποτα δεν με κάνει να αισθάνομαι καλύτερα από την ελευθερία που κέρδισα συνειδητοποιώντας ότι είμαι non-binary» ανέφερε το Nemo.

Το «The Code» περιγράφεται όχι απλώς ως ένα τραγούδι, αλλά ως ένας ασφαλής χώρος μέσα από στον οποίο, κάθε άνθρωπος μπορεί να βρει την αλήθεια του. Η αλήθεια του Nemo βρίσκεται ανάμεσα στα 0 και 1 του δυαδικού συστήματος:

«Κάπου ανάμεσα στα 0 και τα 1, εκεί βρήκα το βασίλειό μου» αναφέρεται στους στίχους.

Photo: EBU

Η προσωπική ιστορία του Nemo έγινε μια παγκόσμια αφήγηση, μια έκκληση προς όλους να σπάσουν τον δικό τους κώδικα και να εισέλθουν στο βασίλειο της αυθεντικότητας. Και το Nemo δήλωσε χαρούμενο που μπόρεσε να χρησιμοποιήσει τη σκηνή του Μάλμε για να παρουσιάσει το τραγούδι και τον κώδικα που περιέχει:

«Είναι απίστευτη τιμή να εκπροσωπώ την Ελβετία στον διαγωνισμό της Eurovision. Αυτή η πλατφόρμα προσφέρει μια τεράστια ευκαιρία να χτίσουμε γέφυρες μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών και γενεών. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό για μένα ως gender-queer άτομο να υπερασπιστώ ολόκληρη την LGBTQIA+ κοινότητα».

Photo: Sarah Louise Bennett EBU
Photo/EBU

Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της Eurovision συμμετειχαν δύο non-binary καλλιτέχνες, το Nemo της Ελβετίας και το Bambie Thug από την Ιρλανδία.

AP/Martin Meissner

Nemo
Γεννημένο το 1999 στο Μπίελ, μια μικρή δίγλωσση πόλη της Ελβετίας, το Νέμο παίζει βιολί, πιάνο και ντραμς από μικρό παιδί. Το 2016, έγινε διάσημο εν μια νυκτί μέσω μιας εμφάνισής του στο SRF Virus (#Cypher), η οποία έγινε viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στη συνέχεια, κυκλοφόρησε δύο EPs και επτά τραγούδια μπήκαν απευθείας στο επίσημο Swiss Singles Chart.

Photo: EBU

Το 2020, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Eurovision, σηματοδότησε την αρχή μια περίοδος αλλαγής για το Nemo, όταν άρχισε να γράφει και να κάνει παραγωγές για άλλους καλλιτέχνες, και επίσης άρχισε να κυκλοφορεί τραγούδια στα αγγλικά. Στη μουσική του, ασχολείται με θέματα όπως η ταυτότητα φύλου, η ψυχική υγεία και η εύρεση της θέσης του ατόμου σε αυτόν τον κόσμο.

Photo/EBU

Μεγάλο χειροκρότημα από το κοινό για την ελληνική συμμετοχή

Photo/EBU

Η Μαρίνα Σάττι και η ομάδα της ολοκλήρωσαν την εμφάνισή τους στον μεγάλο τελικό της Eurovision, εισπράττοντας ένα μεγάλο χειροκρότημα από το κοινό στο Malmö Arena.

Η 37χρονη τραγουδίστρια και οι χορευτές, Huseyin Cetintas, Yasin Ametoglou, Βασίλης Καραγιάννης και Ειρήνη Δαμιανίδου, καθώς και η Ερασμία Μαρκίδη, που τη συνόδευσε στα φωνητικά, έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό στη σκηνή ερμηνεύοντας το «Ζάρι».

Photo/EBU

Εντυπωσίασε η Sillia Kapsis

Η Κύπρος με την 17χρονη Silia Kapsis και το τραγούδι «Liar», που έγραψαν οι Δημήτρης Κοντόπουλος και Elke Tiel, έκλεψε τις εντυπώσεις.

Photo/EBU

«Το μήνυμα του τραγουδιού δεν είναι για ένα συγκεκριμένο πρόσωπο αλλά για άτομα τα οποία ζουν σε έναν ψεύτικο κόσμο, με ένα ψεύτικο σενάριο, όπως το body shaming, το sexualliti, και βασικά εγώ και οι υπόλοιποι βγαίνουμε έξω από αυτόν τον ψεύτικο κόσμο και ερχόμαστε στην αλήθεια, χωρίς να είμαστε ψεύτες», είχε δηλώσει νεαρή ερμηνεύτρια.

Αναλυτικά η τελική βαθμολογία του μεγάλου τελικού της Eurovision:

Οι ψήφοι του κοινού είχαν ως εξής:

Κροατία 337
Ισραήλ 327
Ουκρανία 307
Γαλλία 227
Ελβετία 226
Ιρλανδία 136
Ιταλία 104
Ελλάδα 85
Αρμενία 82
Λιθουανία 58
Σουηδία 49
Κύπρος 44
Εσθονία 33
Σερβία 32
Φινλανδία 31
Λετονία 28
Λουξεμβούργο 20
Γεωργία 19
Γερμανία 18
Πορτογαλία 13
Σλοβενία 12
Ισπανία 11
Αυστρία 5
Νορβηγία 4
Ηνωμένο Βασίλειο 0

Το τελικό αποτέλεσμα προέκυψε κατά το ήμισυ από τη ψήφο των κριτικών επιτροπών και κατά το ήμισυ από το τηλεοπτικό κοινό ανά την Ευρώπη που ψήφισε τα αγαπημένα του τραγούδια.

Σε σύνολο 37 χωρών η Ελλάδα έλαβε βαθμούς μόνο από οκτώ επιτροπές χωρών. Φωτεινή εξαίρεση ήταν η επιτροπή της Ελβετίας που έδωσε στη χώρα μας το 12άρι.

Αναλυτικά οι βαθμοί που συγκέντρωσε η Ελλάδα από τις επιτροπές

12 από Ελβετία
7 από Αλβανία
7 από Κύπρο
4 από Γαλλία
4 από Αρμενία
3 από Σερβία
2 από Σλοβενία
2 από Νορβηγία

Από την αρχή της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων, το προβάδισμα το είχε η Ελβετία με τα πέντε πρώτα 12αρια να έρχονται από το Λουξεμβούργο, το Αζερμπαϊτζάν, το Σαν Μαρίνο, τη Μάλτα και την Αλβανία.

Συνολικά, η Ελβετία έλαβε από τις κριτικές επιτροπές 365 βαθμούς.

Αναλυτικά, 12 βαθμούς πήρε από τις εξής χώρες: Λουξεμβούργο, Αζερμπαϊτζάν, Σαν Μαρίνο, Μάλτα, Αλβανία, Δανία, Ισπανία, Νορβηγία, Γεωργία, Ελλάδα, Εσθονία, Αυστρία, Ιταλία, Φινλανδία, Πορτογαλία, Λετονία, Ιρλανδία, Πολωνία, Λιθουανία και Σουηδία.

Από το κοινό απέσπασε συνολικά 226 βαθμούς.

Η Ελλάδα πήρε από τις κριτικές επιτροπές συνολικά 41 βαθμούς. Από την ψηφοφορία του κοινού έλαβε συνολικά 85 βαθμούς.

ABBA

Photo/EBU

H Charlotte Perrelli, η Carola και η Conchita Wurst εμφανίστηκαν στη σκηνή της αρένας του Μάλμε για να αποδώσουν φόρο τιμής στους ABBA.

Photo/EBU

Παράλληλα, στη σκηνή εμφανίστηκαν τα ολογράμματα των μελών του συγκροτήματος κάνοντας μια ιστορική αναδρομή. Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από τότε που οι ABBA κέρδισαν τον διαγωνισμό με το «Waterloo».

Εντυπωσιακά ποσοστά τηλεθέασης

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, το βράδυ του Σαββάτου 11 Μάϊου 2024, οι τηλεθεατές ψήφισαν δαγκωτό την ΕΡΤ, η οποία και στο διάστημα από τις 22:00 έως και τις 02:00 σημείωσε τηλεθέαση 71,6% στο δυναμικό κοινό και 68,6% στο γενικό σύνολο.

Photo: Alma Bengtsson-EBU

Στο δυναμικό κοινό η Eurovision 2024, ανέβηκε σε τέταρτο (01:15 – 01:30) στο 80,3%. Στις 23:05 που εμφανίστηκε η Μαρίνα Σάττι στη σκηνή, το ποσοστό ήταν στο 69,2%.

Photo: Corinne Cumming – EBU

Όσον αφορά το γενικό σύνολο, το υψηλότερο ποσοστό που έφτασε ήταν το 78,9% στο τέταρτο 01:15 – 01:30. Κατά τη διάρκεια που η Μαρίνα Σάττι βρισκόταν στη σκηνή, το ποσοστό ήταν στο 67,2%.

Photo: Sarah Louise Bennett EBU

Μάλιστα, τα ποσοστά τηλεθέασης είναι σαρωτικά, γεγονός που δείχνει την επιστροφή του ενδιαφέροντος του ελληνικού κοινού για τον διαγωνισμό. Φυσικά, σε αυτό ευθύνεται και η επιλογή της δημοφιλούς τραγουδίστριας, αλλά και του τραγουδιού, που αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες, που έχει στείλει η χώρα μας, στον διαγωνισμό.