Από την έντυπη έκδοση
Της Άννας Δόγα
[email protected]
Ραγδαία αναπτυσσόμενη είναι η εγχώρια αγορά πληρωμών, ενώ οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης παραμένουν μεγάλες. Μάλιστα, η Ελλάδα ελέω capital controls εμφανίζει εντυπωσιακή αύξηση ειδικά σε ανέπαφες συναλλαγές με την τεχνολογία contactless. Τη διετία 2014-2016 ο όγκος συναλλαγών με κάρτες σε POS αυξήθηκε με ρυθμό 136% και ειδικά με χρεωστικές κάρτες κατά 391%. Αντιστοίχως, ο αριθμός των POS έχει διπλασιαστεί από το 2014 έως σήμερα.
Οι χρεωστικές κάρτες, μάλιστα, κερδίζουν και ποιοτικά την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, σύμφωνα με έρευνα που έγινε για λογαριασμό της Mastercard από τη Focus Bari, στοιχεία της οποίας παρουσίασε η Άσπα Παλημέρη, Country Manager της Mastercard Europe για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, τονίζοντας ότι η ελληνική αγορά πληρωμών έχει εισέλθει σε νέα εποχή.
Το 81% των καρτών, που σε σύνολο φθάνουν σε αριθμό τα 14,6 εκατ. στην ελληνική αγορά, είναι χρεωστικές. Πρόκειται για 11,8 εκατ. κάρτες και το 1,3 εκατ. εκδόθηκε τον τελευταίο χρόνο, με έναρξη από την επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών. Πλέον, φαίνεται ότι η χρήση τους «κερδίζει έδαφος» έναντι των μετρητών.
Από οκτώ συναλλαγές σε POS ανά κάρτα ετησίως, σήμερα έχουν φθάσει τις 20, με μέση συναλλαγή ανά καταναλωτή τα 818 ευρώ ετησίως από 428 ευρώ το 2014. Η χρήση της κάρτας ως μέσο πληρωμής έχει ανέλθει από το 6% σε 15%, τη στιγμή που στη Δυτική Ευρώπη φθάνει το 42%, και τα μεγέθη αυτά δείχνουν τις προοπτικές ανάπτυξης, σύμφωνα με την κα Παλημέρη.
Στην έρευνα της Focus Bari οι καταναλωτές δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν χρεωστικές κάρτες κατά 47% περισσότερο από πριν και πιστωτικές κατά 34% περισσότερο, με ανάλογα ποσοστά να δηλώνουν ότι θα τις χρησιμοποιούν και στο μέλλον, έχοντας πολύ υψηλά ποσοστά ικανοποίησης.
Είναι αξιοσημείωτη η διείσδυση των ανέπαφων πληρωμών στην Ελλάδα και η Mastercard καταγράφει 4,3 εκατ. κάρτες ανέπαφης τεχνολογίας και 1.345% αύξηση στις ανέπαφες συναλλαγές το 2016, σε σύγκριση με το 2015. Η τάση αυτή ενισχύεται περαιτέρω από τον αριθμό των POS ανέπαφων πληρωμών, ο οποίος έφθασε τα 220.000 συνολικά τερματικά την προηγούμενη χρονιά. Η υψηλότερη διείσδυση των ανέπαφων συναλλαγών καταγράφεται στα καταστήματα παιχνιδιών και ειδών hobby (63%), στα φαρμακεία (34%), στα βενζινάδικα (25%), στα καταστήματα τροφίμων και super markets (20%), καθώς και στα καταστήματα ειδών ένδυσης (18%).
Όπως τόνισε η κα Παλημέρη, στο νέο περιβάλλον συναλλαγών η τάση είναι η απομάκρυνση από την έννοια της «φυσικής εγγύτητας», οδηγώντας το εμπόριο σε νέα πλέον εποχή. Η Mastercard υποστηρίζει αυτό το νέο περιβάλλον, προσφέροντας και στη χώρα μας ένα πλήρες και συνεχώς εξελισσόμενο σύνολο εργαλείων, όπως η ανέπαφη τεχνολογία, οι υπηρεσίες Masterpass και MDES και άλλες καινοτόμες λύσεις.
Ειδικά το Masterpass παρουσιάστηκε στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 2016 και διατίθεται από την Alpha Bank, ενώ ακόμη δύο τράπεζες θα το διαθέσουν εντός του έτους. Πρόκειται για μια παγκόσμια, διακαναλική, ψηφιακή υπηρεσία πληρωμών για πιστωτικά ιδρύματα, εμπόρους και καταναλωτές, η οποία προσφέρει γρήγορη, ομαλή, συνεπή εμπειρία στην ολοκλήρωση της παραγγελίας (διαδικασία checkout), σε οποιαδήποτε συνδεδεμένη συσκευή.
Το Masterpass είναι διαθέσιμο σε 6.300 online εμπόρους σε όλη Ελλάδα, προφέροντας γρήγορες και ασφαλείς ψηφιακές αγοραστικές εμπειρίες στους καταναλωτές, ενώ διατίθεται και σε 100.000 εμπόρους ανά την Ευρώπη, σημείωσε η κα Παλημέρη, η οποία υπογράμμισε ότι η Mastercard επιδιώκει τη δημιουργία ενός πλήρους και χωρίς αποκλεισμούς ψηφιακού περιβάλλοντος πληρωμών.