Skip to main content

Τι αλλάζει στη νομοθεσία για τα επιμελητήρια

Από την έντυπη έκδοση

Ριζικές αλλαγές στον επιμελητηριακό θεσμό, που στοχεύουν στην αναβάθμιση των επιμελητηρίων προκειμένου να ασκούν αποτελεσματικά τις αρμοδιότητες αναπτυξιακού χαρακτήρα οι οποίες τους έχουν ανατεθεί επιχειρεί το νομοσχέδιο «Άσκηση Υπαίθριων Εμπορικών Δραστηριοτήτων, Εκσυγχρονισμός της Επιμελητηριακής Νομοθεσίας και άλλες διατάξεις» του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, αυτές οι αρμοδιότητες διακρίνονται σε τρεις βασικές κατηγορίες: παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου στα μέλη τους (συμπεριλαμβανομένης της διεκπεραίωσης διαδικασιών δημοσίου δικαίου), υποστήριξη του εθνικού αναπτυξιακού σχεδιασμού ως θεσμοθετημένοι σύμβουλοι της Πολιτείας και συμβολή στην κατάρτιση και την υλοποίηση δράσεων έργων και προγραμμάτων, χρηματοδοτούμενων από εθνικούς, κοινοτικούς ή άλλους πόρους, ως φορείς περιφερειακής ανάπτυξης. Ως εκ τούτου, το νομοσχέδιο επιχειρεί να καλύψει τις παραπάνω προϋποθέσεις, ώστε οι υπηρεσίες των επιμελητηρίων έναντι των επιχειρήσεων και έναντι του νέου αναπτυξιακού υποδείγματος να είναι αντίστοιχες των περιστάσεων αυτών.

Επιπλέον με το σχέδιο νόμου:

* αποσαφηνίζεται η έννοια της εποπτείας που ασκείται από την Πολιτεία,

* ευθυγραμμίζεται πλήρως η οικονομική διαχείριση των επιμελητηρίων με τις υφιστάμενες διατάξεις περί δημόσιου λογιστικού και δημόσιων προμηθειών,

* θεσπίζεται ένα νέο όργανο, το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο, ώστε οι αναπτυξιακές δράσεις των επιμελητηρίων να βρίσκονται σε αρμονία με τον ευρύτερο περιφερειακό σχεδιασμό, όπως αυτός εκφράζεται από τη δεύτερη βαθμίδα της τοπικής αυτοδιοίκησης,

* εισάγεται ο θεσμός των Κέντρων Υποστήριξης Επιχειρήσεων, προκειμένου η λογική της υπηρεσίας μίας στάσης να επεκταθεί σταδιακά σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής μιας επιχείρησης, κυρίως μέσω της αξιοποίησης της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων του δημοσίου και της ηλεκτρονικοποίησης των διαδικασιών,

* αποσαφηνίζεται η σχέση μεταξύ του Γενικού Εμπορικού Μητρώου και των μητρώων που τηρούν τα επιμελητήρια, ώστε να προκύπτει με ασφάλεια η ιδιότητα μιας επιχείρησης ή ατομικής εταιρείας ως μέλους του επιμελητηρίου,

* θεσπίζονται για πρώτη φορά διατάξεις σχετικά με την πειθαρχική ευθύνη των διοικήσεων των επιμελητηρίων και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και

* ενισχύεται η αναλογικότητα του εκλογικού συστήματος, με ταυτόχρονη ενθάρρυνση της συμμετοχής της γυναικείας επιχειρηματικότητας στη διοίκηση των επιμελητηρίων.

Αναφορικά με την έλλειψη πόρων που πλήττει τα περισσότερα επιμελητήρια της χώρας, παρέχονται αυξημένες θεσμικές δυνατότητες για την ανάπτυξη συνεργειών και οικονομιών κλίμακας, τόσο σε περιφερειακό επίπεδο όσο και μεταξύ τμημάτων. Επιπλέον, αυξάνεται η ευελιξία των διοικήσεων αναφορικά με τον καθορισμό διαφορετικών κατηγοριών ανταποδοτικών υπηρεσιών, οι οποίες θα αντιστοιχούν στην προαιρετική συνδρομή που καταβάλλουν τα μέλη. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται αφενός η ενίσχυση των εσόδων των επιμελητηρίων, αφετέρου η ανάδειξη των ανταποδοτικών υπηρεσιών σε πόλο έλξης για τα μέλη τους. Διακρίνονται, επίσης, με σαφήνεια οι συνδρομές των μελών από τα τέλη που συνδέονται με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ). Συγκεκριμένα, ορίζεται ρητά ότι η καταβολή της ετήσιας συνδρομής δεν αποτελεί προϋπόθεση για την παροχή υπηρεσιών ή τη χορήγηση εγγράφων από το ΓΕΜΗ. Η οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των επιμελητηρίων, καθώς και ο σκοπός αυτών για την προώθηση της επιχειρηματικότητας και την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων προϋποθέτουν ενιαία αντιμετώπιση των κανόνων που διέπουν τη λειτουργία τους προκειμένου να διασφαλιστεί η ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας. Η εισαγωγή πειθαρχικών κανόνων σχετικών με τη λειτουργία των διοικήσεων των επιμελητηρίων και της ΚΕΕ συμβάλλει στην εδραίωση ομογενούς πλαισίου επιμελητηριακής δράσης. Τέλος, εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο για τα διμερή επιμελητήρια, προκειμένου να καταστούν ουσιαστικός παράγοντας εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας και αποτελεσματικότητας της διμερούς διπλωματίας. Προς αυτή την κατεύθυνση αποδίδονται σχετικές αρμοδιότητες, όχι μόνο στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, αλλά και στο υπουργείο Εξωτερικών.