Skip to main content

Forbes: Τα «διαμάντια» της ελληνικής σκηνής start ups και η απουσία εθνικής στρατηγικής

Στις ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις και τις προοπτικές, που αυτές γεννούν, αναφέρεται το περιοδικό Forbes. Τονίζει ότι μεταξύ αυτών υπάρχουν αρκετά «διαμάντια», αλλά και υπογραμμίζει τα προβλήματα που δημιουργούνται από την απουσία εθνικής στρατηγικής. 

Τον περασμένο Απρίλιο, όπως αναφέρει το Forbes, η Equifund μετέβαλε άρδην την εικόνα του «οικοσυστήματος» των ελληνικών start ups, ανακοινώνοντας ότι τα προσεχή πέντε χρόνια θα διοχετεύσει 500 εκατ. ευρώ σε νέες επιχειρήσεις. Ασχέτως του πόσο μικρό μπορεί να φαίνεται αυτό το ποσό, συγκρινόμενο με τη χρηματοδότηση ωριμότερων «οικοσυστημάτων», για τα ελληνικά δεδομένα θεωρείται τεράστιο άλμα, αν ληφθούν υπόψη οι περιστάσεις των προηγούμενων ετών. Το νέο αυτό πρόγραμμα θα κατευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που χρειάζονται ιδιωτικά και επιχειρηματικά κεφάλαια για να ευδοκιμήσουν.

Στα τέλη του 2018 δόθηκε στη δημοσιότητα έκθεση που εκπόνησαν από κοινού η Found.ation, η EIT Digital και η Velocity.PartnersVC για τις επιχειρήσεις αυτές, με έμφαση στις δέκα κορυφαίες. Το Forbes ζήτησε μια εκ των υστέρων ανάλυση για εταιρείες που δεν είναι ευρύτερα γνωστές αλλά που ίσως αποτελούν τα νέα διαμάντια της ελληνικής σκηνής.

Η πολυδιάσπαση του τομέα είναι ενδεικτική, σημειώνει, της απουσίας εθνικής στρατηγικής. Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες προς τις οποίες στρέφονται οι νεοφυείς σχετίζονται στενά με τον παραγωγικό τομέα, ωστόσο δεν ταυτίζονται.

Ποιοι τομείς προσφέρουν ευκαιρίες

Ο τουρισμός για παράδειγμα έρχεται τρίτος, ενώ η υγεία πρώτη. Αναμενόμενο θα ήταν το αντίστροφο, ωστόσο οι start ups στην Ελλάδα ακολουθούν τη διεθνή τάση να αναπτύσσονται στον τομέα της υγείας, εκμεταλλευόμενες τις διαθέσιμες τεχνολογικές εξελίξεις.

Η βιομηχανία τροφίμων, ο τουρισμός και η ναυτιλία προσφέρουν επίσης ευκαιρίες πειραματισμού και κερδοφορίας. Ενδιαφέροντες τομείς είναι και η Ενέργεια και η Γεωργία εξαιτίας του χαμηλού κόστους του εξοπλισμού του Internet of Things και της διάδοσης των νεοεμφανιζόμενων τεχνολογιών, όπως το Blockchain.

ο Forbes σχολιάζει πως πριν από επτά χρόνια δεν υπήρχαν success stories και ο τομέας των νεοφυών στην Ελλάδα άρχισε να αναπτύσσεται μόλις το 2008, όταν η ύφεση ώθησε επιχειρήσεις να στραφούν σε εναλλακτικές λύσεις. Οι περισσότερες επιτυχημένες νεοφυείς ιδρύθηκαν κατά την περίοδο 2010-2012. Όταν μια νεοφυής χρειάζεται τρία έως τέσσερα χρόνια για να αναπτυχθεί πλήρως, αναμένεται στα επόμενα χρόνια να προκύψουν περισσότερες success stories, επειδή έχει πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των εταιρειών που αναζητούν χρηματοδότηση.