Skip to main content

«Πικρό ποτήρι» ο ΦΠΑ για τα σούπερ μάρκετ

Από την έντυπη έκδοση

Των Φάνη Ζώη – Δανάης Αλεξάκη

Μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να δουν οι καταναλωτές τις πρώτες ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς τόσο η βιομηχανία όσο και οι αλυσίδες κάνουν αγώνα δρόμου ώστε εντός των προσεχών ημερών να αποδώσουν τις αλλαγές ΦΠΑ στα τρόφιμα που μετατίθενται από το 13% στο 23%.

Σύμφωνα με εκπροσώπους του κλάδου, «το χρονικό περιθώριο έως τη Δευτέρα που έδωσε το οικονομικό επιτελείο ενδέχεται να μπορεί να καλυφθεί από τις μεγάλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, που έχουν πιο οργανωμένα τμήματα. Οι μικρότεροι, ωστόσο, παίχτες θα χρειαστεί να καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια».

Οσον αφορά τα περιθώρια απορρόφησης των αυξήσεων, φαίνεται να είναι περιορισμένα. Μια πρακτική που δύναται να υιοθετήσουν όσες βιομηχανίες διατηρούν ακόμα αντοχές είναι να απορροφήσουν την αύξηση για ένα ποσοστό του κωδικολογίου τους, π.χ. το 50% που θα αφορά ενδεχομένως τους πιο ταχυκίνητους κωδικούς.

Από πλευράς της οργανωμένης λιανικής, δύο είναι οι βασικοί παράγοντες που θα καθορίσουν την πολιτική εκάστης αλυσίδας: ο ανταγωνισμός και τα περιθώρια κέρδους ανά προϊόν.

Πάντως, όπως αναφέρουν στη «Ν» στελέχη της αγοράς, «επί της ουσίας κανένας δεν μπορεί να απορροφήσει όλη την αύξηση του ΦΠΑ. Ισως η δυνατότητα συμψηφισμών της απόδοσης του ΦΠΑ -κυρίως για τον μήνα Ιούλιο που διατηρούνται και τα δύο καθεστώτα- να δίνει μια ευελιξία στις αλυσίδες να διατηρήσουν σταθερές τιμές, ωστόσο από τον επόμενο μήνα θα υπάρξουν σίγουρα ανατιμήσεις. Αν όχι σε όλα τα είδη, σε μεγάλο ποσοστό εξ αυτών».

Σημειώνεται ότι σε ένα μέσο κατάστημα σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι οι αλλαγές αφορούν περί τους 6.000-7.000 κωδικούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας φαίνεται ότι θα πριμοδοτηθούν ακόμα περισσότερο από τα σούπερ μάρκετ και θα ξαναβρεθούν στην «πρώτη γραμμή» στη μάχη για την προσέλκυση των καταναλωτών.

Και αυτό γιατί, όπως υποστηρίζουν αναλυτές της καταναλωτικής συμπεριφοράς, τα είδη διατροφής αφορούν ανελαστικές δαπάνες και ως εκ τούτου εκτιμάται ότι παρά τη σημαντική επιβάρυνση που θα δεχθούν οι καταναλωτές, ο αντίκτυπος στο μέσο καλάθι θα αφορά κυρίως τη μετατόπιση σε φθηνότερες επιλογές.