Skip to main content

Θέμα αντισυνταγματικότητας με την εποπτεία των υποθηκοφυλάκων

Από την έντυπη έκδοση

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Θέμα αντισυνταγματικότητας της ρύθμισης που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα στο τμήμα του που αφορά το Κτηματολόγιο και προβλέπει την κατάργηση των υποθηκοφυλάκων και τη μεταφορά τους στον νέο φορέα, Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, με την ονομασία Ελληνικό Κτηματολόγιο, θέτει η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής στην ειδική έκθεσή της.

Η άποψή της ενισχύει όσα υποστηρίζουν οι υποθηκοφύλακες και κυρίως οι άμισθοι, οι οποίοι από την αρχή έχουν αντιδράσει στη μεταφορά στους στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) από το υπουργείο Δικαιοσύνης, στο οποίο ανήκουν σήμερα. Μεταξύ άλλων επικαλούνται το άρθρο 92 παρ. 4 του Συντάγματος, όπως και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, βάσει του οποίου έχουν την ιδιότητα του δικαστικού υπαλλήλου και ως εκ τούτου δεν μπορεί να υπάγονται στην αρμοδιότητα άλλου υπουργείου πέραν αυτού της Δικαιοσύνης.

Ειδικότερα, η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, αφού αναλύει το καθεστώς στο οποίο υπάγονται σήμερα οι υποθηκοφύλακες, υπογραμμίζει πως «γεννάται προβληματισμός ως προς τη συνταγματικότητα της ρύθμισης διά της οποίας οι ως άνω (υποθηκοφύλακες) υπάγονται στην εποπτεία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διά της ένταξής τους στον ιδρυόμενο νέο φορέα».

Να σημειωθεί ότι οι έμμισθοι υποθηκοφύλακες είναι σήμερα 17 συν ακόμα 20 που έχουν οριστεί πρόσφατα, ενώ οι άμισθοι οι οποίοι κυρίως αντιδρούν εναντίον του νομοσχεδίου που ενοποιεί σε ΝΠΔΔ τον φορέα που καταρτίζει το Κτηματολόγιο και τα υποθηκοφυλακεία, 230.

Πρόθεσή τους είναι στο μεταξύ με την έκδοση της πρώτης διοικητικής πράξης με βάση τα οριζόμενα στο νομοσχέδιο για τον νέο φορέα να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), οπότε η διατύπωση της άποψης αυτής από την Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής λειτουργεί για αυτούς βοηθητικά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διάρκεια κατάρτισης των επίμαχων διατάξεων το υπουργείο Δικαιοσύνης επιχείρησε να παρέμβει υιοθετώντας τμήμα της επιχειρηματολογίας των υποθηκοφυλάκων, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Σημείο κρίσιμο για τους άμισθους υποθηκοφύλακες είναι και το γεγονός ότι θα υποχρεωθούν σε έναν μήνα από τη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως να αποφασίσουν αν θα πάνε στον νέο φορέα, χωρίς, όπως λένε, να έχουν καν οριστεί οι αρμοδιότητές τους.

Την ίδια στιγμή το Επαγγελματικό Σωματείο Τεχνικών Επιστημόνων Κτηματολογίου (ΕΣΤΕΚ), με αφορμή τη συζήτηση στη Βουλή για τη σύσταση του νέου φορέα, αφού χαρακτηρίζει «ευπρόσδεκτη, ιστορικά προδιαγεγραμμένη και θεσμικά επιβεβλημένη» τη δημιουργία ενός ενιαίου, δημόσιου και αυτοχρηματοδοτούμενου φορέα κτηματολογίου, εκφράζει τις επιφυλάξεις του εάν με τις προωθούμενες ρυθμίσεις διασφαλίζεται η έγκαιρη και απρόσκοπτη ολοκλήρωση του έργου της κτηματογράφησης, καθώς και αν παρέχονται οι αναγκαίες θεσμικές εγγυήσεις για την ασφάλεια των εμπράγματων συναλλαγών και την εύρυθμη λειτουργία των Κτηματολογικών Γραφείων και Υποθηκοφυλακείων.