Skip to main content

Ρέγκλινγκ: Η καθυστέρηση της αξιολόγησης δεν οφείλεται στις διαφορετικές προβλέψεις ΕΕ – ΔΝΤ

«Πισωγύρισμα» στις μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα από τις αρχές του 2015 που επηρέασε δραστικά την οικονομία οδηγώντας την σε ύφεση, αναγνώρισε ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ τονίζοντας ότι «εργαζόμαστε για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης».

Σε συνέντευξή του στην Corriere Della Sera, ο Ρέγκλινγκ υπογραμμίζει ότι «δουλεύουμε σκληρά για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την αποφυγή των περσινών προβλημάτων».

Σημειώνει ότι υπάρχει μια καθυστέρηση οκτώ μηνών στην αξιολόγηση διότι εμφανίζονται προβλήματα εφαρμογής. «Το ΔΝΤ και η ΕΕ έχουν διαφορετικές προβλέψεις αλλά αυτό δεν ευθύνεται για την μακρά καθυστέρηση» σημειώνει.

Προσθέτει πως «είναι απολύτως φυσιολογικό να υπάρχουν αποκλίνουσες εκτιμήσεις μεταξύ των θεσμών».

Αναγνωρίζει ότι η κατάσταση στην Ελλάδα έχει βελτιωθεί καθώς η χώρα διαθέτει πρωτογενές πλεόνασμα και μπορεί να χρηματοδοτεί τις ανάγκες του προϋπολογισμού, ωστόσο, προσθέτει πως στο τέλος Ιουλίου υπάρχει ανάγκη για ρευστότητα λόγω της πληρωμής ομόλογου.

Συνολικά, σύμφωνα με τον Ρέγκλινγκ, η Ελλάδα έχει λάβει βοήθεια από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και το ΔΝΤ ύψους 250 δισ..

Στην ερώτηση εάν η Ελλάδα διατρέχει κίνδυνο χρεοκοπίας, απάντησε ότι «η Ελλάδα χρειάζεται χρήματα από τον ESM – γι’ αυτό συμφωνήσαμε για ένα νέο πρόγραμμα το περασμένο καλοκαίρι. Η κατάσταση έχει βελτιωθεί σε σύγκριση με κάποια χρόνια πριν. Η Ελλάδα έχει τώρα πρωτογενές πλεόνασμα, επομένως δεν χρειάζεται χρήματα κάθε μήνα για να χρηματοδοτεί τον προϋπολογισμό της. Στο τέλος Ιουλίου, υπάρχει πραγματική ανάγκη ρευστότητας εξαιτίας της μεγάλης αποπληρωμής χρέους. Όσο πιο γρήγορα επιτύχουμε τη συμφωνία, τόσο καλύτερα για να επιτραπεί στην Ελλάδα να πληρώσει τις εγχώριες ληξιπρόθεσμες οφειλές της. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για την καλή λειτουργία της οικονομίας. Επομένως δεν είμαστε κοντά σε χρεοκοπία. Εργαζόμαστε για να ολοκληρώσουμε την αξιολόγηση και να αποφύγουμε τα προβλήματα του περασμένου έτους».

«Υπάρχουν τρεις λόγοι που η Ελλάδα αποτελεί διαφορετική περίπτωση: Πρώτον, η θέση εκκίνησης όσον αφορά στα οικονομικά προβλήματα ήταν πολύ πιο δυσχερής από τις άλλες χώρες. Δεύτερον, καταλάβαμε ότι η ελληνική διοίκηση είναι πολύ αδύναμη, κάτι που επηρεάζει την ικανότητα της χώρας να εφαρμόζει το πρόγραμμα. Τρίτον, μετά τις εκλογές στις αρχές του 2015, υπήρξε μία διακοπή του προγράμματος και οπισθοδρόμηση στις μεταρρυθμίσεις – αυτό είχε τεράστιες αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία και ώθησε την Ελλάδα πίσω στην ύφεση» σημείωσε.

Στην ερώτηση γιατί το πρόγραμμα θα πρέπει να πετύχει τώρα, ο επικεφαλής του EFSF δήλωσε ότι «ο κύριος λόγος είναι ότι η δεύτερη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έλαβε μία εντελώς διαφορετική εντολή στις εκλογές του Σεπτεμβρίου: να εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν τον περασμένο Ιούλιο και Αύγουστο. Το επίπεδο δέσμευσης της ελληνικής κυβέρνησης άλλαξε εντελώς συγκριτικά με το πρώτο μισό του έτους. Υπάρχει επίσης, ένας νέος υπουργός Οικονομικών, ο Ευ. Τσακαλώτος, ο οποίος συνεργάζεται αρκετά καλά με τους θεσμούς».

Ερωτηθείς γιατί ο ESM δε θεωρήθηκε αρκετός και χώρες όπως η Γερμανία, η Φινλανδία και η Ολλανδία ζήτησαν τη συμμετοχή του ΔΝΤ για να εγκρίνουν το πρόγραμμα των 86 δισ. ευρώ απάντησε: «Η συνεργασία με το ΔΝΤ είναι σημαντική από το 2010. Αυτή η συνεργασία καταγράφηκε επίσης,  και στη συνθήκη για την ίδρυση του ESM- το ΔΝΤ θα πρέπει να συμμετέχει στα προγράμματά μας όταν είναι δυνατό. Αυτό έχει λειτουργήσει καλά και θα ήταν λάθος να αλλάξουμε αυτή τη θεσμική ομάδα μετά την επιτυχημένη αντιμετώπιση της κρίσης σε άλλες χώρες. Σε αυτή τη φάση, δεν πρόκειται στην πραγματικότητα για χρηματοδότηση από το ΔΝΤ αλλά για χρήση της τεχνικής εμπειρογνωμοσύνης του Ταμείου».