Skip to main content

Στ. Πιτσιόρλας: Μεταφορές, τηλεπικοινωνίες, ενέργεια στο επίκεντρο της ελληνο – κινεζικής συνεργασίας

Στους τομείς των μεταφορών, των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας εστιάζει το Σχέδιο Δράσης που υπεγράφη μεταξύ της ελληνικής και της κινεζικής κυβέρνησης κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο, σύμφωνα με τον υφυπουργό Οικονομίας Στέργιο Πιτσιόρλα.

Όπως είπε «η Κίνα έδειξε ότι η Ελλάδα παίζει σημαντικό ρόλο στη στρατηγική της για οικονομική επέκταση προς τη Δύση η οποία αναμένεται να δημιουργήσει εμπορικές συναλλαγές ύψους 3 τρισ. δολαρίων και επενδύσεις ύψους 40 δισ. δολαρίων».

Σημείωσε ότι μέρος από αυτά τα 40 δισ. δολάρια που πρόκειται να επενδύσει μέσα στην επόμενη τριετία η Κίνα διεκδικούν και οι ελληνικές επιχειρήσεις.

Ανέφερε πως στο πλαίσιο των επαφών που έγιναν στην Κίνα υπήρξε έντονο ενδιαφέρον από κινεζικές εταιρείες να επενδύσουν συντονισμένα στην Ελλάδα. Πρόκειται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους τομείς της ενέργειας, υποδομών, δικτύων και κατασκευών αλλά και τουρισμού και του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Σύμφωνα με τον ίδιο η ευκαιρία που ανοίγεται είναι διπλή γιατί πέρα από επενδύσεις στην Ελλάδα δίνεται η δυνατότητα ελληνικών εταιρειών να συμμετάσχουν στο μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα που υλοποιεί η Κίνα. Ταυτόχρονα τόνισε ότι ανοίγεται ο δρόμος συνεργασιών στο ευρύτερο Ευρωπαϊκό περιβάλλον.

Ερωτηθείς σχετικά με την πιθανότητα προσκομμάτων από το πολιτικό ή το νομοθετικό περιβάλλον της Ε.Ε., ανέφερε ότι και άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν συμφέροντα και δυνητικές συνεργασίες με την Κίνα. Έτσι εκτίμησε ότι μπορούν να υπάρξουν συνέργειες με καλή θέληση για την υπερπήδησή των νομοθετικών κωλυμάτων. Πρόσθεσε ότι η Ελλάδα μπορεί να παίξει τον ρόλο του διάμεσου στην προσέγγιση ΕΕ – Κίνας.

Ο κ. Πιτσιόρλας επανέλαβε ότι υπάρχει ενδιαφέρον και για τη σιδηροδρομική σύνδεση του Πειραιά με την Ευρώπη εκ μέρους των Κινέζων. 

Επίσης ο κ. Πιτσιόρλας ανέφερε ότι ετοιμάζονται αλλαγές στη νομοθεσία για το καθεστώς βίζας σε υπηκόους τρίτων χωρών για αγορά κατοικίας στη χώρα μας ώστε να συμπληρωθεί το σχετικό πλαίσιο χωρίς να υπάρξει αλλαγή στο ύψος των επενδυμένων κεφαλαίων και στο νόμο για τις μεγάλες επενδύσεις.

Στον τομέα της ενέργειας είπε ότι υπάρχει κινεζικό ενδιαφέρον τόσο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όσο και για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ οι οποίες όπως είπε θα πρέπει να πωληθούν ή και να εκσυγχρονιστούν. Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι δεν μπορεί να γίνουν απευθείας συνεργασίες αλλά στο πλαίσιο των διαγωνισμών που προβλέπει και η συμφωνία με τους θεσμούς θα μπορούσε να εκδηλωθεί κινεζικό ενδιαφέρον.

Απαντώντας ειδικότερα σε ερώτηση για το κατά πόσο τελικώς θα προχωρήσει η συνεργασία της ΔΕΗ με την κινεζική CMEC για το project Μελίτη, σημείωσε ότι κατά τη γνώμη του, οι όποιες συνεργασίες πρέπει να γίνουν στο πλαίσιο διεθνών διαγωνισμών και όχι μέσω απευθείας συνεργασιών.

Ειδική αναφορά έκανε ο κ, Πιτισόρλας στην εξαγορά από την κινεζική State Grid του 24% του ΑΔΜΗΕ σημειώνοντας ότι αποτελεί απτή απόδειξη του κινεζικού ενδιαφέροντος για τα ελληνικά δίκτυα και πρόσθεσε ότι θα μπορούσε να υπάρξει κινεζική συμμετοχή στην ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ- Κύπρου – Κρήτης – Αττικής. 

Αναφέρθηκε στο κινεζικό ενδιαφέρον για πραγματοποίηση επενδύσεων στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα. Στο πλαίσιο αυτό όπως είπε, η κυβέρνηση επιδιώκει να διαμορφωθεί μία στρατηγική για το μέλλον των ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ελευσίνας, Νεωρίου όπως επίσης και για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος.

Για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, καταρχήν, πρέπει να ξεκαθαρίσει το ζήτημα της ανάκτησης των κρατικών ενισχύσεων ύψους 600 εκατ. ευρώ που εκκρεμεί από το 2008. Επίσης πρέπει να λυθεί το θέμα των προκαταβολών που έχουν δοθεί από το Ελληνικό δημόσιο στη σημερινή ιδιοκτησία του ναυπηγείου, για έργα που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα ο φάκελος των προκαταβολών αυτών θα ανοίξει σύντομα και το Ελληνικό δημόσιο σκοπεύει να τις διεκδικήσει.

Επίσης, όπως είπε, θα πρέπει να υπάρξει διαχωρισμός των αμυντικών από τις εμπορικές δραστηριότητες του ναυπηγείου και να ακολουθήσει η υπαγωγή του σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης.

Ανάλογη αναμένεται να είναι και η πορεία των ναυπηγείων Ελευσίνας που επίσης θα ενταχθούν σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης.

Πηγή: ΑΜΠΕ