Skip to main content

«Ξίνισαν» οι πωλήσεις γάλακτος

Από την έντυπη έκδοση 

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Σε μεγάλο νικητή αναδεικνύεται το κανάλι των αυτόματων πωλητών γάλακτος κατακτώντας σημαντικό μερίδιο αγοράς στον κλάδο, τη στιγμή που οι πωλήσεις της κατηγορίας στα σούπερ μάρκετ δέχονται ισχυρές πιέσεις, γεγονός που μεταφράζεται σε απώλεια 85 εκατ. ευρώ από το 2013 έως το 2017.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα ευρήματα σχετικής έρευνας της IRI, που παρουσιάστηκαν χθες στο 2ο Ετήσιο Συνέδριο Shopper της IRI στην Αθήνα, και αναλύει την πορεία της κατηγορίας του γάλακτος, τόσο σε επίπεδο σούπερ μάρκετ όσο και στα εναλλακτικά κανάλια (μικρά σημεία, online, γαλακτοπωλεία, organic σημεία, ΑΤΜ κ.τ.λ.), προκύπτουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στοιχεία αναφορικά με τη δυναμική που εμφανίζει η επονομαζόμενη «μικρή λιανική» σε μια κατηγορία-βαρόμετρο στο καλάθι της νοικοκυράς.

Αρχής γενομένης από το μέγεθος της αγοράς γάλακτος, σύμφωνα με τα στοιχεία των μετρήσεων της IRI, οι πωλήσεις γάλακτος στα σούπερ μάρκετ (εκτός Lidl) ανήλθαν το 2017 σε 232 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 4,7% έναντι του 2016. Σωρευτικά από το 2013 έως το 2017 η υποχώρηση σε αξία αγγίζει το 27%, με τις χαμένες πωλήσεις γάλακτος να ανέρχονται σε 85 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, όπως προκύπτει από το νέο μοντέλο ανάλυσης της IRI που αφορά τα εναλλακτικά κανάλια πώλησης, στα σούπερ μάρκετ (εκτός Lidl) πραγματοποιείται μόνο το 67,2% του τζίρου του γάλακτος. Το υπόλοιπο 32,8% διατίθεται μέσω εναλλακτικών καναλιών και αφορά επιπλέον τζίρο 113 εκατ. ευρώ για το 2017, γεγονός που ανεβάζει το μέγεθος της αγοράς γάλακτος στα 345 εκατ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς από τα εναλλακτικά κανάλια κατέχουν τα μικρά σημεία με ποσοστό 13,2% και τζίρο 45,5 εκατ. ευρώ. Τη δεύτερη θέση με μερίδιο 8,1% και πωλήσεις 28 εκατ. ευρώ καταλαμβάνει η Lidl (η οποία στο πλαίσιο της ανάλυσης της IRI δεν συμπεριλαμβάνεται στις μετρήσεις των σούπερ μάρκετ), ενώ την τρίτη θέση καταλαμβάνουν οι αυτόματοι πωλητές γάλακτος, που εμφανίζουν μερίδιο 6,8% και τζίρο 23,4 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το γάλα αποτελεί benchmark για τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, καθώς με βάση τα ευρήματα της έρευνας περιλαμβάνεται στη λίστα με τα ψώνια για το 94% των ερωτηθέντων καταναλωτών, χωρίς ωστόσο η αναφορά αυτή στη λίστα να συνοδεύεται με μια συγκεκριμένη μάρκα προϊόντος. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα η μέση μηνιαία δαπάνη σε γάλα ανέρχεται στα 32 ευρώ.