Skip to main content

Αυτόματες κατασχέσεις εξπρές από το 2017

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]

Την αυτοματοποίηση των διαδικασιών παρακολούθησης και είσπραξης των οφειλών προς το Δημόσιο προωθεί το υπουργείο Οικονομικών από το 2017.

Για τον σκοπό αυτό προγραμματίζει να εγκαταστήσει και να θέσει σε παραγωγική λειτουργία ένα νέο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, μέσω του οποίου οι διαδικασίες επιβολής κατασχέσεων σε καταθέσεις, εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία φορολογουμένων που δεν πληρώνουν εμπρόθεσμα τις οφειλές τους προς το Δημόσιο θα γίνονται μαζικά και αυτοματοποιημένα.

Η λειτουργία του συστήματος αυτού αποσκοπεί στην επιτάχυνση των διαδικασιών για την είσπραξη των οφειλών, με τη βελτίωση του τρόπου συλλογής, επεξεργασίας και αξιοποίησης πληροφοριών από πηγές εκτός φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης σχετικά με το οικονομικό προφίλ και την περιουσιακή κατάσταση των οφειλετών, κυρίως όμως με τη μαζικοποίηση και αυτοματοποίηση της αποστολής κατασχετηρίων και της επιβολής κατασχέσεων σε βάρος όσων εξ αυτών δεν εξοφλούν τις οφειλές τους εμπρόθεσμα.

Ήδη το έργο της ανάπτυξης του νέου αυτού συστήματος που προβλέπεται να ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και έχει δρομολογηθεί για άμεση υλοποίηση, όπως περιγράφεται στο έγγραφο της σχετικής προκήρυξης.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο έγγραφο, με το νέο πληροφοριακό σύστημα:

1. Όλες οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες της φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης θα μπορούν να έχουν πλήρη εικόνα μιας οφειλής και των ενεργειών που έχουν γίνει από τη γένεσή της μέχρι και την εξόφληση ή διαγραφή της.

2. Οι φορολογούμενοι πολίτες και επιχειρήσεις θα έχουν πλήρη πρόσβαση στις πληροφορίες των ενεργών οφειλών τους, σε ιστορικές πληροφορίες οφειλών και πληρωμών, καθώς και σε πληροφορίες επιστροφών, συμψηφισμών και ρυθμίσεων.

3. Διαδικασίες οι οποίες σήμερα γίνονται μεμονωμένα ή/ και χειροκίνητα (ενδεικτικά αναφέρονται επιδόσεις, κατασχέσεις) θα μπορούν να γίνονται μαζικά και αυτοματοποιημένα, εξοικονομώντας έτσι σημαντικούς πόρους τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε αναλώσιμα και χρηματικούς πόρους.

Προκειμένου να επιτευχθούν τα παραπάνω, το σύστημα:

1. Θα διαλειτουργεί με τα υφιστάμενα συστήματα της ΓΓΔΕ προκειμένου να συγκεντρώνει όλες τις πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά, την ιστορικότητα και την κατάσταση μιας οφειλής.

2. Θα ολοκληρώνει διαδικασίες και πληροφορίες που σήμερα είναι ατελείς στα υφιστάμενα συστήματα στη βάση της επιχειρησιακής ροής είσπραξης σε ένα ενιαίο περιβάλλον χρήστη.

3. Θα διαλειτουργεί με συστήματα τρίτων φορέων (ενδεικτικά αναφέρεται το Εθνικό Ληξιαρχείο/Δημοτολόγιο, το Εθνικό Κτηματολόγιο, οι Δικαστικές Αρχές, το Γενικό Εμπορικό Μητρώο ΓΕΜΗ, τα Πιστωτικά Ιδρύματα, οι Συμβολαιογράφοι, το Ελληνικό Χρηματιστήριο και το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ), εκτός της ΓΓΔΕ, των οποίων οι πληροφορίες είναι απαραίτητες για τη γνώση της συμπεριφοράς του οφειλέτη για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό για τη λήψη δράσεων μέτρων από τη φορολογική και τελωνειακή διοίκηση.

4. Θα αυτοματοποιεί και μαζικοποιεί ενέργειες και μέτρα (με βάση παραμετροποιημένα κριτήρια), τα οποία θα προκύπτουν ως αποτέλεσμα των πληροφοριών που συγκεντρώνονται στη βάση της επιχειρησιακής ροής διαχείρισης είσπραξης.

5. Θα διευρύνει την προσφορά ηλεκτρονικών υπηρεσιών που αφορούν την είσπραξη, τόσο στις υπηρεσίες της φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης όσο και στους συναλλασσόμενους πολίτες και επιχειρήσεις.

6. Ως προς τις υπολογιστικές υποδομές το σύστημα θα χρησιμοποιεί αυτές που παρέχονται από την ΓΓΠΣ στην ΓΓΔΕ στο πλαίσιο της συμφωνίας επιπέδου παρεχόμενων υπηρεσιών που προβλέπει ο Ν. 4389/2016.
Ως ημερομηνία έναρξης της υλοποίησης του έργου ορίζεται η 15/06/2017.

Αμφίδρομη επικοινωνία

Το νέο αυτό πληροφοριακό σύστημα θα έχει τη δυνατότητα διασύνδεσης και αμφίδρομης επικοινωνίας με συστήματα τρίτων φορέων (Εθνικό Ληξιαρχείο/Δημοτολόγιο, Εθνικό Κτηματολόγιο, Δικαστικές Αρχές, Γενικό Εμπορικό Μητρώο – ΓΕΜΗ, Πιστωτικά Ιδρύματα, Συμβολαιογράφοι, το Ελληνικό Χρηματιστήριο και το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ) των οποίων οι πληροφορίες κρίνονται απαραίτητες για να σχηματιστεί μιας πλήρης εικόνα σχετικά με τη συμπεριφορά του κάθε οφειλέτη και να οργανωθεί αποτελεσματικότερα ο επιχειρησιακός σχεδιασμός για τη λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης από τη φορολογική και τελωνειακή διοίκηση.