Skip to main content

Αγώνας δρόμου για τη διάσωση της πρώτης κατοικίας

Περίπου 65.000 ενδιαφερόμενοι έχουν κάνει εγγραφή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της πρώτης κατοικίας και σχεδόν 43.400 έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία αίτησης. Έχουν υποβληθεί οριστικά λίγες περισσότερες από 2.070 αιτήσεις και έχουν δοθεί μόλις 731 προτάσεις ρύθμισης από τις τράπεζες. Δεκτές έχουν γίνει  315 εξ αυτών. Τα δεδομένα είναι απογοητευτικά είναι εάν αναλογιστεί κανείς ότι οι δυνητικά επιλέξιμοι χρήστες είναι περίπου 130.000. 

Καθώς απομένουν μόλις 75 ημέρες για ένταξη των ενδιαφερόμενων στο πλαίσιο προστασίας, το υπουργείο Οικονομικών προσπαθεί να επιταχύνει τις διαδικασίες με επιστολές στις οποίες ζητεί εξηγήσεις προς τους τραπεζίτες, email ενημέρωσης προς τους δανειολήπτες και συναντήσεις με τα funds διαχείρισης δανείων. Στόχος οι βιώσιμες λύσεις και η αποτροπή κατά το δυνατόν των πλειστηριασμών. 

 Όπως ανακοινώθηκε θα σταλούν e-mails σε περίπου 42.000 χρήστες της πλατφόρμας, προκειμένου να διευκρινιστούν οι λόγοι για τους οποίους δεν προέβησαν στην οριστική υποβολή αιτήσεως για να λάβουν ρύθμιση του δανείου τους. Πρόκειται για χρήστες, που αν και συναίνεσαν στην άρση του τραπεζικού και φορολογικού τους απορρήτου, δεν ολοκλήρωσαν ποτέ την αίτησή τους στην πλατφόρμα.Ωστόσο το πρόβλημα δεν σταματά στην διστακτικότητα των δανειοληπτών. Στην επιστολή του προς τις τράπεζες ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας υπογραμμίζει ότι «υπάρχει αριθμός αιτήσεων για τις οποίες τα τραπεζικά ιδρύματα, αν και αναγνωρίζουν ότι οι οφειλέτες είναι επιλέξιμοι, δεν προσφέρουν πρόταση ρύθμισης και προτρέπουν τον οφειλέτη να προσφύγει στη δικαστική ρύθμιση».

Σημειώνεται ότι από την 1η Μαίου οι δανειολήπτες χάνουν το δικαίωμα προσφυγής στα δικαστήρια προκειμένου να επιλύσουν την όποια διαφορά τους με τις τράπεζες. 

Πέραν των τραπεζών υπάρχουν βεβαίως και τα funds διαχείρισης δανείων. Σε αυτά ασκούνται πιέσεις για να ανταποκριθούν στις ανάγκες της κοινωνίας.  Τα Funds αγοράζουν αρκετά χαμηλά τα δάνεια κι άρα έχουν περιθώριο να προσφέρουν καλή αναδιάρθρωση (κούρεμα). Χαρακτηριστική η περίπτωση δανείου 300.000 ευρώ  το οποίο «κουρεύτηκε» στις 120.000 ευρώ.
Ένα από τα βασικά προβλήματα είναι ότι υπάρχει δυσκολία επαφής των funds με τους πελάτες/ δανειολήπτες. Είναι ενδεικτικό πώς ούτε το υπουργείο Οικονομικών έχει ακόμα τα στοιχεία επικοινωνίας όλων των διαχειριστών δανείων. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών ζήτησε να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός ο οποίος θα βοηθήσει τους πολίτες να καταλάβουν ότι οι διαχειριστές είναι κοντά του, να ξέρει ποιος είναι αυτός με τον οποίο συνομιλεί με στόχο να ρυθμίσει τα χρέη του και να σώσει το σπίτι του. 

naftemporiki.gr