Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Σκηνοθέτις ενός σύγχρονου έργου που αναδεικνύει έναν παγκόσμιο πολιτικό προβληματισμό και την απελπισμένη ανάγκη του ανθρώπινου είδους να εξεγερθεί ενάντια στην έλλειψη ανθρωπιάς και να ορίσει ξανά την αγάπη σε αυτούς τους ακραίους μεταβατικούς καιρούς, η Ελένη Μποζά μάς μιλά για την παράσταση «Ένας στρατιώτης που τον έλεγαν Λαβ».
Πρωτότυπο, γραμμένο σε μια ιδιότυπη γλώσσα και ελισσόμενο ανάμεσα σε διαφορετικά λογοτεχνικά είδη και ρεύματα, αναζητώντας την Κάθαρση με όρους αρχαίας τραγωδίας, το έργο του Ιάσονα Σίγμα, το οποίο τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου 2016 από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, παρουσιάζεται στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του Εθνικού Θεάτρου.
Το έργο μάς μεταφέρει σε ένα κοντινό μέλλον, όπου ένα παιδί, αφού διαγνώστηκε φορέας του «επιθετικού γονιδίου», παραδόθηκε από τους γονείς του στο σκληρό καθεστώς του στρατού, προκειμένου να μη γίνει εγκληματίας. Μα όταν η φύση μέσα του εκρήγνυται, ο νεαρός στρατιώτης δραπετεύει. Η Ελένη Μποζά σκηνοθετεί αυτήν τη σκοτεινή ιστορία και μιλά για την παράσταση και για τη σημερινή Ελλάδα.
Πώς θα περιγράφατε αυτό το πρωτότυπο σύγχρονο έργο;
«Εκρηκτικό ως προς τη θεματική του, ευρηματικό ως προς τη γραφή του και επίκαιρο ως προς τα ερωτήματά του».
Τι πραγματεύεται ο συγγραφέας μέσα από αυτό;
«Σε μια εποχή που οι οικονομικοί δείκτες έχουν μεγαλύτερη αξία από την ανθρώπινη ζωή και γενικότερα οι οικονομικές συναλλαγές ορίζουν ακόμα και τις ανθρώπινες σχέσεις, σε μια εποχή που κλείνει το μάτι σε καινούργια ανεξερεύνητα είδη ολοκληρωτισμού, σε μια εποχή που ζει με την ταχύτητα της τέταρτης φάσης της εκβιομηχάνισης, το ανθρώπινο είδος αναζητά εναγωνίως εκείνους τους καινούργιους Ήρωες που θα εξεγερθούν και θα χαράξουν ένα μονοπάτι, για να ανατροφοδοτηθεί η ανθρώπινη ανάγκη για τρυφερότητα και επικοινωνία».
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ήρωα του έργου και πώς εξελίσσεται η ιστορία του;
«Ο συγγραφέας προτείνει έναν τέτοιο ήρωα – πιονιέρο, που επιλέγει, μέσα από μια δύσβατη διαδρομή, τη συνειδητοποίηση μιας καινούργιας ελπίδας για τα βασικά της ανθρωπινότητας».
Πού εστιάζει η σκηνοθετική σας ματιά;
«Η σκηνοθεσία εστιάζει στην ανάδειξη της ουσίας του δραματουργικού υλικού, το οποίο – με τη μορφή ενός σκοτεινού αλληγορικού παραμυθιού – μας φέρνει αντιμέτωπους με τις προβληματικές της εποχής μας».
Ποιους προβληματισμούς αναδεικνύει η παράσταση, ιδιαίτερα στους ταραγμένους καιρούς που διανύουμε;
«Μπορεί κάποιος να αντισταθεί, έστω και στο ελάχιστο, στον φόβο για το μέλλον της ανθρωπότητας, διεκδικώντας με τις μικρές του εξεγέρσεις ένα τρυφερότερο αύριο;».
Τι χρειαζόμαστε πραγματικά στη δύσκολη φάση που περνάμε στη σημερινή Ελλάδα;
«Συνειδητοποίηση ότι πρέπει να χτίσουμε από την αρχή, με βάση την παιδεία, και πίστη ότι θα τα καταφέρουμε».
Βλέπετε κάτι ελπιδοφόρο στον ορίζοντα;
«Το πείσμα των νέων ανθρώπων».
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία: Ελένη Μποζά, σκηνικά – κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης, μουσική: Χαράλαμπος Γωγιός, φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα, κινησιολόγος: Βάλια Παπαχρήστου, βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Γκότση, Β΄ βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Καλοχριστιανάκη, φωτογράφος παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή.
Διανομή: Θανάσης Βλαβιανός (πατέρας του Λαβ), Νίκος Γιαλελής (Βλαντό: ένας πλούσιος), Σεραφείτα Γρηγοριάδου (Ζιστίν: μια πόρνη), Νέστορας Κοψιδάς (Πάλος: ένας στρατιώτης), Μάριος Κρητικόπουλος (Αιμίλ: ένας στρατιώτης), Κώστας Κουτρουμπής (Κορυφαίος στον Χορό των στρατιωτών), Παρθενόπη Μπουζούρη (μητέρα Λαβ), Γιώργος Πατεράκης (Κουέντιν: ένας στρατιώτης), Μάνος Πετράκης (Λαβ), Θάλεια Σταματέλου (Ρου: αδερφή Λαβ), Σπύρος Τσεκούρας (κύριος Χήνυ: ένας φιλόσοφος), Δημήτρης Δρόσσος (αφηγητής).
Πληροφορίες
Εθνικό Θέατρο – Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»: Αγ. Κωνσταντίνου 22 – 24, Αθήνα, τηλ.: 210 5288170 – 171. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη έως Σάββατο: 21:00, Κυριακή: 19:00. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητικό: 10 ευρώ, κάτοχοι κάρτας ΟΑΕΔ: 5 ευρώ, Παρασκευή: ενιαία τιμή: 13 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία θεάτρου, τηλεφωνικά: 210 7234567, ηλεκτρονικά: n-t.gr και tickets.public.gr.