Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Ρήτρα ανάπτυξης με μείωση μισθού κατά 13,8% προβλέπει Κοινή Συμφωνία Πλαίσιο τριετούς διάρκειας (2017-2020), που υπέγραψαν οι εργαζόμενοι με τη διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), επιδιώκοντας τη διάσωση του Οργανισμού, ο οποίος σε μηνιαία βάση έχει ταμειακό έλλειμμα που φθάνει τα 5 εκατ. ευρώ.
Η συμφωνία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) λίγο πριν ο Οργανισμός ενταχθεί στο Υπερταμείο αλλάζει τα εργασιακά δεδομένα, με τη διοίκηση να δεσμεύεται στο ότι η αποκατάσταση της μείωσης του μισθολογικού κόστους είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον ρυθμό ανάπτυξης του Οργανισμού, στον οποίο έχει καθοριστική συμμετοχή.
Βασικά στοιχεία του σχεδίου αποτελούν η ανάπτυξη στη νέα αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας, η ολοκλήρωση των υπηρεσιών εκτελωνισμού και η ανάπτυξη στην αγορά δεμάτων.
Από 01/09/2017, όπως τονίζεται στην κοινή συμφωνία πλαίσιο που παρουσιάζει η «Ν», το συνολικό μηνιαίο μισθολογικό κόστος μειώνεται σε ποσοστό 13,8% στο οποίο συμπεριλαμβάνεται η αύξηση του ωραρίου εργασίας κατά είκοσι λεπτά, ο επανακαθορισμός της χιλιομετρικής αποζημίωσης, το πτυχιακό επίδομα νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού και ο επαναπροσδιορισμός των πρόσθετων αμοιβών και επιδομάτων.
Επιχειρησιακό σχέδιο
Ταυτόχρονα συμφωνήθηκε η κατάρτιση στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδίου ΕΛΤΑ 2017-2021 με βασικά στοιχεία:
- την ανάπτυξη σύγχρονων υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των ραγδαία αναπτυσσόμενων αγορών των ταχυμεταφορών, της διακίνησης δεμάτων – μικροδεμάτων, των μεταφορών, των τραπεζικών προϊόντων, του ηλεκτρονικού εμπορίου και των logistics και,
- την είσοδο σε νέες δυναμικές αγορές, όπως η ενέργεια, ο εκτελωνισμός δεμάτων και άλλα, με ανάπτυξη ανάλογων προϊόντων, υπηρεσιών και συνεργασιών.
Ειδική αναφορά γίνεται τόσο στη συμφωνία όσο και στο νέο επιχειρησιακό σχέδιο για το ζήτημα της ενέργειας, που αποτελεί το κρισιμότερο στοίχημα που μπαίνει και στα δύο. Η είσοδος των ΕΛΤΑ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί κεντρική στρατηγική επιλογή, που αποσκοπεί αφενός στην αξιοποίηση της ευκαιρίας της απελευθέρωσης της συγκεκριμένης αγοράς και αφετέρου στην αντιμετώπιση των κρίσιμων οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα ΕΛΤΑ.
Επισημαίνεται ότι η ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας φθάνει σήμερα τα 6 δισ. ευρώ, τη στιγμή που το σύνολο της ταχυδρομικής αγοράς είναι στα 600 εκατ. ευρώ (από τα οποία ο Όμιλος των ΕΛΤΑ κερδίζει τα μισά) και ότι τα επόμενα δυόμιση χρόνια οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εν λόγω αγορά (πάνω από 20 σήμερα), εξαιρουμένης της ΔΕΗ, θα έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν κομμάτι από την πίτα του 50%, δηλαδή των 3 δισ. ευρώ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η πτώση του επιστολικού ταχυδρομείου λόγω της ηλεκτρονικής υποκατάστασης είναι ραγδαία, με αποτέλεσμα τα έσοδα από την αλληλογραφία από το ποσό των 433 εκατ. ευρώ που ήταν το έτος 2008, να φθάσουν τα 192,6 εκατ. ευρώ το έτος 2016, δηλαδή πτώση που αγγίζει το 56%. Αυτό, σε συνδυασμό με την απελευθέρωση της αγοράς και άλλους παράγοντες, οδήγησαν σε φθίνουσα πορεία τα συνολικά έσοδα του Οργανισμού και από 605 εκατ. ευρώ το 2008 έφθασαν τα 325 εκατ. ευρώ το 2016. Η μείωση των εσόδων από το 2008 μέχρι σήμερα προσεγγίζει περίπου ποσοστό 50%.