Τέσσερις στους πέντε προμηθευτές εμφανίζονται, μέχρι στιγμής, διατεθειμένοι να «θυσιάσουν» τις προσφορές για ένα τρίμηνο καθώς διατηρούν τις ανατιμήσεις τους στους τιμοκαταλόγους χονδρικής που στέλνουν στα σούπερ μάρκετ, καθώς η αβεβαιότητα στην εξέλιξη της πορεία στα λειτουργικά κόστη δεν φέρεται να αφήνει περιθώρια ευελιξίας εις βάρος των δεικτών κερδοφορίας.
Όπως ανέφερε χθες στο περιθώριο της έκθεσης HoReCa o επικεφαλής του ομίλου της Metro Αριστοτέλης Παντελιάδης « σε αναλογία κωδικών υπολογίζεται ότι μια στις πέντε εταιρείες πήρε πίσω τις ανατιμήσεις που δρομολογούσε.
Ποιοι ανέστειλαν τις ανατιμήσεις
Μέχρι στιγμής περί τις 8-10 προμηθευτές έχουν «παγώσει» τις ανατιμήσεις που προωθούσαν ακυρώνοντας τους τιμοκαταλόγους που προέβλεπαν ανατιμήσεις που είχαν αποστείλει και δεν είχαν περάσει ακόμα στις τελικές τιμές». Ενδεικτικά ο ίδιος ανέφερε τις εταιρείες: Βίκος, ΙΟΝ, Ολυμπιακή Ζυθοποιία, Δωδώνη καθώς και αρκετές μικρομεσσαίες εταιρείες.
Σχολιάζοντας το μέτρο για το τρίμηνο πάγωμα των προσφορών σε περίπτωση ανατιμήσεων ο κ. Παντελιάδης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «Προφανώς οι αποφάσεις αυτές βάζουν περιορισμούς στις ακρότητες όπως πχ σε κατηγορίες όπως τα απορρυπαντικά που είχαν προσφορές 12 μήνες το χρόνο. Με αυτή την έννοια δεν είναι κακό να κατεβάσεις τις αρχικές τιμές και να κάνεις λιγότερες προσφορές».
Οι δυσκολίες στην εφαρμογή του μέτρου
Ο ίδιος επισήμανε ότι από πλευράς αλυσίδων υπάρχουν δυσκολίες στην εφαρμογή του μέτρου και δη στο πεδίο του ελέγχου κάθε κωδικού εάν έχει ανατιμηθεί προκειμένου να μην γίνουν προσφορές. «Πρόκειται για ένα επιπλέον διοικητικό κόστος καθώς το μέγεθος των κωδικών είναι μεγάλο» σημείωσε ενώ πρόσθεσε ότι υπάρχουν ακόμα σημαντικές εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν όπως πχ τι θα συμβεί με τα αποθέματα, όπως επίσης και με την πολιτική των αλυσίδων να προχωρούν σε μείωση τιμής σε κοντόληκτα προϊόντα τροφίμων που θεωρητικά αποτελεί ένα είδος προσφοράς, το οποίο ωστόσο γίνεται από τα σούπερ μάρκετ και όχι από τους προμηθευτές προκειμένου να μην υπάρξει μεγάλο αδιάθετο και σπατάλη τροφίμων.
Σε ό,τι αφορά στο μέτρο που προβλέπει μείωση των εκπτώσεων που παρέχουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων στο ράφι για τα απορρυπαντικά, τα καθαριστικά σπιτιού, τις οδοντόκρεμες, τα αφρόλουτρα, τα σαμπουάν και τις βρεφικές πάνες δεν συνεπάγεται και περιορισμό των προσφορών.
Το μεγάλο δίλημμα
«Η διάταξη δε λέει τίποτα για το πόσες προσφορές μπορεί να κάνει ο προμηθευτής, τον αφήνει να κάνει όσες προσφορές θέλει, ωστόσο έμμεσα ενδεχομένως να τον οδηγήσει στον περιορισμό τους, εάν βεβαία το αποφασίσει. Η μετακύληση του 30% των εκπτώσεων και προωθητικών στην τελική τιμή καταναλωτή δεν απαγορεύει την διατήρηση της όποια προσφοράς. Μπορεί και να κάνει την μείωση στην αρχική τιμή και να διατηρήσει το ένα συν ένα. Είναι απόφαση κάθε προμηθευτή πως θα χειριστεί την εμπορική του πολιτική και εάν θα αποφασίσει να μειώσει την ένταση των προσφορών ή την διάρκεια τους ή θα τις διατηρήσει» επισήμανε ο κ. Παντελιάδης.
Το βέβαιο είναι ότι σε ο,τι αφορά στην βιομηχανία η εξίσωση για την τιμολογιακή και εμπορική πολιτική προωθητικών έχει δυσκολέψει πολύ ενόψει της εφαρμογής των νέων κυβερνητικών μέτρων. Το δίλλημα θωράκιση μεριδίων ή δεικτών κερδοφορίας είναι μεγάλο και η απόφαση κάθε επιχείρησης θα «μετρήσει» και τις πραγματικές αντοχές της στο καλάθι του νοικοκυριού.