Skip to main content

Τι θα γίνει με τις αυξήσεις στα διόδια: Η νέα πρόταση των εταιρειών παραχώρησης

(ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI)

Νέος γύρος διαπραγματεύσεων μεταξύ εταιρειών παραχώρησης και υπουργείου

Με νέα πρόταση για την αύξηση των διοδίων στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους προσέρχονται στο διάλογο με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών οι εταιρείες παραχώρησης διεκδικώντας παράλληλα αποζημιώσεις έως 45 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες η λογική που διέπει την πρότασή τους είναι η αύξηση να εφαρμοστεί σταδιακά σε βάθος χρόνων ώστε να μην επιβαρυνθεί ο χρήστης των εθνικών οδών κατευθείαν με το 12% που δικαιούνται οι παραχωρησιούχοι ενώ δεν παραιτούνται από το αίτημα για αποζημίωση από το δημόσιο επειδή δεν εφάρμοσαν τα όσα αναφέρουν οι συμβάσεις που έχουν υπογράψει.

Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρείες βάσει των συμβάσεων παραχώρησης κάθε χρόνο δύναται να αναπροσαρμόσουν τα διόδια με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή.

Πώς ξεκίνησε το ζήτημα

Το θέμα που αντιμετωπίζεται σήμερα ξεκινά από πέρυσι (2022) όταν οι παραχωρησιούχοι αιτήθηκαν την αναπροσαρμογή των διοδίων με βάση τον πληθωρισμό (12%). Τότε υπαναχώρησαν ουσιαστικά γιατί τους ζητήθηκε από την κυβέρνηση λόγω των εκλογών.

Επανήλθαν φέτος τον Ιούλιο ανακοινώνοντας αρχικά στο υπουργείο ότι θα αυξήσουν τα διόδια από τις 11 Αυγούστου και στη συνέχεια την 1η Σεπτεμβρίου.

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας σε ανακοίνωσή του (8.9.23) σημείωσε ότι η βούληση της κυβέρνησης ήταν η εξεύρεση μιας ρεαλιστικής λύσης, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη για το 2023 και προς αυτή την κατεύθυνση συζητήθηκαν τα εναλλακτικά σενάρια.

Σε αυτά περιλαμβάνεται και η μείωση του ΦΠΑ από 24% σε 13% έτσι ώστε η όποια αύξηση (μικρότερη από αυτή που θα έκαναν οι παραχωρησιούχοι εφόσον υπάρξει συμφωνία) να μην φανεί στον τελικό καταναλωτή. Μια τέτοια απόφαση θα σημαίνει για το δημόσιο ταμείο απώλεια 69 εκατ. ευρώ.

Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών στελέχη του λέγουν πως σε όλες τις χώρες που υπάρχουν συμβάσεις παραχώρησης τα διόδια αυξήθηκαν και αυτό θα γίνει και στην Ελλάδα, ωστόσο θεωρούν αναγκαίο να υπάρξει ένας περιορισμός της αύξησης ζητώντας από τους παραχωρησιούχους να απορροφήσουν μέρος του πληθωρισμού ώστε να ελαχιστοποιηθεί η ανατροφοδότηση του.

H αύξηση των διοδίων αφορά τους οδικούς άξονες Ελευσίνα – Πάτρα (Ολυμπία Οδός), Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (Αυτοκινητόδρομος Μορέας), Αντίρριο – Ιωάννινα (Ιόνια Οδός), Μεταμόρφωση – Σκάρφεια Φθιώτιδας (Νέα Οδός), Ξυνιάδα – Τρίκαλα (Ε65), Σκάρφεια – Ράχες Φθιώτιδας (Ε65), Ράχες – Κλειδί Ημαθίας (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) και Ηγουμενίτσα – Κήποι Έβρου (Εγνατία Οδός).