Skip to main content

Έξι διασταυρώνουν ξίφη για την Αττική Οδό

EUROKINISSI

Το ΤΑΙΠΕΔ αξιολογεί τις προσφορές μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων

Στην αξιολόγηση των προσφορών 6 οικονομικών φορέων στους οποίους περιλαμβάνονται οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας και ξένες εταιρείες διαχείρισης υποδομών θα προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ στο πλαίσιο του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού.

Οι προσδοκίες για το προσφερόμενο τίμημα είναι υψηλές με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) να προσδοκά ότι θα έχει το μεγαλύτερο έσοδο που έχει πετύχει ποτέ από τις ιδιωτικοποιήσεις.

Η νέα σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, για χρονικό διάστημα 25 ετών, χωρίς κατασκευαστικό αντικείμενο, θεωρείται κάτι σαν «ομόλογο» με υψηλή απόδοση, με τις αρχικές εκτιμήσεις – που βεβαίως μένει να επαληθευτούν – να κάνουν λόγο για τίμημα που θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ.

Έπειτα από τη χθεσινή κατάθεση των προσφορών θα ακολουθήσει ο έλεγχος των νομιμοποιητικών εγγράφων των συμμετεχόντων στη διαγωνιστική διαδικασία κάτι που εκτιμάται θα χρειαστεί μερικές εβδομάδες. Στη συνέχεια οι οικονομικές προσφορές των επενδυτών που πληρούν τους όρους του διαγωνισμού θα αποσφραγιστούν σε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου, μαζί με τις δύο ανεξάρτητες αποτιμήσεις της αξίας της νέας σύμβασης.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει αποφασίσει να εφαρμόσει και τη διαδικασία των βελτιωμένων προσφορών. Θα ζητήσει από τους οικονομικούς φορείς που η προσφορά τους έχει απόκλιση 5% από την υψηλότερη (και από αυτόν με την υψηλότερη) βελτιωμένη προσφορά και έτσι ουσιαστικά θα υπάρξει δεύτερος γύρος προσφορών.

Εκτός απρόοπτου η ανάδειξη του αναδόχου θα λάβει χώρα εντός του Φθινοπώρου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, προσφορές υπέβαλαν τα εξής επενδυτικά σχήματα:

  1. Abertis Infraestructuras: Ισπανική εταιρεία η οποία έχει υπό διαχείριση περίπου 8.000 χλμ αυτοκινητοδρόμων σε 15 χώρες σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Στελέχη της έχουν πει ότι εφόσον είναι ανάδοχος, να αναζητήσει τοπικό εταίρο, κάτι που σημαίνει ότι οι ελληνικοί όμιλοι που θα μείνουν εκτός θα έχουν ακόμη μια ευκαιρία.
  2. ΓΕΚ Τέρνα: Ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος της χώρας. Διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων, ειδικά έπειτα από την προσθήκη της σύμβασης για την Εγνατία Οδό. Διεκδικεί την εκ νέου παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου μόνη της ωστόσο αν επικρατήσει πιθανότατα θα συνεργαστεί με την First Sentier.
  3. Κοινοπραξία Brisa – Auto Estradas de Portugal – Rubicone MIDCO, B.V. – Intrakat: Ως ο μεγαλύτερος διαχειριστής αυτοκινητοδρόμων στην Πορτογαλία η εταιρεία Brisa συνεργάζεται η Intrakat, η οποία αύξησε πρόσφατα το ποσοστό της στο σχήμα διεκδίκησης της Αττικής Οδού σε 49% έναντι 30% που όριζε η αρχική συμφωνία.
  4. Κοινοπραξία Macquarie Asset Management Motorway Holdings – Fincop Infrastructure: Η αυστραλιανή Macquarie είναι από τις ισχυρότερες εταιρείες διαχείρισης διαφόρων ειδών περιουσιακών στοιχείων διαθέτοντας άμεσες επενδύσεις σε δεκάδες χώρες, ενώ η Fincop Infrastructure είναι εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου. Η Macquarie έχει εξαγοράσει το 49% του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας).
  5. Κοινοπραξία VINCI Highways  – VINCI Concessions  – Μυτιληναίος Α.Ε. – Mobility Partner: Ο Όμιλος Μυτιληναίου συνεργάζεται με την γαλλική VINCI η οποία έχει συμμετάσχει αρκετές φορές σε έργα παραχώρησης στη χώρα μας (στη Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο και σε οδικές παραχωρήσεις όπως Ολυμπία Οδός κ.α.).
  6. Κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Meridiam Eastern Europe Investments: Η Άκτωρ Παραχωρήσεις (όμιλος Ελλάκτωρ) σε κοινοπραξία με την Άβαξ έχουν κατασκευάσει και λειτουργούν σήμερα την Αττική Οδό. Η σύμβασή τους λήγει τον Οκτώβριο του 2024. Για την εκ νέου παραχώρηση του αστικού αυτοκινητοδρόμου συνεργάζονται με την γαλλική εταιρεία Meridiam, διαχειριστή περιουσιακών στοιχείων με παρουσία σε αρκετές χώρες.

Σημειώνεται ότι το αντίτιμο των διοδίων για τα ΙΧ στην Αττική Οδό με τη νέα σύμβαση παραχώρησης έχει οριστεί από την κυβέρνηση στα 2,5 ευρώ. Στην προς υπογραφή σύμβαση υπάρχει πρόβλεψη για δυνατότητα του αναδόχου, εφόσον προσκομίσει στοιχεία που αποδεικνύουν πρόβλημα στη διαχείριση του κυκλοφοριακού φόρτου, να αυξήσει τα διόδια έως και 30% για κάποιες ώρες, να διαμορφώσει δηλαδή ζώνες, ανάλογα με την κίνηση. Ωστόσο ο μέσος όρος των διοδίων θα πρέπει να είναι στα 2,5 ευρώ και χρειάζεται η έγκριση της κυβέρνησης. Τιμαριθμική αναπροσαρμογή επιτρέπεται όπως και στην ισχύουσα σύμβαση.

Αρχικό ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει ακόμα η Fininc Group, ιταλική εταιρία συμμετοχών που δραστηριοποιείται κυρίως στον κλάδο των μεγάλων δημοσίων έργων και η κοινοπραξία των Vauban – DIF – EGIS, οι οποίες δεν κατέθεσαν τελικά προσφορά.