Skip to main content

«Κρατική στήριξη και στρατηγική στον τουρισμό»

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Μέτρα από την πολιτεία για να στηριχθεί ο ξενοδοχειακός κλάδος, αλλά και κοινές πρωτοβουλίες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τη χάραξη μιας επιθετικής στρατηγικής προώθησης του τουρισμού της Αθήνας για την επόμενη μέρα στη μετά Covid 19 εποχή ζητά ο Ευγένιος Βασιλικός, γενικός γραμματέας Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ), B’ αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και Owner & Chief Operating Officer – Airotel Group of Hotels.

Όπως αναφέρει ο κ. Βασιλικός, η Αθήνα και αρκετοί άλλοι αστικοί προορισμοί επλήγησαν πρώτοι από την πανδημία. Οι πληρότητες των ξενοδοχείων της Αττικής ακολουθούν κατακόρυφη πτώση από τα μέσα του Φεβρουαρίου. Βέβαια, σημειώνει, «πρέπει να αναφερθεί ότι ο χειμώνας που πέρασε είχε ήδη αρχίσει να δείχνει δύσκολος για τα ξενοδοχεία της Αθήνας – κάτι που σαφώς είχε να κάνει με την υπερπροσφορά κλινών και τον αθέμιτο ανταγωνισμό από σειρά παράνομων καταλυμάτων. Όμως η καλοκαιρινή περίοδος αναμενόταν αρκετά καλή, υπήρχαν προγραμματισμένα συνέδρια ήδη “κλεισμένα” και πολλές προκρατήσεις. Μετά ακολούθησε ο Μάρτιος με το κλείσιμο των ξενοδοχείων και η επαναλειτουργία τους στις αρχές του Ιουνίου ήταν ακόμα πιο δύσκολη και τα πάντα αβέβαια, καθώς δεν είχε ανοίξει καν το αεροδρόμιο. Έπρεπε λοιπόν να προσαρμοστούμε. Τελικά τα ξενοδοχεία που αποφάσισαν να λειτουργήσουν ήταν λίγα στην περιφέρειά μας και με πληρότητες που δεν ξεπέρασαν το 37% μαζί με τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο και χωρίς να υπολογίζουμε τα κλειστά ξενοδοχεία. Αυτό σημαίνει πως εάν είχαν ανοίξει όλα τα ξενοδοχεία της Αττικής δεν θα ξεπερνούσε ούτε το 10% η πληρότητα των ξενοδοχείων».

Το 2020 λοιπόν είναι μια χρόνια που τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας υπέφεραν -και συνεχίζουν να υποφέρουν, καθώς τα μέτρα που ισχύουν σήμερα μεταφράζονται σε μηδαμινή κίνηση- και αυτό αφορά τα ξενοδοχεία όλης της χώρας. «Τη στιγμή που η συνεδριακή δραστηριότητα, η κρουαζιέρα και μεγάλες αγορές όπως η Αμερική, στις οποίες βασιζόταν η Αθήνα, είναι “παγωμένες”, αλλά και τα μέτρα καραντίνας στις χώρες-αγορές συνεχίζονται, η αθηναϊκή και όχι μόνο αγορά δεν προβλέπεται να ανακάμψει», εκτιμά ο κ. Βασιλικός.

«Ανοιχτά-κλειστά»

Στην ερώτηση αν οι ξενοδόχοι της Αθήνας ζητούν νέα μέτρα και μέχρι πότε θα πρέπει η πολιτεία να στηρίξει τον κλάδο, ο κ. Βασιλικός απαντά ότι «τα ξενοδοχεία σήμερα είναι “ανοιχτά-κλειστά”, με αποτέλεσμα όσα λειτουργούν να έχουν ελάχιστη έως μηδαμινή πελατεία. Από τη στιγμή, που δεν μπορεί κάποιος να μετακινηθεί από νομό σε νομό, ή αυτό γίνεται πολύ περιορισμένα, σαφώς δεν μπορούμε να μιλάμε ούτε για ικανοποιητικές πληρότητες ξενοδοχείων ούτε γενικότερα για καταλύματα που μπορούν να δεχτούν ικανό αριθμό πελατών. Θα πρέπει λοιπόν τα “λειτουργούντα” να έχουμε την ίδια αντιμετώπιση από την πολιτεία με τα “μη λειτουργούντα” και να αντιμετωπιστούν ως επιχειρήσεις “κλειστές”- με κρατική εντολή».

Να βοηθηθεί η Αττική

Όσον αφορά την επόμενη μέρα, ήδη πολλοί σημειώνουν ότι θα υπάρξουν αλλαγές στην ταξιδιωτική συμπεριφορά. Ρωτήσαμε τον κ. Βασιλικό πώς βλέπει το άμεσο μέλλον των πόλεων-προορισμών και του city break, πότε αναμένεται να έχουμε επιστροφή στην κανονικότητα.

«Είναι σαφές», απαντά ο κ. Βασιλικός, «πως όλα όσα γνωρίζαμε έχουν ήδη αλλάξει και κανείς μας δεν γνωρίζει εάν πρόκειται για μια μόνιμη αλλαγή ή εάν κάποια στιγμή θα επανέλθουν κάποιες ταξιδιωτικές συνήθειες του παρελθόντος. Η Αθήνα είχε καταφέρει τα τελευταία χρόνια να εμφανίζει τάσεις πόλης προορισμού και όχι μόνο πόλης stop over, δηλαδή “στάσης” πριν συνεχίσει κανείς το ταξίδι του σε έναν άλλο ελληνικό προορισμό. Θα πρέπει δημόσιος και ιδιωτικός τομέας σε επίπεδο Περιφέρειας να επενδύσουμε σε αυτό και μόλις φανούν τα σωστά σημάδια, να λειτουργήσουμε πιο… επιθετικά με προβολή των νέων δυνατοτήτων και υποδομών του προορισμού. Τα νησιά του Αργοσαρωνικού, η Αθηναϊκή Ριβιέρα και το Ιστορικό Κέντρο είναι λίγα από τα μοναδικά σημεία στα οποία πρέπει να επενδύσουμε για να βοηθηθεί η Αττική και η Αθήνα να αναδειχθεί ως πόλη προορισμός.

Οι προβλέψεις όσον αφορά τα αεροπορικά ταξίδια δεν είναι ευοίωνες. Προφανώς θα αργήσουν πολύ οι πολίτες όλων των χωρών να κάνουν μεγάλα και μακρινά ταξίδια, αυτό λοιπόν μπορεί να εξελιχθεί σε πλεονέκτημα για την Αθήνα. Η Αθήνα -είναι ευκαιρία- θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο αναφοράς της Ευρώπης ακόμα και για City Break, κάτι που επί δεκαετίες προσδοκούμε και προσπαθούμε».

Επαγγελματικός τουρισμός

Για τον ίδιο, το μεγάλο πρόβλημα, ωστόσο, βρίσκεται στον επαγγελματικό και συνεδριακό τουρισμό, όπου εκεί, «όπως όλα δείχνουν, θα δυσκολευτούμε πολύ να επανέλθουμε, ή έστω να δούμε μια καλή κινητικότητα, για αρκετά χρόνια. Παράλληλα, η ευκολία του Internet που αναδείχθηκε λόγω της πανδημίας και επέτρεψε τη διεξαγωγή μικρών συναντήσεων ή και παγκόσμιων συνεδρίων έως και διεθνών εκθέσεων διαδικτυακά, όπως και το γεγονός ότι ήδη έχουμε προσαρμοστεί να λειτουργούμε με αυτόν τον τρόπο, σίγουρα θα συνεχίσει να επηρεάζει τον τομέα και μετά το τέλος της πανδημίας».

Ο γενικός γραμματέας της ΕΞΑΑΑ υπογραμμίζει πως «πρέπει να βρούμε εγκαίρως τους τρόπους και τις εναλλακτικές προτάσεις, ώστε να συνεχίσουν να έρχονται επισκέπτες στην Αττική, ενισχύοντας την προσφορά και τη ζήτηση των μηνών όπου η κίνηση βασιζόταν κυρίως στον συνεδριακό-επαγγελματικό τουρισμό».

Οι νέες τάσεις

Όσον αφορά τις νέες τάσεις που παρουσιάζονται, είναι δύσκολο, σύμφωνα με τον συνομιλητή μας, να γνωρίζουμε πού θα κατασταλάξουν.

Όπως χαρακτηριστικά λέει, «κάποιες τάσεις που έκαναν την εμφάνισή τους κατά τη διάρκεια του 2020, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εάν θα συνεχιστούν ή πώς θα εξελιχθούν. Για παράδειγμα, η απομακρυσμένη εργασία. Αν θα συνεχιστεί, θα δημιουργήσει ανάγκες για υποδομές διαφορετικές στα ξενοδοχεία… Ίσως, πάλι, υπάρξει μια εσωστρέφεια, μια στροφή προς την εγχώρια αγορά, αλλά είναι ακόμα πολύ νωρίς για να γνωρίζουμε τι θα γίνει.

Το σίγουρο είναι ότι οι αυριανοί πελάτες μας θα είναι πιο ενήμεροι όσον αφορά τα υγειονομικά πρωτόκολλα, θα είναι πιο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και σίγουρα θα έχουν περισσότερες απαιτήσεις όσον αφορά τις τεχνολογικές υποδομές των καταλυμάτων που θα επιλέγουν, καθώς οι περισσότεροι από αυτούς είναι πολύ πιθανό να εργάζονται εξ αποστάσεως, να συμμετέχουν σε κάποιο συνέδριο, να μιλάνε καθημερινά με την οικογένειά τους που μπορεί να βρίσκεται στην άλλη άκρη του πλανήτη, κ.ά. Απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις τα ξενοδοχεία μας σίγουρα θα πρέπει να είναι έτοιμα να ανταποκριθούν σε αυτές τις ανάγκες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

«Χρειάζεται ένα αναπτυξιακό πλάνο»

Αναφορικά με τις νέες επενδύσεις, ο γενικός γραμματέας της ΕΞΑΑΑ αρχικά κάνει λόγο για «φούσκα» κυρίως στην Αττική, καθώς, όπως σημειώνει, «επί πολλά χρόνια αναφέραμε σε κλαδικό επίπεδο ότι θα πρέπει να υπάρχει και να λειτουργεί συγκεκριμένο κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας για κάθε είδος και τύπο καταλύματος και ένα ευρύτερο αναπτυξιακό πλάνο/στρατηγική για την τουριστική δραστηριότητα και την περαιτέρω ανάπτυξη του προορισμού, διότι δεν αρκεί λ.χ. να αυξάνεται ο αριθμός των επισκεπτών στην Αθήνα, πρέπει να δούμε και μια ποιοτική αύξηση.

Πριν από τη νέα κρίση που βιώνουμε, τα στοιχεία κατέγραφαν ότι η Αθήνα παραμένει από τις πιο φτηνές πόλεις που μπορεί κάποιος να επισκεφθεί στην Ευρώπη και όχι μόνο.

Ο μεγάλος ανταγωνισμός που είχε δημιουργηθεί από την αύξηση -και την υπερπροσφορά- κλινών δεν θα μπορούσε να μην επηρεάσει τα αποτελέσματα των ξενοδοχείων και αυτό ήταν πλέον ορατό πριν κλείσουν τα ξενοδοχεία τον Μάρτιο του 2020».

Όσον αφορά το μέλλον, εκτιμά ότι «θα συνεχίζουμε να βλέπουμε επενδύσεις στην πόλη μας, θα πρέπει λοιπόν να προηγηθούν κάποια βασικά προαπαιτούμενα -θα έλεγα- ώστε να μπορούμε όλοι να συνυπάρξουμε επιχειρηματικά αλλά και να συνεχίσουμε να υπάρχουμε με καλές προοπτικές. Προαπαιτούμενα θεωρώ τις σωστές υποδομές και το συνεχές ενδιαφέρον μας για όλα τα θέματα, από την καθαριότητα μέχρι τη μεγάλη επένδυση του Ελληνικού, από την αναμόρφωση σημείων ενδιαφέροντος όπως το Τατόι μέχρι την αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά για την ενίσχυση της κρουαζιέρας, κ.ά. Επίσης έφτασε η στιγμή πιστεύω και πρέπει να επιλυθεί οριστικά πλέον το θέμα του αθέμιτου ανταγωνισμού με τα παράνομα καταλύματα. Στα παραπάνω θα πρόσθετα φυσικά και την ανάγκη για μια μελετημένη στα σημεία της και στοχευμένη διαφημιστική καμπάνια, κοινή από τους φορείς της περιοχής μας, προκειμένου να αξιοποιηθούν οι πόροι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, που θα προσελκύσει τον τουρισμό που μας αναλογεί».