Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Ενα νέο concept εισάγει στην αγορά η Mikel Coffee Company, τα καταστήματα-καντίνες, επιχειρώντας ταυτόχρονα να εξάγει τη δραστηριότητά της εκτός Ελλάδας και πλέον το στοίχημα είναι αν θα καταφέρει να αποφορτίσει το δίκτυό της, το οποίο μετά τη ραγδαία ανάπτυξη που σημείωσε κατά τη διάρκεια της κρίσης μετρά πάνω από 120 καταστήματα και κατά τις εκτιμήσεις αναλυτών και παρατηρητών της αγοράς franchise έχει φτάσει σε όριο κορεσμού.
Το εγχείρημα του Λευτέρη Κυριακάκη -γιου δωδεκαμελούς οικογένειας από τη Λάρισα που ξεκίνησε ως υπάλληλος καφετέριας το 1996 με όραμα να δημιουργήσει τη δική του αλυσίδα καφέ- έχει συμπληρώσει επτά χρόνια επιτυχημένης παρουσίας στην αγορά εστίασης και συνεχίζει, αν και τα τελευταία 1-2 χρόνια ως αποτέλεσμα και της επιδείνωσης της οικονομικής κρίσης έχει αντιμετωπίσει προκλήσεις.
Υποθέσεις όπως λύση συνεργασίας με στελέχη που υποστήριζαν τη διοικητική ομάδα την περασμένη άνοιξη, καταγγελίες σε συνδικαλιστικούς φορείς από δυσαρεστημένους εργαζόμενους, πληροφορίες για επαφές με έντονο παρασκήνιο τόσο με επιχειρηματίες franchisees του δικτύου όσο και με νομικούς εμπειρογνώμονες δημιούργησαν προβληματισμό.
Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μεγέθυνση ενός δικτύου σε συνδυασμό με το περιβάλλον αβεβαιότητας αναδεικνύει και άλλης φύσης ζητήματα, από ατέλειες εσωτερικής δομής μέχρι αδυναμία των franchisees να διαχειριστούν τις παρενέργειες της πτώσης της ζήτησης και της περιορισμένης ρευστότητας, που συχνά καταλήγουν σε διενέξεις με τους franchisors.
Στην περίπτωση της Mikel τέτοια γεγονότα ήταν ενδεικτικά: το κλείσιμο των κεντρικών γραφείων στην Αθήνα (τα οποία όμως μεταφέρθηκαν σε κτήριο που στεγάζει κατάστημα στη Λ. Αθηνών), η αποχώρηση του Γρηγόρη Αρναούτογλου (μια επένδυση που είχε πάρει δημοσιότητα λόγω της δημοφιλίας του επιχειρηματία, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες αποεπένδυσε από καταστήματα στα οποία ήταν συνιδιοκτήτης), η κατά πληροφορίες της «N» διένεξη στην οποία βρέθηκε η εταιρεία με συνεργάτη της για την επέκταση του σήματος στην κυπριακή αγορά, αλλά και το λουκέτο στο ένα από τα δύο καταστήματα της Πάτρας (το οποίο, σύμφωνα με την εταιρεία, έχει να κάνει με την επιλογή του franchisee να ανοίξει κατάστημα στην πρωτεύουσα) και το κλείσιμο ενός ακόμη καταστήματος, στη Λ. Αθηνών (στο Χαϊδάρι, το οποίο επίσης μεταφέρθηκε σε άλλο σημείο της λεωφόρου).
Υπάρχουν ωστόσο και μεμονωμένες περιπτώσεις όπου κάποιος franchisee απεχώρησε και κρίθηκε συμφέρουσα η διατήρηση των επιχειρήσεων στο δίκτυο, οπότε μεταβιβάστηκαν στον έλεγχο της εταιρείας.
Πάντως, σύμφωνα με την επίσημη θέση της Mikel Coffee Company αυτός ο έλεγχος περιορίζεται σε λιγότερο από το 1/5 περίπου των καταστημάτων και δεν έχουν παρατηρηθεί ιδιαίτερες διακυμάνσεις σε αυτή την ποσόστωση. Σήμερα λειτουργούν 122 καταστήματα Mikel στην Ελλάδα, ενώ τέσσερα είναι υπό κατασκευή.
Ως προς τη στρατηγική της εταιρείας, επεκτείνεται στο εξωτερικό -σχεδιάζει ανάπτυξη δικτύου στην Κύπρο και ανοίγει το πρώτο Mikel στο Ντουμπάι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων- ενώ με το νέο concept takeaway που συνοδεύεται από προϊοντική γκάμα μικρογευμάτων, στοχεύει να αποφορτίσει το δίκτυο franchise προσφέροντας υπηρεσίες σε σημεία όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα φιλοξενίας μεγάλων χώρων εστίασης για εξυπηρέτηση τύπου dine-in.
Το πρώτο Mikel Cantina άνοιξε τον περασμένο Μάρτιο στη Λάρισα και σήμερα λειτουργούν καταστήματα στη Χαλκιδική, στον Πλαταμώνα, στα Τρίκαλα, στον Βόλο και την Ξάνθη, ενώ ήδη ετοιμάζονται δύο νέα Mikel Cantina στο Ναύπλιο και την Ηγουμενίτσα. Η Cantina έχει ωφέλιμο χώρο 8 τ.μ. έως 10 τ.μ. με κόστος επένδυσης που ανέρχεται ενδεικτικά στις 70.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ.