Skip to main content

Κατεβάζει ταχύτητα το οργανωμένο λιανεμπόριο

Από την έντυπη έκδοση 

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των εσόδων στα σούπερ μάρκετ καταγράφεται στο εννεάμηνο, καθοδηγούμενη κυρίως από τις επιδόσεις του Σεπτεμβρίου, ο οποίος παραδοσιακά αποτελεί έναν δύσκολο μήνα για το λιανεμπόριο. Πάντως, το γεγονός ότι οι πωλήσεις κρατούν θετικό πρόσημο, ενισχύει το σενάριο που «βλέπει» για το σύνολο του 2018 μια μικρή βελτίωση σε σχέση με το 2017.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, τα οποία αφορούν τις πωλήσεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη, η αξία των πωλήσεων κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου αυξήθηκε κατά 3,2% και ο όγκος κατά 3,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με την τιμή ανά μονάδα όγκου να καταγράφει οριακή μείωση 0,2%, οδηγούμενη κυρίως από τις έντονες προσφορές.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση στις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ εμφανίζει ελαφριά επιβράδυνση στο εννεάμηνο σε σχέση με το εξάμηνο (σ.σ.: όταν, σύμφωνα με αντίστοιχες μετρήσεις της IRI, η αύξηση εσόδων κυμάνθηκε στο 3,8% και σε όγκους στο 4,2%), με τον Σεπτέμβριο να σημειώνεται άνοδο σε αξία κατά 1,7% και όγκου κατά 1,6%, επιδόσεις χαμηλότερες για παράδειγμα από τον Ιούλιο, όπου σημειώθηκε ενίσχυση εσόδων κατά 2,3% και όγκου κατά 2%.

Βέβαια θα πρέπει να προσμετρηθεί ότι ο Σεπτέμβριος είναι παραδοσιακά ένας δύσκολος μήνας για το λιανεμπόριο, καθώς έπεται των καλοκαιρινών διακοπών, ενώ ταυτόχρονα οι δαπάνες για τους καταναλωτές είναι επιβαρυμένες τόσο με έξοδα που αφορούν την έναρξη της σχολικής χρονιάς όσο και με καταβολές φορολογικών υποχρεώσεων.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, «ο Σεπτέμβριος, παρά το ότι ήταν θετικός, εμφάνισε τις χαμηλότερες επιδόσεις από τον Μάιο και αυτό δημιούργησε νευρικότητα. Όμως κατά τον Οκτώβριο παρατηρείται μια γενικότερη βελτίωση της πορείας των εσόδων στην αγορά των σούπερ μάρκετ. Η εκτίμηση για τη συνολική αύξηση που θα καταγραφεί φέτος παραμένει στο 3,1%-3,5%, στον βαθμό πάντα που δεν υπάρξει κάποια απρόβλεπτη εξέλιξη».

Ένα εξίσου σημαντικό στοιχείο είναι ότι η πορεία της ιδιωτικής ετικέτας διατηρεί την αρνητική τροχιά που έχει ξεκινήσει από το 2015, με το μερίδιό της να υποχωρεί στο εννεάμηνο σε 15,6% και τη μείωση του τζίρου της κατηγορίας στο ίδιο διάστημα να κυμαίνεται στο 1,1%.

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις στις τρεις μεγάλες ομάδες προϊόντων, τη μεγαλύτερη αύξηση στην αξία πωλήσεων καταγράφουν τα καθαριστικά – απορρυπαντικά (και εν γένει είδη νοικοκυριού), η οποία στο εννεάμηνο ανέρχεται 4,4%, ακολουθούν τα τρόφιμα με 3,6% και τα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς με 1,6%.

Αναφορικά με την εικόνα που καταγράφουν οι βασικές υποκατηγορίες των λεγόμενων ταχυκίνητων προϊόντων που εξετάζει η IRI, οι δέκα από τις έντεκα διατηρούν θετικές επιδόσεις τόσο σε επίπεδο αξίας όσο και σε όγκο. Τη μεγαλύτερη αύξηση κατά 8% σε αξία πωλήσεων και κατά 10,2% σε όγκο εμφανίζουν τα κατεψυγμένα τρόφιμα, ενώ ακολουθούν τα σνακ με 6,7% σε αξία και σε όγκο. Ενισχυμένα κατά 6,5% σε αξία και κατά 5,8% σε όγκο είναι τα προϊόντα νοικοκυριού εκτός καθαριστικών, ακολουθούν τα μη αλκοολούχα ποτά, στα οποία συγκαταλέγεται και ο καφές με 5,1% σε αξία, τα συσκευασμένα τρόφιμα με 5,1% αύξηση σε αξία, τα γαλακτοκομικά 3,5%, τα καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά 2,9%, τα είδη προσωπικής υγιεινής με 1,9%, τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς 1%, καθώς και τα αλκοολούχα ποτά που διατηρούν το θετικό πρόσημο με οριακή αύξηση 0,6% σε αξία.

Μονάχα η κατηγορία των υλικών μαγειρικής / καρυκεύματα παραμένει σε αρνητική τροχιά, διευρύνοντας μάλιστα τις απώλειες στις πωλήσεις κατά 4,1% σε αξία και 3,8% σε όγκο.