Skip to main content

Γιατί επιμένει στην ίδια στρατηγική ανάπτυξης δικτύου η Jumbo

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Δεν υποκύπτει στις πιέσεις για αλλαγή του μοντέλου διοίκησης της Jumbo ο Ευάγγελος Απόστολος Βακάκης, που υποστηρίζει μεν τη γενναιόδωρη μερισματική πολιτική, παραμένει δε συντηρητικός ως προς την ανάπτυξη του δικτύου, οραματιζόμενος την εταιρεία -όπως είπε ο ίδιος χθες στη γενική συνέλευση των μετόχων- ως μια μικρή, ευέλικτη οντότητα, σε ρόλο πρωταγωνιστή στα Βαλκάνια. 

«Η Jumbo είναι μια μικρή υπερεθνική εταιρεία και θέλει να μείνει τέτοια. Αυτός είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στους σχεδιασμούς για το μέλλον» τόνισε χαρακτηριστικά. Σημείωσε ότι πέρα από τις τρεις χώρες της περιοχής, εκτός Ελλάδας (Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρο) όπου αναπτύσσεται στρατηγικά το δίκτυο, έχει επιπλέον παρουσία σε ορισμένες όμορες αγορές, αλλά αυτό ήταν μια επιλογή που ήρθε ως αποτέλεσμα της κρίσης και δεν είναι ενδεικτική των μελλοντικών στόχων του ομίλου. Ο κ. Βακάκης εξήγησε ότι κατά τη γνώμη του η υπεραξία δεν έρχεται με τη μεγέθυνση. Με τον τρόπο αυτό απάντησε στην καταψήφιση της πρότασής του, από το 44% των μετόχων, να διατηρηθεί το ευέλικτο σχήμα στο Δ.Σ., ήτοι να παραμείνει 7μελές, όπως διαμορφώθηκε μετά την παραίτηση του Ευάγγελου Παπαευαγγέλου.

Σύμφωνα με το σχέδιό του, στόχος είναι η οργανική ανάπτυξη και η αύξηση της παραγωγικότητας. Το δίκτυο στην Ελλάδα θα θεωρείται ώριμο στα 55 καταστήματα από 52 σήμερα, επομένως οι επενδύσεις (που ανήλθαν πέρυσι σε 45 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και 16 εκατ. ευρώ για την εταιρεία) «θα είναι νωχελικές», όπως είπε, και θα κατευθυνθούν κυρίως στην αλλαγή του μοντέλου της τροφοδοτικής αλυσίδας με ένταξη νέων ενδιάμεσων κέντρων διανομής και με στόχο την επόμενη τριετία daily delivery για τα καταστήματα (μοντέλο last minute delivery).

Ικανοποιητική απόδοση

Έτσι η διοίκηση διατηρεί την προσδοκία ότι το δίκτυο θα αποδώσει ικανοποιητικά σε επίπεδο «like for like» σε συνδυασμό με τη «διόρθωση» του οικονομικού περιβάλλοντος. Η συντηρητική αυτή προσέγγιση της ανάπτυξης συνδέεται με τις δυσκολίες εφαρμογής αποτελεσματικών αναπτυξιακών πολιτικών σε συνέχεια της κρίσης, καθώς λόγω των συσσωρευμένων προβλημάτων σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα αυτές αλληλοαναιρούνται, όπως π.χ. από τη μια μεριά η αναπροσαρμογή τιμολογίων ΔΕΚΟ και από την άλλη οι μειώσεις φόρων. Έτσι, αναφερόμενος στα λειτουργικά κόστη, σημείωσε ότι στην περίπτωση της Jumbo το εξαγωγικό έργο ευνοεί τα γενικά έξοδα.  

Στο εξωτερικό η Ρουμανία παραμένει στο επίκεντρο του πλάνου ανάπτυξης με στόχο δίκτυο άνω των 50 καταστημάτων σε μια 15ετία. Σε λίγες μέρες θα λειτουργήσει το νέο ιδιόκτητο υπερ-κατάστημα στην πόλη Brasov της Ρουμανίας ενώ μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου 2020, θα προστεθεί ένα ακόμη στην Craiova, καθώς κι ένα νέο ιδιόκτητο κατάστημα σε συγκρότημα όπου θα στεγαστούν και οι αποθήκες και υπηρεσίες του τοπικού e-jumbο. Στο συνολικό δίκτυο το ίδιο διάστημα αναμένεται να ανοίξει ένα νέο κατάστημα στην Ελλάδα και ένα στην Κύπρο (Λευκωσία)  (11.000 τ.μ. περίπου).

Διανομή κερδών

Εν τω μεταξύ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η γενική συνέλευση της Jumbo ενέκρινε μεταξύ άλλων χθες την πρόταση της διοίκησης για αυξημένη κατά 20% μερισματική πολιτική. Εγκρίθηκε δηλαδή η διανομή συνολικού μερίσματος 0,47 ευρώ (μικτό) ανά μετοχή από 0,39 ευρώ πέρυσι. Η διοίκηση επανέλαβε την πρόθεσή της να διατηρήσει την αύξηση 20% στο μέρισμα που θα προταθεί για τη χρήση που θα λήξει τον Δεκέμβριο του 2019 (που θα είναι εξάμηνη), καθώς και για τη χρήση που θα λήξει τον Δεκέμβριο του 2020.