Skip to main content

Μάχη για τον φετινό εορταστικό τζίρο που θα αγγίξει το 1,5 δισ.

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Ο εμπορικός κόσμος μετρά αντίστροφα για το κλείσιμο των λογιστικών του βιβλίων και πασχίζει να ανακτήσει αυτές τις μέρες ένα μέρος από το έλλειμμα που έφεραν τα lockdowns, αλλά μετά βίας αναμένεται να πιάσει πάνω από το 1/3 του περσινού εορταστικού τζίρου. Αυτό δείχνουν συγκλίνουσες εκτιμήσεις επιχειρηματιών που έχουν ρίξει στη μάχη όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, από τηλεφωνική εξυπηρέτηση και ηλεκτρονικές παραγγελίες μέχρι υπηρεσίες πώλησης μέσω βιντεοκλήσεων, προσφέροντας ταυτόχρονα ποικίλες δυνατότητες παράδοσης, από ταχυμεταφορές και ταξί-αγκαζέ μέχρι click away. Οι συνθήκες των περιοριστικών μέτρων καθιστούν τη μάχη μεριδίων σκληρή για όλους τους παίκτες, καθώς σε αυτή τη συγκυρία το ταμείο θα είναι μείον για όλους. 

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) Σταύρος Καφούνης έχει προβλέψει ότι ο εορταστικός τζίρος φέτος θα φτάσει περίπου στο 30% του περσινού, ενώ ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης εκτίμησε ότι ο εορταστικός τζίρος φέτος θα κυμανθεί σε 1,5 δισ. ευρώ από 3,5 δισ. ευρώ πέρυσι.

Ο τζίρος στην αγορά με βάση συγκλίνουσες εκτιμήσεις υπολογίζεται στα επίπεδα του 35%-40% του περσινού κύκλου εργασιών, ενώ οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν πως η λειτουργία του click away επέτρεψε στις μικρές επιχειρήσεις να κάνουν από 5% έως 20% του περσινού ημερήσιου τζίρου τους, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, που θεωρεί ότι οι αλυσίδες και οι μεγάλες επιχειρήσεις σίγουρα είχαν το προβάδισμα στην online εξυπηρέτηση των καταναλωτών, αλλά από την άλλη μεριά και οι μικρές επιχειρήσεις επέδειξαν αντανακλαστικά, ευελιξία και ευρηματικότητα, επιχειρώντας με εξ αποστάσεως πωλήσεις να μετριάσουν τις απώλειές τους.

Έτσι, απάντησαν με διαπροσωπική εξυπηρέτηση και αυθημερόν παραδόσεις στη μετ’ εμποδίων δραστηριότητα των e-shops και εταιρειών courier. Σε αυτό το μοτίβο θα κινηθούν και τις επόμενες ημέρες των γιορτών, καθώς ήδη πολλά e-shops και εταιρείες ταχυμεταφορών έχουν εκδηλώσει αδυναμία έγκαιρης ικανοποίησης της ζήτησης.

Διακοπή παραλαβών από την ΕΛΤΑ Courier

Είναι ενδεικτικό ότι η ΕΛΤΑ Courier, παρά την έγκαιρη προετοιμασία της -με αύξηση των τετραγωνικών μέτρων στα Κέντρα Διαλογής, εκτεταμένες προσλήψεις προσωπικού, αύξηση του στόλου, επέκταση του δικτύου με νέα σημεία εξυπηρέτησης, τροποποιήσεις στην παραγωγική διαδικασία για εξοικονόμηση χρόνου, νέες προμήθειες, συνεργασίες με άλλες εταιρείες κ.ά.-, ανακοίνωσε ότι αδυνατεί να ανταποκριθεί στη μεγάλη ζήτηση υπηρεσιών. Έτσι, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταδιακή εξομάλυνση της λειτουργίας του δικτύου της, προχώρησε σε διακοπή παραλαβών από χθες 28.12.20 έως και την Παρασκευή 8.01.21.

Με τα προβλήματα αυτά όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στο click away για να κάνουν τα ψώνια της τελευταίας στιγμής για τις γιορτές. Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι είναι πάνω από τρεις στους δέκα καταναλωτές αυτοί που κάνουν χρήση αυτής της εναλλακτικής μεθόδου, ενώ τα ποσοστά ανεβαίνουν σε γειτονιές και περιφερειακές αγορές.

Εν κατακλείδι, καθώς βαίνουμε στο τέλος της χρονιάς και αναμένεται σε λίγες ημέρες το ακριβές αποτέλεσμα στο ταμείο των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου, στην αγορά έχει αρχίσει η συζήτηση για ορισμένες καταναλωτικές τάσεις που θα διατηρηθούν και στη μετά Covid-19 εποχή. Μεταξύ αυτών είναι το υβριδικό μοντέλο αγορών και οι ανέπαφες συναλλαγές, με μελέτη της Mastercard να δείχνει ότι οι οκτώ στους δέκα καταναλωτές προτιμούν ανέπαφους τρόπους πληρωμών. Σε παντοπωλεία και φαρμακεία οι ανέπαφες συναλλαγές κατέγραψαν δύο φορές μεγαλύτερη άνοδο σε σχέση με τις μη ανέπαφες, ενώ στοιχεία για τους Ευρωπαίους καταναλωτές αναφέρουν ότι το 64% πλέον επιλέγει αυτό τον τρόπο συναλλαγών για τις αγορές του στα εμπορικά καταστήματα. Ειδικά στην Ελλάδα οι ανέπαφες συναλλαγές ξεπερνούν πλέον το 90%, γεγονός που ευνόησε η αύξηση του ορίου συναλλαγών χωρίς pin από 25 ευρώ σε 50 ευρώ.