Skip to main content

Σαμίρ Σαράν-Πρόεδρος του κορυφαίου think tank της Ινδίας, στην «Ν»: Η Ελλάδα μέρος του διαδρόμου IMEC μεταξύ Ινδίας και ΕΕ

«Η Ελλάδα είναι η πύλη για τη νέα εισροή εμπορίου από την Ανατολική Ακτή της Αφρικής, από τη Νότια Ασία και από τη νέα δυναμική Μέση Ανατολή, προς την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική»

«Η Ελλάδα πρέπει να γίνει μέρος του διαδρόμου IMEC μεταξύ Ινδίας και Ευρώπης», υπογραμμίζει στη Ναυτεμπορική, ο Σαμίρ Σαράν, Πρόεδρος του Observer Research Foundation (ORF), κορυφαίας δεξαμενής σκέψης της Ινδίας, με έδρα το Νέο Δελχί με θυγατρικές στη Βόρεια Αμερική και την Μέση Ανατολή.

Ο κ. Σαράν βρέθηκε στην Ελλάδα για πρώτη φορά, όπως μας είπε, με αφορμή το Συνέδριο των Δελφών. «Η Ελλάδα πρέπει να είναι ένας από τους βασικούς εταίρους της Ινδίας. Σε αυτό το πλαίσιο, το επόμενο προφανές βήμα είναι να γίνει η Ελλάδα μέρος του διαδρόμου IMEC», είπε ο Ινδός αξιωματούχος. «Η Ελλάδα είναι η πύλη για τη νέα εισροή εμπορίου από την Ανατολική Ακτή της Αφρικής, από τη Νότια Ασία και από τη νέα δυναμική Μέση Ανατολή, προς την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Ξέρεις, όταν μπαίνεις στο νερό της Μεσογείου, τι κοιτάς πρώτα; Τι βλέπεις; Την Ελλάδα φυσικά»

Στον οικονομικό διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, μετέχουν ήδη  οι ΗΠΑ, η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η ΕΕ ως σύνολο. Ο IMEC θα φθάνει μέσω Ιορδανίας στο ισραηλινό λιμάνι της Χάιφα (το οποίο ανήκει στον ινδικό όμιλο Adani Group).  Από εκεί, ο «διάδρομος» θα οδηγείται στα μεσογειακά λιμάνια της Ευρώπης, κυρίως στον Πειραιά.

Πολύ πιθανή η ένταξη της Ελλάδας

Ρωτήσαμε τον Σαμίρ Σαράν, αν υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα βήματα για την ένταξη της Ελλάδας στον IMEC; Ειδικά μετά την πρόσφατη συνάντηση στο Νέο Δελχί των πρωθυπουργών Μόντι και Μητσοτάκη;

-Το επόμενο προφανές βήμα είναι να γίνει η Ελλάδα μέρος της. Και έμαθα ότι το εξετάζουν πολύ ευνοϊκά, και αυτό είναι επίσης μέρος της συζήτησης που έγινε στο Νέο Δελχί. Συνάντησα τον τον υπουργό Εξωτερικών στους Δελφούς και μου έδωσε την ίδια εντύπωση ότι αυτό είναι κάτι που είναι πολύ πιθανό. Και δεν βλέπω κανένα λόγο να μην γίνει. Η Ελλάδα πρέπει να αποφασίσει. Το ερώτημα είναι εάν η Ελλάδα θέλει να είναι μέρος αυτής της νέας συμφωνίας; Και νομίζω ότι πρέπει. Ομοίως, το ερώτημα εδώ είναι, εάν η Ελλάδα είναι πρόθυμη να απομακρυνθεί από την εξάρτηση από έναν παράγοντα, να ανοίξει περισσότερες επιλογές για τον εαυτό της και να γίνει μέρος της ευρύτερης δομής του Ινδο-Ειρηνικού;

Μήπως υπάρχει όμως κάποια αντίθεση μεταξύ του διαδρόμου IMEC και του νέου Δρόμου του Μεταξιού , της πρωτοβουλίας Belt and Road της Κίνας;

-Φυσικά και υπάρχει, λέει ο κ.Σαράν. Ο IMEC είναι ένας διάδρομος από χώρες που διαθέτουν διαφανή και ανοιχτά οικονομικά συστήματα που είναι αξιόπιστα και υπόλογα στους ανθρώπους. Αποτελούν μέρος μιας φιλελεύθερης παγκόσμιας τάξης… Το IMEC έχει σχεδιαστεί από τη δημοκρατία.

Η Ινδία έχει το δικό της «στρατόπεδο»

Η Ινδία όμως συμμετέχει με την Κίνα στην ένωση των BRICS; Αλλά είστε με την Κίνα στο ίδιο στρατόπεδο, θα ήθελα να πω.

-Δεν είμαστε σε κανένα στρατόπεδο. Είμαστε στο στρατόπεδό μας. Και για να προστατεύσουμε τα συμφέροντά μας, σε όποια ομάδα κι αν χρειαστεί να είμαστε. Για να μην χρησιμοποιείται ένα τέτοιο φόρουμ εναντίον μας. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι μια χώρα που αντιπροσωπεύει το ένα έκτο της ανθρωπότητας δεν ζημιώνεται από έθνη που είναι εχθρικά προς αυτήν.

Θα είμαστε λοιπόν μέρος κάθε ομάδας που έχει επιπτώσεις στην εθνική μας οικονομική πρόοδο, στην εθνική ασφάλεια και φυσικά στην περιφερειακή δυναμική. Έτσι, είτε πρόκειται για την SCO όπου συνεργαζόμαστε με ορισμένες χώρες των περιοχών μας είτε για BRICS ή QUAD ή IORA στον Ινδικό Ωκεανό, η IBSA – μια ομάδα δημοκρατιών του παγκόσμιου νότου. Πρέπει να είμαστε σε κάθε ομάδα που απαιτείται προς όφελος του λαού μας. Γιατί να αποφεύγουμε; Στην πραγματικότητα, λέω στους ανθρώπους ότι επειδή είμαστε σε αυτές τις ομάδες, οι ομάδες δεν γίνονται παράλογοι σχηματισμοί.

Η Ελλάδα εταίρος της Ινδίας

Σημαντικός συνεργάτης του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι, ο Σαμίρ Σαράν είναι επίσης μέλος του Global Risks Advisory Board και Πρόεδρος του Global Future Council on Geopolitics του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός. Επισημαίνει στη Ναυτεμπορική ότι σε λιγότερο από μια δεκαετία, η Ινδία θα γίνει ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος 100 χωρών. «Έτσι, όταν το ινδικό ΑΕΠ αυξάνεται από 4 τρισεκατομμύρια δολάρια σε 10 τρισεκατομμύρια δολάρια ή 12 τρισεκατομμύρια δολάρια, θα δείτε παρόμοιο μετασχηματισμό των σχέσεών της με τις χώρες. Αυτό θα συμβεί την επόμενη δεκαετία και η Ελλάδα πρέπει να είναι ένας από τους μεγαλύτερους εταίρους της Ινδίας σε αυτή τη μετάβαση».

Οι ινδικές εταιρείες είναι ήδη σημαντικοί επενδυτές στις ΗΠΑ, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Αυστραλία, στη γειτονιά μας και σε άλλες χώρες της Αφρικής και της Ευρώπης. «Φτάνουμε σε εκείνο το στάδιο της οικονομικής μας ανάπτυξης που τα επόμενα χρόνια οι περισσότερες χώρες θα δουν επενδύσεις από εμάς.

Ελληνικές εταιρείες στις αγορές της Ινδίας

Υπάρχουν κάποιες επενδύσεις από ινδικές εταιρείες στην Ελλάδα σε ορισμένους τομείς. Όμως, μεγάλες νέες επενδύσεις θα πρέπει να συνδεθούν με το έργο IMEC. «Υπάρχει μια φυσική λογική να ευθυγραμμίσουμε το οικονομικό μας μέλλον και σε άλλους τομείς.

Οι ελληνικές εταιρείες προσφέρουν πολύ έξυπνες καινοτομίες, υπογραμμίζει ο κ. Σαράν, αν ευθυγραμμιστούν με τις αγορές της Ινδίας, θα γίνουν παγκόσμιας κλάσης. «Χωρίς αυτό, η Ελλάδα από μόνη της θα είναι πιο δύσκολο να ανταγωνιστεί μερικά από τα Ευρωπαϊκά ξαδέρφια της, τα οποία είναι πολύ μεγαλύτερα.»

«Η συνεργασία στην καινοτομία μεταξύ Ελλάδας και Ινδίας σε τομείς της άμυνας, του διαστήματος, της ενέργειας και σε αναδυόμενους τεχνολογικούς κλάδους όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η κβαντική μπορεί να ανθίσει, καθώς το πανεπιστημιακό σας σύστημα ανοίγει», τονίζει ο Σαμίρ Σαράν και απευθύνει μια πρόταση-πρόκληση:

Ινδοί φοιτητές σε ελληνικά ΑΕΙ

«Η Ελλάδα πρέπει να σκεφτεί το μεταπτυχιακό και το προπτυχιακό πρόγραμμα της αγγλικής γλώσσας. Πρέπει να έχετε Ινδούς φοιτητές εδώ. Είναι εκπληκτικό το πόσο μικρότερες χώρες από την Ελλάδα έχουν πολύ μεγαλύτερες ομάδες Ινδών φοιτητών εκεί. Η Ελλάδα θα μπορούσε να επωφεληθεί από αυτή την ινδική παρόρμηση, την όρεξη των νέων Ινδών να αποκτήσουν γνώσεις και εκπαίδευση και δεξιότητες. Νομίζω ότι οι συνεργασίες πανεπιστημίων μας είναι και πάλι μια καλή ιδέα.

Η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή

Η συζήτηση με τον Σαμίρ Σαράν εστιάστηκε στις εντάσεις στη Μέση Ανατολή, μετά και την ιρανική επίθεση εναντίον του Ισραήλ…

– Κύριε Ψύλο, είμαι πολύ ανήσυχος για τις εξελίξεις μεταξύ Ισραήλ και Ιράν αυτή τη στιγμή. Στην Ινδία ανησυχούμε όλοι γι` αυτό. Κοιτάξτε, οι Ινδοί έχουν μια πολύ μακροχρόνια σχέση τόσο με το Ισραήλ όσο και με τους Άραβες. Πιστεύουμε το δικαίωμα του Ισραήλ να υπάρχει. Υποστηρίζουμε το Ισραήλ στις αντιτρομοκρατικές του δραστηριότητες. Αλλά πιστεύουμε σε μια λύση δύο κρατών ως μόνιμη λύση. Και πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι πρέπει να έχουν σταθερότητα, ειρήνη και αξιοπρέπεια στην περιοχή, όλοι οι άνθρωποι.

Ινδία και Κίνα

Μήπως όμως η Ινδία φοβάται ένα νέο μέτωπο στον Ινδο-Ειρηνικό; Στη Θάλασσα της Κίνας;

«Η Ινδία δεν φοβάται. Επειδή είμαστε ήδη ενεργοί μάρτυρες σύγκρουσης στα σύνορα. Δεν ξέρω τους ακριβείς αριθμούς σήμερα, αλλά κάπου μεταξύ 100 και 200.000 στρατιώτες έχουν αναπτυχθεί στα σύνορά μας για να αποκρούσουν τον στρατό της Κίνας. Εχουμε στρατιώτες λίγα μέτρα μακριά ο ένας από τον άλλο με τα δάκτυλο στη σκανδάλη. Αντιμετωπίζουμε τους Κινέζους κατάματα στα υψηλότερα πεδία μάχης του κόσμου. Έχουμε χάσει στρατιώτες. Έχουν χάσει στρατιώτες. Έχουμε εμπλακεί σε μια ενεργή αντιπαράθεση στα Ιμαλάια. Αυτό είναι το πεδίο μάχης στην Ασία που κάποιοι στην Ευρώπη δεν θέλουν να το θυμίζουν.

-Αλήθεια πώς βλέπετε τις σχέσεις της ΕΕ με την Κίνα;

-Η Ευρώπη κοιτάζει αλλού. Η Ευρώπη γνωρίζει ακριβώς τι συμβαίνει, αλλά προσποιείται ότι δεν καταλαβαίνει.Η Ευρώπη επιλέγει να προτάξει το προνόμιο της οικονομίας έναντι της πολιτικής και της ασφάλειας και αυτό μπορεί να είναι πολύ επώδυνο, μακροπρόθεσμα. Έχετε δει τι έγινε. Η εξάρτησή σας από το ρωσικό πετρέλαιο και τι έκανε στην Ευρώπη. Η ίδια εξάρτηση από την Κίνα θα είναι πιο επώδυνη. Σε αντίθεση με τη Ρωσία, η Κίνα δεν είναι οικονομία δύο τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Κίνα είναι μια οικονομία 20 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Ευρώπη απολαμβάνει τα κινεζικά οικονομικά οφέλη που εξαρτώνται από αυτήν οι εταιρείες της.

Γνωρίζουμε όμως ότι οι Κινέζοι είναι μια ρεβιζιονιστική δύναμη. Προσπαθούν να αλλάξουν την παγκόσμια τάξη. Θα αλλάξουν τους πολιτικούς χάρτες του κόσμου. Δεν σέβονται την κυριαρχία. Πρέπει λοιπόν να είμαστε προετοιμασμένοι για το ενδεχόμενο μια παράλογη Κίνα να αποφασίσει να γίνει ριψοκίνδυνη και να αποφασίσει να αλλάξει τον χάρτη της Ανατολικής Ασίας. Έχουμε δει την επιθετική συμπεριφορά τους προς Ινδονήσιους, Μαλαισιανούς, Φιλιππίνες, Ιάπωνες.

Η σχέση Ινδίας – Ρωσίας

-Τι γίνεται με τη σχέση Ινδίας και Ρωσίας; Στον οικονομικό τομέα, νομίζω ότι υπάρχει ισχυρή εταιρική σχέση με τη Ρωσία όσον αφορά τα καύσιμα, το πετρέλαιο, την ενέργεια…

-Ξέρετε κύριε Ψύλο, το βασικό μας εμπόριο με τη Ρωσία ήταν στον τομέα της άμυνας. Έχει ήδη σταματήσει όμως λόγω του γεγονότος ότι οι Ρώσοι δεν έχουν την ικανότητα να εξυπηρετήσουν τις διεθνείς αγορές. Αυτή τη στιγμή διεξάγουν πόλεμο. Έτσι έχουν μικρή ικανότητα να ανταποκρίνονται σε νέες παραγγελίες. Το εμπόριο ενέργειας άνθισε λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία και των επακόλουθων κυρώσεων από την ΕΕ και τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους. Η Ινδία δεν είχε επιλογές και έπρεπε να αυξήσει το ενεργειακό της εμπόριο με τη Ρωσία. Κατά την άποψή μου, η αύξηση του όγκου του ενεργειακού εμπορίου με τη Ρωσία ήταν μια παρέκκλιση που προκλήθηκε από σύγκρουση. Λόγω των αποστάσεων και άλλων παραγόντων της αγοράς, μετά τη σύγκρουση θα δούμε ινδικές ενεργειακές εταιρείες να επιστρέφουν σε πηγές που ήταν το βασικό τους στήριγμα τα τελευταία χρόνια.

Καθώς η Ινδία αναπτύσσεται, καθώς κινείται από τα 4 τρισεκατομμύρια σε 10 τρισεκατομμύρια δολάρια στο ΑΕΠ, αν η ρωσική οικονομία δεν εξελιχθεί γρήγορα, θα μειωθεί η σημασία της στον οικονομικό λογαριασμό της Ινδίας.

Οι περίπλοκες απαιτήσεις της Ινδίας πρόκειται να καλυφθούν από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη και την Ανατολική Ασία. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ ήδη βλέπουν μια συνεχή και σταθερή αύξηση του εμπορίου με την Ινδία και αυτή θα είναι η κατεύθυνση σε λίγο».

Κύριε Σαράν σας ευχαριστώ πολύ για αυτήν την πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη στη Ναυτεμπορική.

-Εγώ ευχαριστώ πολύ κ.Ψύλο για τη φιλοξενία