Skip to main content

Άντζελα Μπρούσκου: «…Ζούμε πια σε έναν κόσμο πλούσιων και φτωχών…»

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Προσεγγίζοντας με τη σκηνοθετική της ματιά ένα σπουδαίο έργο που γράφτηκε το 1890, συμπυκνώνοντας και απεικονίζοντας με αριστουργηματικό τρόπο την πλήρη παρακμή (οικονομική, κοινωνική, ηθική, και ψυχολογική) της αριστοκρατικής τάξης, η οποία χρησιμοποίησε ακόμη και τον γάμο ως μέσο για την έκφραση των ταξικών διαφορών, η σκηνοθέτις Άντζελα Μπρούσκου μας μιλά για την παράσταση «Έντα Γκάμπλερ».

Φέρνοντας στο σκηνικό φως το παγκόσμιο και διαχρονικό ζήτημα της γυναίκας και της θέσης της σε μια κοινωνία «χτισμένη» από άνδρες, το έργο του Χένρικ Ίψεν παρουσιάζεται στον χώρο του ιστορικού Μπαγκείου, του ξενοδοχείου που έχτισε ο Γερμανός αρχιτέκτονας Έρνστ Τσίλερ μεταξύ των ετών 1890 και 1894.

Συνιδρύτρια του Θεάτρου Δωματίου, το οποίο αποτελείται από πυρήνα ηθοποιών και άλλων συνεργατών, που δουλεύουν συστηματικά, υπό μορφή εργαστηρίων, με στόχο τη διεύρυνση των υποκριτικών μεθόδων και πρακτικών, για την κατάκτηση ενός κοινού κώδικα απέναντι στις απαιτήσεις της σύγχρονης θεατρικής αναζήτησης, η Άντζελα Μπρούσκου μιλά για την παράσταση και για τα συναισθήματά της για τη σημερινή Ελλάδα.

Τι πραγματεύεται το έργο;

«Τον ρόλο της γυναίκας κοινωνικά και πολιτικά, όπως τον θεσμό του γάμου, τη γυναικεία σεξουαλικότητα, τις σχέσεις εξουσίας, σε  μια πατριαρχική κοινωνία, όπου η επιθυμία και η ατομικότητα της γυναίκας βρίσκονται σε καταστολή».

Σκιαγραφείστε μας τους χαρακτήρες του.

«Οι χαρακτήρες εκπροσωπούν τυπικά πρόσωπα από όλες τις τάξεις, τα οποία θέλουν να ανέλθουν, να εξουσιάσουν ή ακόμα και – αν πρέπει – να υποταχτούν σε έναν τρόπο ζωής, μην έχοντας άλλη επιλογή».

Πώς εξελίσσεται η ιστορία τους;

«Ο τρόπος που μπορεί να θέλουν να τακτοποιήσουν τις ζωές τους έρχεται σε αντίθεση με τις πραγματικές τους επιθυμίες. Γι’ αυτό, η ιστορία τους εξελίσσεται σε ένα θρίλερ, που αποκαλύπτει τα καρκινώματα μιας κοινωνίας που έχει κυρίαρχη ιδεολογία την κανονικότητα και την ασφάλεια».

Πού εστιάζει η σκηνοθετική σας ματιά;

«Το πρόβλημα της Έντα Γκάμπλερ φέρνει στο φως το παγκόσμιο πρόβλημα της γυναίκας σε μια κοινωνία που χτίστηκε από τους άνδρες. Η Έντα, όπως και άλλες ηρωίδες του Ίψεν, πρέπει να πάρει μια απόφαση σχετικά με τη ζωή της. Οι γυναίκες, ωστόσο, ακόμα και στις πιο προοδευτικές κοινωνίες, αποκλείονται από τη συμμετοχή στον κόσμο εκτός των νοικοκυριών και δεν έχουν τα εφόδια για ανεξαρτησία έξω από τις οικογένειές τους. Μιλάω για μια μεγάλη πλειοψηφία, όχι γενικά. Εκεί εστιάζει και η σκηνοθεσία. Προσπαθεί να φέρει στο φως τα κίνητρα μιας γυναικείας αυτοκτονίας, που γράφτηκε τον 19ο αιώνα, αλλά ξεκίνησε πολλούς αιώνες πριν».

Ποια είναι τα συναισθήματά σας για τη σημερινή Ελλάδα;

«Δεν νομίζω ότι άλλαξε κάτι. Ζούμε πια σε έναν κόσμο πλούσιων και φτωχών. Στον κόσμο της ελεημοσύνης και της φιλανθρωπίας. Βιώνουμε τα ίδια πράγματα, με άλλο όνομα και άλλα πρόσωπα. Απλά, η τιμή της χωριάτικης σαλάτας όλο ανεβαίνει και πέφτει η ποιότητα. Έχουν χαθεί οι γεύσεις».

Τι χρειαζόμαστε πραγματικά σε αυτήν τη δύσκολη φάση;

«Πολλούς φίλους. Και επιμόρφωση. Να μην τα μπλέκουμε όλα σε μια γενικότερη μιζέρια που φαίνεται να επηρεάζει τις ζωές μας. Να ανέβει το πολιτιστικό μας επίπεδο».

Βλέπετε αίσιους οιωνούς για το μέλλον;

«Όχι. Δεν μπορώ να κάνω πρόβλεψη».

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία – εικαστική άποψη: Άντζελα Μπρούσκου, μουσική: Nalyssa Green, φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος, βοηθός σκηνοθέτη: Στέβη Κουτσοθανάση, εκτέλεση παραγωγής: Ευάγγελος Κώνστας – Constantly Productions.

Παίζουν: Παρθενόπη Μπουζούρη, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Ειρήνη Αϊβαλιώτου, Χριστίνα Παπαδοπούλου.

Πληροφορίες

Ξενοδοχείο Μπάγκειον: Πλ. Ομόνοιας 18 – Αθήνα. Ημέρες και ώρες παραστάσεων έως 25 Μαρτίου: Πέμπτη έως Σάββατο: 21.00, Κυριακή: 19.30. Τιμές εισιτηρίων: 15 και 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: καταστήματα: Seven Spots, Reload, Media Markt, βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, Viva Kiosk στο Σύνταγμα, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr και αθηνόραμα.gr.