Skip to main content

Ισπανία: Ανάχωμα στην απόφαση της Nissan να κλείσει εργοστάσιο ψάχνει η κυβέρνηση

Η ισπανική κυβέρνηση δήλωσε σήμερα ότι θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να ανατρέψει την απόφαση της αυτοκινητοβιομηχανίας Nissan να κλείσει το κύριο εργοστάσιο αυτοκινήτων της στη χώρα, στο οποίο απασχολούνται 3.000 εργαζόμενοι. Έκτακτη κρατική ενίσχυση 100 εκατ.ευρώ προσφέρει η περιφερειακή διοίκηση της Καταλονίας στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Η Μαδρίτη ανέφερε πως μπορεί να αναζητήσει έναν εναλλακτικό εταίρο για να διατηρήσει το εργοστάσιο ανοιχτό. Η απόφαση της ιαπωνικής Nissan Motor Co, που ανακοινώθηκε νωρίτερα σήμερα το πρωί, να κλείσει το εργοστάσιο που απασχολεί 3.000 εργαζόμενους έρχεται στο πλαίσιο του παγκόσμιου σχεδίου αναδιάρθρωσής της για περικοπές κόστους. Η εξέλιξη αποτελεί πλήγμα για την τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης, σε μια εποχή που η ανεργία αυξάνεται και η ύφεση επίκειται λόγω της υγειονομικής κρίσης του κορωνοϊού.

Η κυβέρνηση, η οποία ανακοίνωσε τον Ιανουάριο μετά από συνάντηση με αξιωματούχους της συμμαχίας Renault-Nissan ότι οι θέσεις εργασίας στο εργοστάσιο ήταν «εγγυημένες», εξέφρασε την απογοήτευσή της για την απόφαση και προέτρεψε την Nissan να εξετάσει άλλες επιλογές. 

«Λυπούμαστε για αυτό και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να το ανατρέψουμε», δήλωσε στο Reuters η υπουργός Εξωτερικών Αράντσα Γκονζάλες Λάγια. Η κυβέρνηση θα μπορούσε να μιλήσει με άλλους παίκτες για το εργοστάσιο και η Ισπανία έχει ελκυστικά πλεονεκτήματα για «όποια επιχείρηση επιθυμεί να κατασκευάσει αυτοκίνητα», σημείωσε η Ισπανίδα ΥΠΕΞ.

Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατηγόρησε την αριστερή κυβέρνηση συνασπισμού για το κλείσιμο του εργοστασίου και ότι απέτυχε να προστατέψει τους εργαζόμενους της Nissan.

Η περιφερειακή κυβέρνηση της Καταλονίας προέτρεψε την Nissan να επανεξετάσει την απόφασή της και είπε ότι έχει προσφέρει στην αυτοκινητοβιομηχανία ένα πακέτο ενίσχυσης 100 εκατομμυρίων ευρώ για την παραγωγή νέων μοντέλων, αλλά δεν έχει λάβει απάντηση.  Αυτό το πακέτο αποτελεί επιπλέον κρατική βοήθεια, πέραν των 25 εκατομμυρίων ευρώ που έχει λάβει η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία τα τελευταία 15 χρόνια από τις περιφερειακές αρχές, δήλωσε η Άντζελς Τσακόν, ανώτερο επιχειρηματικό στέλεχος της Καταλονίας.

Η Nissan δήλωσε ότι θα μειώσει την παγκόσμια παραγωγική της ικανότητα κατά ένα πέμπτο για να μειώσει τα πάγια έξοδά της κατά 300 δισεκατομμύρια γιεν (2,8 δισεκατομμύρια δολάρια), μετά την καταγραφή ζημιών για πρώτη φορά σε 11 χρόνια. «Δεν υπάρχει βιώσιμη λύση για το μέλλον του εργοστασίου της Βαρκελώνης», δήλωσε ο πρόεδρος της Nissan στην Ευρώπη, Τζιανλούκα Ντε Φίτσι, σε δημοσιογράφους επικαλούμενος χαμηλή παραγωγή. Δύο μικρότερα εργοστάσια της Nissan στη βόρεια Ισπανία θα συνεχίσουν να λειτουργούν.

Το εργοστάσιο και οι κοντινές εγκαταστάσεις απασχολούν 3.000 εργαζόμενους και το κλείσιμο θα μπορούσε έμμεσα να επηρεάσει έως και 25.000 θέσεις εργασίας, υποστηρίζουν τα συνδικάτα. Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει περίπου το 10% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της Ισπανίας, σύμφωνα με την ένωση παραγωγών ANFAC.

Περισσότεροι από 1.000 εργάτες φορώντας μάσκες εμπόδισαν την πρόσβαση στην περιοχή γύρω από το εργοστάσιο της Nissan, πρώτα με μια πομπή οχημάτων και έπειτα έκαψαν ένα σωρό ελαστικών στην είσοδό του. Εμπόδισαν επίσης την διέλευση στους γειτονικούς δρόμους. 

Το κλείσιμο του εργοστασίου αυτού θα κοστίσει στη Nissan έως και 1 δισεκατομμύριο ευρώ, εκτίμησε σε ανακοίνωσή της η κυβέρνηση, υποστηρίζοντας ότι η επένδυση στο εργοστάσιο θα είναι η πιο φτηνή εναλλακτική.

Η συμμαχία κατασκευαστών αυτοκινήτων Nissan, Renault και Mitsubishi Motors ανακοίνωσαν χθες ότι αναδιοργανώνουν την παγκόσμια παραγωγή τους για να εξοικονομήσουν κόστος και να γίνουν πιο αποδοτικοί. Η Renault, η οποία τώρα θα ηγηθεί της συμμαχίας στην Ευρώπη, λειτουργεί δύο εργοστάσια στην Ισπανία. Εκπρόσωπος της Renault στην Ισπανία αρνήθηκε να σχολιάσει την πιθανότητα απολύσεων και είπε ότι θα δώσει λεπτομέρειες σχετικά με το μέλλον των επιχειρήσεων της την Παρασκευή. Το εργοστάσιο στην Βαρκελώνη, το οποίο λειτουργεί από τη δεκαετία του 1980, παράγει κυρίως ηλεκτροκίνητα φορτηγάκια και ημιφορτηγά και είναι το κύριο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της Nissan μετά από αυτό στο Σάντερλαντ της Αγγλίας.

Πηγή: ΑΜΠΕ, Reuters