Πληθώρα παραλείψεων από την πλευρά της περιφέρειας Αττικής και ανυπαρξία καταγραφής των αυθαιρέτων και οριοθέτησης ρεμάτων της περιοχής εντοπίζονται στην εισαγγελική διάταξη που εξέδωσε η εισαγγελέας Σωτηρία Παπαγεωργακοπούλου για τη φονική πλημμύρα του 2017, που άφησε πίσω της 25 νεκρούς, 13 τραυματίες και ανυπολόγιστες ζημιές.
Στην 66σέλιδη διάταξη αναλύονται λεπτομερώς οι ευθύνες της περιφέρειας, των δήμων και των δασαρχείων της περιοχής και τονίζεται ότι δεν είχε γίνει κανένα έργο αντιπλημμυρικής προστασίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας. Όπως επισημαίνεται, μάλιστα, η περιοχή όφειλε να καταταγεί στη λίστα προτεραιότητας όσον αφορά την αντιπλημμυρική προστασία, καθώς την περίοδο 2014-2015 είχαν συμβεί παρόμοια φαινόμενα. «Στη συγκεκριμένη περιοχή όπου εκδηλώθηκε η πλημμύρα, ήτοι στην περιοχή Μάνδρας-Ειδυλίας-Νέας Περάμου-Ελευσίνας, δεν είχε γίνει κανένα έργο αντιπλημμυρικής προστασίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας Αττικής, μολονότι υπήρχαν ώριμες μελέτες, εγκεκριμένες πιστώσεις και κατεπείγον εκτέλεσης των έργων… Κρίσιμοι δηλαδή παράγοντες που συνέβαλαν στην τεράστια καταστροφή ήταν οι αυθαίρετες παρεμβάσεις εντός της κοίτης των ρεμάτων, η ανεπάρκεια των υφιστάμενων τεχνικών έργων, είτε λόγω κατασκευής είτε λόγω μη καθαρισμού και συντήρησης από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, ήτοι πλήρης ανυπαρξία μέτρων αντιπλημμυρικής προστασίας αλλά και έλλειψη έργων ορεινής υδρονομίας» αναφέρει χαρακτηριστικά στη διάταξη η εισαγγελέας.
Η κ. Παπαγεωργακοπούλου επισημαίνει στη διάταξη ότι το φαινόμενο που χαρακτηρίστηκε ως θεομηνία «δεν δικαιολογεί κατ’ ουδένα τρόπο την έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων και έργων ορεινής υδρονομίας, τα οποία θα μείωναν σημαντικά τις αρνητικές συνέπειες της παντελούς ελλείψεώς τους και θα καθιστούσαν την κατάσταση περισσότερο ελέγξιμη. Η ωριμότητα της οριστικής μελέτης των αντιπλημμυρικών έργων και η ολοκλήρωσή τους θα επιδρούσε αποτελεσματικά στην πρόληψη και προστασία της πόλεως της Μάνδρας από την πλημμύρα, ενώ η καθυστέρηση που προέκυψε στη δημοπράτηση των εργασιών με υπαιτιότητα των εμπλεκομένων υπηρεσιών ήταν κρίσιμος παράγοντας για την αντιμετώπιση της πλημμύρας με την ταχύτατη ολοκλήρωση των αντιπλημμυρικών έργων».
Η εισαγγελέας στέκεται και στο γεγονός ότι η διεύθυνση ΔΕΑΠ (περιφέρεια Αττικής) ξεκίνησε τις διαδικασίες για την εφαρμογή της μελέτης αντιπλημμυρικής προστασίας το 2014 με την υποβολή αιτήματος για έκδοση πράξεως χαρακτηρισμού από το Δασαρχείο Αιγάλεω. Στη συνέχεια, το δασαρχείο ζήτησε επιπλέον έγγραφα (αντίγραφα τοπογραφικού διαγράμματος), τα οποία και υποβλήθηκαν και αναμένετο η έκδοση πράξεως χαρακτηρισμού προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας.
Ωστόσο, το ζήτημα παρέμενε σε εκκρεμότητα μέχρι και στις 2 Φεβρουαρίου 2017, ημερομηνία κατά την οποία το Δασαρχείο γνωστοποίησε στην ΔΕΑΠ την ανάρτηση των δασικών χαρτών. «Εκ μέρους της περιφέρειας δεν υπήρξε ουδεμία επισήμανση περί του επείγοντος εξέτασης του αιτήματος αυτού, ούτε υποβλήθηκε εκ μέρους της, γραπτό ή προφορικό αίτημα επίσπευσης εξέτασης του, καθ΄όλό μάλιστα το χρονικό διάστημα από 7-4-2014 μέχρι και την οριοθέτηση των επίμαχων ρεμάτων η οποία έγινε με την με αριθμό Φ11/6657/13-1-2016 απόφαση της ασκούσας καθήκοντα Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, που ήταν αναγκαία για την έναρξη κατασκευής του επίμαχου έργου» αναφερεται στη διάταξη, στην οποία επισημαίνεται ότι η περιφέρεια Αττικής όφειλε να υποβάλει αίτημα με όλα τα απαραίτητα έγγραφα και διαγράμματα για σύνταξη της έκθεσης του οικείου Δασαρχείου «περί ύπαρξης ή μη δικαιωμάτων του Δημοσίου στην απαλλοτριωμένη έκταση, οπότε και το Δασαρχείο όφειλε το αργότερο εντός 60 ημερών να προβεί στην έκδοση πράξεως χαρακτηρισμού της έκτασης επέμβασης του επίμαχου έργου, ως προς το δασικό ή μη χαρακτήρα της, εφόσον δεν είχε αναρτηθεί ο δασικός χάρτης της περιοχής. Πλην όμως τέτοιο αίτημα της Περιφέρειας Αττικής για σύνταξη της έκθεσης αυτής περιήλθε στο Δασαρχείο την 13η Φεβρουαρίου 2018, ήτοι μετά την εκδήλωση της πλημμύρας στις 15 Νοεμβρίου 2017» επισημαίνει η εισαγγελέας.
Παράλληλα, αναφέρει ότι η αρμόδια υπηρεσία του Δασαρχείου Αιγάλεω, μετά την ανάρτηση των δασικών χαρτών, δεν ενημέρωσε εγγράφως την περιφέρεια Αττικής ότι το προαναφερόμενο αίτημά της για έκδοση πράξεως χαρακτηρισμού προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα ήταν άνευ αντικειμένου. «Η Περιφέρεια Αττικής μετά την αποστολή του αιτήματός της για έκδοση πράξης χαρακτηρισμού, προς το Δασαρχείο Αιγάλεω και ενόσω δεν είχε ουδεμία ενημέρωση για την περαιτέρω πορεία, δεν επεσήμανε εγγράφως το επείγον εξέτασης του αιτήματος και ούτε ποτέ υποβλήθηκε εκ μέρους της αίτημα επίσπευσης εξέτασης του για αδικαιολόγητα μεγάλο χρονικό διάστημα από την υποβολή του στην προαναφερόμενη υπηρεσία, ούτε και μετά την προαναφερθείσα οριοθέτηση των επίμαχων ρεμάτων προκειμένου έστω και την 13η Ιανουαρίου 2016 και εντεύθεν να προχωρήσουν ταχέως τα αντιπλημμυρικά έργα» αναφέρεται στη διάταξη, στην οποία επισημαίνεται ότι διαπιστώθηκε στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης ότι «ο Δήμος Μάνδρας χρησιμοποιούσε ως αμαξοστάσιο γήπεδο που φέρεται να είχε επιχωματωθεί στο απώτερο παρελθόν από την επιχείρηση Σκαλιστήρη. Με διαχρόνιες επιχώσεις μειώθηκε το εύρος της κοίτης του ρέματος Σούρες που διέρχεται από αμαξοστάσιο και με την ανάσχεση των υδάτων που αυτή προκάλεσε, συνέβαλε στην υπερχείλιση των υδάτων και την κατάκλυση των παραρεμάτιων περιοχών. Επίσης ο Δήμος Μάνδρας φέρεται να κατασκεύασε χωρίς άδεια οικοδομής γήπεδο στην περιοχή και μάλιστα τμήμα των αποδυτηρίων αυτού εντός της υφιστάμενης κοίτης του ρέματος. Η δε Πολεοδομία Ελευσίνας και η Διεύθυνση Πολεοδομίας Αιγάλεω εξέδωσαν τις με αριθμό 658/1991 και 3742/80 άδειες οικοδομής αντίστοιχα οι οποίες ανακλήθηκαν λόγω υποβολής ψευδών στοιχείων».
naftemporiki.gr