Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
«Μακάρι να άλλαζαν οι συνθήκες και να γυρνούσαμε…», λένε Έλληνες που μετανάστευσαν στα χρόνια της κρίσης αναζητώντας μια καλύτερη ζωή, με 6 στους 10 (57%) να δηλώνουν «άγνωστον» όταν ερωτώνται πότε σχεδιάζουν να γυρίσουν στην πατρίδα -όταν το 25% λέει μέσα σε 10 χρόνια, το 12% αργότερα και το 6% ποτέ-, σύμφωνα με έρευνα της KPMG που παρουσιάστηκε χθες στο 20ό Συμπόσιο Ανθρώπινου Δυναμικού της εταιρείας, το οποίο είχε την υποστήριξη της «Ναυτεμπορικής» και του naftemporiki.gr ως χορηγών επικοινωνίας.
Σύμφωνα με στοιχεία που ανέλυσε η Πέγκυ Βελλιώτου, γενική διευθύντρια, Τμήμα Συμβουλευτικών Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού της KPMG, το 85% των Ελλήνων του brain drain άρχισε να σκέφτεται το εξωτερικό ως εναλλακτική λύση την περίοδο 2008-2010 και οι μισοί (50%) έφυγαν από το 2013 και μετά. Πήγαν κυρίως σε ευρωπαϊκές χώρες (85%), στη Μέση Ανατολή (10%) και λιγότεροι στην Αμερική (5%). Από αυτούς που έφυγαν, οι μισοί (50%) είχαν γνωστούς ή συγγενείς στις χώρες υποδοχής.
Διασύνδεση
«Το να είσαι στην Ελλάδα και να ασχολείσαι με τους ανθρώπους είναι σαν να είσαι στη Σαουδική Αραβία και να ασχολείσαι με τα πετρέλαια. Διότι στη χώρα μας ο πλούτος είναι οι άνθρωποι» τόνισε η Άννα Διαμαντοπούλου, πρόεδρος του ελληνικού think tank με ευρωπαϊκό προσανατολισμό «Το Δίκτυο». Με κεντρικό θέμα τη μεταρρύθμιση στην απασχόληση, αναφέρθηκε στο τρέχον περιβάλλον αλλά και στο brain drain σημειώνοντας την επιθυμία των Ελλήνων που διαπρέπουν στο εξωτερικό να επιστρέψουν, με προϋπόθεση ότι θα βελτιωθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον και θα υπάρχει αξιοκρατία. Με το 42% των νοικοκυριών να αναφέρει ως μόνη λύση στις παρούσες συνθήκες τη μετανάστευση και με το 67% των ατόμων ηλικίας 18-35 να θεωρεί ότι η μετανάστευση είναι λύση, γίνεται σαφές ότι απαιτούνται γενναίες μεταρρυθμίσεις για να αλλάξει το περιβάλλον.
Το ΗR σε 20 χρόνια
Στο πλαίσιο επετειακής συζήτησης πάνελ, την οποία συντόνισε η Μάρθα Μυλωνά-Οικονομάκου, Strategic Advisor -απερχόμενη πρόεδρος του ΣΔΑΔΕ, HR Managers μίλησαν για τον ρόλο του HR τα επόμενα 20 χρόνια. «Η δουλειά είναι 24/7 κι έχουμε ένα μωσαϊκό από κουλτούρες ανθρώπων που πρέπει να διαχειριστούμε» είπε ο Γεώργιος Δρόσος, διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού, Pharmathen Group, εξηγώντας ότι το βάρος τα επόμενα χρόνια πρέπει να μοιραστεί στα θέματα κουλτούρας και ταλέντων.
Η Έλενα Παπαδοπούλου, Chief Officer Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΤΕ, αναφέρθηκε στο περιβάλλον συνεχών αλλαγών, όπου τα όρια μεταξύ εταιρειών και μεταξύ κλάδων ξεθωριάζουν. «Μπορεί να πουλάς υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών και να είσαι ανταγωνιστής με το Amazon» σημείωσε, για να εξηγήσει ότι «η πίτα είναι ίδια και σ’ αυτό το περιβάλλον το HR έχει κομβικό ρόλο: πρέπει να είναι προσανατολισμένο στην αγορά ώστε να προσφέρει προστιθέμενη αξία στην εταιρεία και να γίνει ισότιμος με άλλα κορυφαία στελέχη του οργανισμού στο τραπέζι των αποφάσεων».
«Ο ρόλος μας είναι πλέον πολύ απαραίτητος διότι είμαστε συνδεδεμένοι με το κόστος. Παλαιότερα το πρόβλημά μας ήταν να μη μας φύγουν ικανά στελέχη και πλέον ασχολούμαστε με cost cutting» είπε η Αλίνα Παπαγεωργίου, Chief HR Officer της Intralot, εξηγώντας ότι το HR έχει αντίκτυπο στα αποτελέσματα. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας (π.χ. να μην πηγαίνει κανείς ταξίδι και να κοιτάει πώς θα πάρει περισσότερα λεφτά από την εταιρεία…).
Ο Δημήτρης Τσουροπλής, διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού του Ομίλου Libra Group, σχολίασε ότι το επάγγελμα του HR Manager έχει δυναμικότητα και εποχικότητα. «Το ΗR ενέχει ανθρώπινη επένδυση και ανθρώπινο κόστος» ανέφερε, τονίζοντας ότι οι νέες τεχνολογίες φέρνουν μεγάλες αλλαγές στις θέσεις εργασίας, καθώς φαρμακοβιομηχανίες ακόμη και εταιρείες ένδυσης μέσω της αυτοματοποίησης αναθεωρούν τις δομές τους αλλάζοντας τον χάρτη στην απασχόληση.
Μετασχηματισμός
Στον μετασχηματισμό του HR μέσα από ιστορικές εξελίξεις αναφέρθηκε η Βερώνη Παπατζήμου, γενική διευθύντρια, Τμήμα Συμβουλευτικών Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού της KPMG, που συντόνισε πάνελ για τις «Βέλτιστες πρακτικές HR Transformation». Σύμφωνα με έρευνα που παρουσίασε, το 48% των εταιρειών δηλώνει ότι θα προχωρήσει σε αλλαγή δομής του HR για να πετύχει αποτελεσματικότητα, αύξηση της ποιότητας και μείωση του κόστους. Το 80% δηλώνει ότι θα ξοδέψει τα ίδια ή και περισσότερα χρήματα σε θέματα HR, το 34% θέλει να επενδύσει και σε νέες δραστηριότητες και το 72% βλέπει ήδη βελτίωση.
Με ενδιαφέρον παρακολούθησαν οι σύνεδροι πρακτικές HR transformation στην περίπτωση της Mondelez και της Τράπεζας Πειραιώς. Την πρώτη παρουσίασε η Σάντυ Ζουπάνου, HR Solutions Lead Italy & Greece της Mondelez International, ενώ τη δεύτερη ανέδειξαν τόσο η Έλενα Ορφανίδου, διευθύντρια Group Digital Banking της Τράπεζας Πειραιώς, η οποία μίλησε για το «phigital», δηλαδή το πάντρεμα του φυσικού με το ψηφιακό μέρος ενός καταστήματος όπως ενσαρκώνεται στo e-branch, όσο και η Βανέσσα Χορμόβα, επικεφαλής Προγραμματισμού Ανθρώπινου Δυναμικού και Στελέχωσης, Ανθρώπινο Δυναμικό και Οργανωσιακή Μάθηση Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς.
Επετειακό συμπόσιο
Στο πλαίσιο του συμποσίου απονεμήθηκαν και τα 16α Βραβεία Ανθρώπινου Δυναμικού στις εταιρείες Henkel Hellas, Μετρό και Όμιλος ΟΤΕ, ενώ αναδείχθηκαν σημαντικοί σταθμοί στην 20χρονη πορεία του συμποσίου από τον Βαγγέλη Αποστολάκη, αντιπρόεδρο και επικεφαλής του συμβουλευτικού κλάδου της KPMG στην Ελλάδα και από τον Γιώργο Μπάκο, επικεφαλής των υπηρεσιών εκπαίδευσης και ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού και της διοργάνωσης των συνεδρίων της KPMG. Το «παρών» έδωσε και ο Νικήτας Κωνσταντέλος, CEO του Ομίλου ICAP, o οποίος και διοργάνωσε τα πρώτα συμπόσια Ανθρώπινου Δυναμικού της KPMG, από το 1996, ως επικεφαλής τότε του τμήματος HR από το 1991.
Τέλος, στο πλαίσιο εορτασμού του μακροβιότερου συνεδρίου HR στην ελληνική αγορά, η KPMG πραγματοποίησε την ευχή ενός παιδιού από το Make A Wish Ελλάδος με τη συμμετοχή όλων των παρευρισκομένων.
Αλλαγή κουλτούρας
Κεντρικός ομιλητής του συμποσίου, ο Javier Bajer, CEO του «The Talent Foundation», ένας Αρχιτέκτονας Κουλτούρας (Culture Architect) όπως είναι γνωστός, περιέγραψε τις τάσεις που χαρακτηρίζουν το σύγχρονο περιβάλλον -από το brain drain και τα στελέχη που μένουν, την είσοδο στην αγορά εργασίας των millennials μέχρι τις νέες τεχνολογίες που αλλάζουν το εργασιακό περιβάλλον- για να αναφερθεί στη σημασία της δέσμευσης των εργαζομένων στο όραμα και στους σκοπούς της εταιρείας πέρα από τις πρακτικές «καρότου και μαστιγίου». Μέσω μιας διαδραστικής παρουσίασης ο κ. Bajer ανέλυσε πρωτότυπους τρόπους κινητοποίησης των στελεχών στις επιχειρήσεις. Το θέμα της αλλαγής κουλτούρας ανέπτυξαν η Caroline Mac Sweeney, Director – People Development & Engagement, Crown Europe, και ο Anthonie Wurth, Founder & CLO, Mindmarker, που μοιράστηκε με το κοινό την εμπειρία που αποκόμισε ως πρώην αθλητής ολυμπιακών αγώνων στις πολεμικές τέχνες, δίνοντας πραγματικά παραδείγματα αλλαγής συμπεριφοράς στο εργασιακό περιβάλλον.