Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Επεσε και πάλι κάτω από τις 1.000 μονάδες, τις τελευταίες ημέρες, ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς (Baltic Dry Index – BDI), που χθες έκλεισε στις 918, καθώς οι εξελίξεις στην Κίνα δεν αφήνουν ανεπηρέαστη και τη ναυλαγορά.
Αν και σύμφωνα με τους αναλυτές δεν έχουν γίνει ακόμη πλήρως εμφανή τα αποτελέσματα της πρόσφατης κρίσης στη ναυτιλιακή βιομηχανία, εντούτοις ο φόβος ότι θα σκάσει µία χρηματιστηριακή φούσκα όλο και αυξάνεται, ενώ αδύναμα παραμένουν και τα μακροοικονομικά στοιχεία της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τη ναυτιλία και ειδικότερα για τα πλοία ξηρού φορτίου.
Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου το τελευταίο διάστημα εμφάνισε και πάλι πτωτική πορεία μετά την ανάκαμψη που κατεγράφη από τις 600 μονάδες στις αρχές Ιουνίου μέχρι τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου που έγραψε νέο ετήσιο υψηλό τις 1.222 μονάδες. Η πτώση αποδίδεται εν μέρει στην εποχικότητα, αλλά «βοήθησε» και η αβεβαιότητα που γεννούν οι τελευταίες εξελίξεις στην Κίνα σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Megachart Γιάννη Παχούλη.
Από την πλευρά του, ο οικονομικός αναλυτής της G. Moundreas Γιώργος Λογοθέτης προσθέτει ότι θα χρειαστούν δυο με τρεις εβδομάδες για να διαπιστωθεί πόσο θα επηρεαστεί η ναυτιλία από τις πλέον πρόσφατες εξελίξεις στην Κίνα και εφόσον συνεχίζεται η πτώση των τιμών των εμπορευμάτων.
Πάντως, θετικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι η εικόνα δεν είναι αρνητική σε όλα τα μεγέθη των πλοίων και σε όλες τις περιοχές. Κυρίως πέφτουν οι ναύλοι του μεγάλου μεγέθους πλοίων των capes. Αντιθέτως τα «μικρά», όπως είναι τα handysize, δουλεύουν καλά αυτή την περίοδο, ενώ πολύ καλή είναι η εικόνα και στην περιοχή του Ατλαντικού δηλώνει ο κ. Παχούλης. Πεσμένη σε όλα τα μεγέθη πλοίων είναι η αγορά της Απω Ανατολής προσθέτει ο κ. Παχούλης.
Ο ίδιος θέτει και μία άλλη παράμετρο σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις που έχει αυτή η κατάσταση στην αγορά. Τα πετρέλαια είναι στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών λίγο πάνω από τα 200 δολάρια ο τόνος με θετικό αποτέλεσμα στο λειτουργικό κόστος των πλοίων ανά ταξίδι. Βέβαια, στο time charter δεν έχει κάποια επίπτωση, καθώς τα καύσιμα τα πληρώνει ο ναυλωτής.
Ανάσα οι εξαγωγές χάλυβα;
Πολλή συζήτηση γίνεται την ίδια στιγμή για το κατά πόσο η άνοδος των εξαγωγών χάλυβα από την Κίνα μπορεί να βοηθήσει τη ναυλαγορά. Οπως αναφέρει η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco, λόγω της πτώσης του ρυθμού ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας κατά το τρέχον έτος και της μείωσης της κατανάλωσης χάλυβα, αφού ο κλάδος των κατασκευών κατέβασε αναπτυξιακή ταχύτητα, πολλοί Κινέζοι παραγωγοί χάλυβα στράφηκαν στις εξαγωγές.
Στη διάρκεια των επτά πρώτων μηνών του τρέχοντος έτους οι εξαγωγές, σύμφωνα με το Bloomberg, αυξήθηκαν κατά 27% στους 62,13 εκατ. τόνους. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η παγκόσμια παραγωγή χάλυβα για τους επτά πρώτους μήνες του 2015 ανήλθε στους 945,8 εκατ. τόνους, μειωμένη κατά 2,1% από την ίδια περίοδο του 2014, σύμφωνα με τη World Steel Association.
Η Κίνα καλύπτει το 50% της συνολικής παραγωγής. Ευτυχώς για τη ναυτιλία η πτώση της παραγωγής χάλυβα στην Κίνα είναι χαμηλότερη απ’ ό,τι στον υπόλοιπο κόσμο (1,8% στους 476 εκατ. τόνους από 482 εκατ. τόνους πέρυσι, έναντι πτώση 2,5% εκτός Κίνας).
Ο Chief Shipping Analyst της BIMCO Πίτερ Σαντ αναφέρει ότι η Κίνα για πρώτη φορά μετά το 1981 θα εμφανίσει σε ετήσια βάση μειωμένη παραγωγή χάλυβα. Ωστόσο, δεδομένου ότι οι Κινέζοι παραγωγοί χάλυβα επιζητούν καλής ποιότητας εισαγόμενο σιδηρομετάλλευμα (iron ore) για να στηρίξουν τις εξαγωγές τους, τελικά οι κινεζικές εισαγωγές παραμένουν στο ίδιο επίπεδο με το προηγούμενο έτος, ενώ μειώθηκε κατά 10,1% η εγχώρια παραγωγή iron ore.
Καθώς η παραγωγή χάλυβα στην Κίνα έφτασε στο απόγειο της το 2014 το ερώτημα εάν θα συνεχίσει να παραμένει σε ικανοποιητικά επίπεδα ή θα υπάρξει μία μείωση λόγω πτώσης της εσωτερικής κατανάλωσης.
Προς το παρόν, πάντως, η βιομηχανική παραγωγή κοντά στο Πεκίνο είναι κάπως περιορισμένη, καθώς η πρωτεύουσα φιλοξενεί το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Στίβου από τις 22 έως 30 Αυγούστου και ετοιμάζεται επίσης για τους εορτασμούς του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στις 3 Σεπτεμβρίου και ως εκ τούτου θέλει να κρατήσει την ατμόσφαιρα καθαρή.
Εν κατακλείδι, σύμφωνα με τον αναλυτή της Bimco, το δεύτερο εξάμηνο του έτους δεδομένου ότι είναι εποχικά καλύτερο στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο iron ore, οι προσδοκίες για βελτίωση της κατάστασης στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου παραμένουν θετικές, όμως η Bimco αναθεωρεί προς τα κάτω από το 3% στο 2,8% τον ρυθμό ανάπτυξης του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος, λόγω και της αδυναμίας που εμφάνισε η αγορά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Η επίτευξη όμως αυτού του στόχου εξαρτάται από τη διατήρηση σε υψηλά επίπεδα των κινεζικών εξαγωγών χάλυβα.
Μειώνεται ο στόλος
Οι νέες παραγγελίες για πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου σημειώνουν σημαντική πτώση, η οποία τους επτά πρώτους μήνες του 2015 φτάνει το 90% σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα, σύμφωνα με τους Clarksons Research.
Οι παραγγελίες που τοποθετήθηκαν στα ναυπηγεία για το πρώτο επτάμηνο ήταν 58, ο χαμηλότερος αριθμός από το 1999, όταν το 2013 στο σύνολο του έτους οι παραγγελίες αφορούσαν 1.200 πλοία bulkers.
Αυτό σημαίνει, λαμβανομένου υπόψη και του μεγάλου αριθμού παραδόσεων νεότευκτων το χρόνο αυτό, ότι το συνολικό βιβλίο παραγγελιών θα μειωθεί το 2015 κατά 20%.
Οι παραδόσεις νεότευκτων bulkers θα είναι πολλές βραχυπρόθεσμα αλλά η μείωση που παρατηρήθηκε το 2014 και το 2015 στις παραγγελίες θα οδηγήσει σε σοβαρή μείωση του υφιστάμενου στόλου από το 2016 σύμφωνα με τον αναλυτή των Clarksons Μπεν Τρέμιλ.