Την μεγάλη απόσταση που χωρίζει την Βρετανία από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την επίτευξη συμφωνίας στις διαπραγματεύσεις για το Brexit, αποτυπώνει έγγραφο της Κομισιόν.
Σύμφωνα με τα όσα αποκαλύπτει η εφημερίδα Guardian, τη Δευτέρα αξιωματούχοι της ΕΕ παρέδωσαν στον διαπραγματευτή του Ηνωμένου Βασιλείου Ντέιβιντ Φροστ, έγγραφο με τις διαφωνίες των Ευρωπαίων στις προτάσεις που κατέθεσε προ ημερών, ο Βρετανός πρωθυπουργός, Μπόρις Τζόνσον.
Οι διαφωνίες των Ευρωπαίων στο σχέδιο Τζόνσον είναι οι εξής:
– Το δικαίωμα βέτο στην κυβέρνηση της Βόρειας Ιρλανδίας δίνει το δικαίωμα στο ενωτικό κόμμα DUP να μπλοκάρει την ενιαία κανονιστική ζώνη εμπορίου για ολόκληρο το νησί της Ιρλανδίας
– Η διαφορετική τελωνειακή πολιτική μεταξύ Βόρειας Ιρλανδίας και Δημοκρατίας της Ιρλανδίας θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στην οικονομία του νησιού
– Σε περίπτωση που μπλοκαριστεί από το DUP η παραμονή της Β. Ιρλανδίας στην ενιαία αγορά και παρόλα αυτά η βρετανική πλευρά επιμείνει στη μη διενέργεια ελέγχων στα ιρλανδικά σύνορα, τότε η ενιαία αγορά θα είναι εκτεθειμένη σε καταχρήσεις και παραβιάσεις
– Δεν παρουσιάζεται εναλλακτική λύση για την περίπτωση που δε συμφωνηθεί μεταξύ Λονδίνου και Βρυξελλών ο τρόπος αποφυγής τελωνειακών ελέγχων στα ιρλανδικά σύνορα
– Δεν υπάρχει καμία εξήγηση για το πώς θα αποφευχθεί το λαθρεμπόριο εφόσον ισχύσει η προτεινόμενη εξαίρεση από τέλη και δασμούς των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που διακινούν προϊόντα μεταξύ Βόρειας Ιρλανδίας και Ιρλανδίας
– Εφόσον καταργηθούν οι ευρωπαϊκοί περιορισμοί περί κρατικής βοήθειας προς εταιρείες, οι βορειοϊρλανδικές επιχειρήσεις, που θα παραμένουν στην ενιαία αγορά, θα αποκτήσουν μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Εκπρόσωπος της βρετανικής κυβέρνησης υποστήριξε ότι ο κ. Φροστ παρείχε στους εκπροσώπους της Κομισιόν διευκρινήσεις ως προς τα συγκεκριμένα σημεία.
Σύμφωνα με το σχέδιο Τζόνσον, η Βόρεια Ιρλανδία θα αποχωρήσει τυπικά από την τελωνειακή ένωση της Ε.Ε. μαζί με το υπόλοιπο Ηνωμένο Βασίλειο στα τέλη του 2021. Ωστόσο, εφόσον υπάρξει η συγκατάθεση του κοινοβουλίου της, θα συνεχίσει να εφαρμόζει τους κανόνες της Ε.Ε. για τα αγροτικά και άλλα προϊόντα. Η ειδική αυτή «ρυθμιστική ζώνη» σημαίνει στην πράξη ότι θα εξακολουθεί να συμμετέχει στην ενιαία εσωτερική αγορά για τη διακίνηση των προϊόντων.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Guardian