Παρεμβάσεις στη «Ν»: Η διαφαινόμενη συμφωνία στο μικροσκόπιο

Τετάρτη, 24 Ιουνίου 2015 13:21
UPD:13:21
EPA/PATRICK SEEGER

Από την έντυπη έκδοση 

Από διαφορετική οπτική γωνία προσεγγίζουν τη διαφαινόμενη συμφωνία της κυβέρνησης και των δανειστών κυβερνητικά στελέχη και στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Με δηλώσεις τους στη «Ν» τόσο ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας, εστιάζουν στη χρησιμότητα της συμφωνίας, με τον μεν υπουργό Οικονομίας να υποστηρίζει ότι η σύνθεση των προτεινόμενων μέτρων αποτρέπει μια υφεσιακή πορεία, δημιουργώντας ένα πιο δίκαιο και αποτελεσματικό πλαίσιο και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών να επισημαίνει ότι είναι καλύτερο να υπογράψουμε μια συμφωνία που δεν μας ικανοποιεί πλήρως, παρά μια ρήξη με τους εταίρους μας.

Στην αντίθετη πλευρά, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος τάσσεται υπέρ των περικοπών στο δημόσιο τομέα, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι υπάρχει ακόμη «πάχος» στο Δημόσιο και υπάρχουν δίκαια μέτρα που αν υλοποιηθούν άμεσα θα αποδώσουν 1,9 δισ. ευρώ το 2015 και τουλάχιστον άλλα τόσα το 2016.

Στην ίδια πλευρά και ο επιστημονικός σύμβουλος του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) Αγγελος Τσακανίκας, ο οποίος εκτιμά ότι το μακροοικονομικό αποτέλεσμα των μέτρων θα είναι υφεσιακό.

Αποτρέπεται η υφεσιακή πορεία της οικονομίας

Του Γιώργου Σταθάκη - Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού

«Η ίδια η επίτευξη της συμφωνίας έχει τεράστια σημασία, καθώς θα αποδεσμεύσει τους περιορισμούς που υφίσταται η ελληνική οικονομία αυτήν τη στιγμή. Η δε σύνθεση των προτεινόμενων μέτρων αποτρέπει μια υφεσιακή πορεία, δημιουργώντας ένα πιο δίκαιο και αποτελεσματικό πλαίσιο.

EUROKINISSI

Ο Γιώργος Σταθάκης.

Η φορολόγηση των πλουσιότερων εισοδηματικών στρωμάτων και των μεγαλύτερων επιχειρήσεων θα οδηγήσει σε άντληση 2,6 δισ. ευρώ. Επιτυγχάνουμε, έτσι, πρωτογενές πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ, χωρίς να παραβιαστεί οποιαδήποτε ‘’κόκκινη’’ γραμμή. Εξίσου σημαντικό, όμως, είναι να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της συμφωνίας. Για τον λόγο αυτό επιμείναμε και πετύχαμε η δημοσιονομική προσαρμογή να είναι σαφώς μικρότερη από αυτό το οποίο ήταν οι δεσμεύσεις του μνημονίου. Τα πλεονάσματα, τα οποία καλείται να παράξει η χώρα, είναι πολύ μικρότερα και αυτό καθιστά την προσαρμογή πολύ πιο εφικτή.

Παράλληλα, όμως, το σύνολο των όρων της συμφωνίας πρέπει να είναι κατάλληλο, ώστε αυτή να έχει μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, απόλυτα ασφαλή και εγγυημένο. Γι’ αυτό και η ελληνική πλευρά έχει θέσει με τόσο εμφατικό τρόπο μια συμφωνία που δεν θα περιλαμβάνει μόνο το 2015-2016, τα μέτρα και τα δημοσιονομικά δεδομένα κ.ο.κ., αλλά έχει θέσει το θέμα της αναχρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας, του χρέους και του αναπτυξιακού πακέτου».

Αριστερό μνημόνιο: Φόροι αντί μεταρρυθμίσεων

Κυριάκος Μητσοτάκης - Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας

EUROKINISSI

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης. 

«Ο ΣΥΡΙΖΑ εξελέγη με ένα πρόγραμμα παροχών 11,3 δισ. ευρώ προκειμένου να αναστραφεί η ύφεση - που σημειωτέον είχε ήδη αναστραφεί από το τρίτο τέταρτο του 2014. Σήμερα, 5 μήνες από την εκλογή της, η κυβέρνηση προτείνει 7,9 δισ. ευρώ σε υφεσιακά μέτρα, όταν η οικονομία ήδη έχει σταματήσει να αναπτύσσεται και κατρακυλά ξανά προς την ύφεση.

Τα μέτρα που προτείνει το αριστερό μνημόνιο του ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να επιτευχθεί το προβλεπόμενο πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού (1% το 2015 και 2% το 2016) είναι τα λάθος μέτρα. Επιβαρύνουν τον ήδη εξουθενωμένο ιδιωτικό τομέα, κόβοντας το οξυγόνο στις επιχειρήσεις με περισσότερους φόρους και εξασθενώντας ακόμη περισσότερο τους φτωχότερους πολίτες με επιπλέον οριζόντια έμμεση φορολογία.Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ανταλλάσσει μεταρρυθμίσεις που τόση ανάγκη έχει η πατρίδα μας με φόρους.

Εχω καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις περικοπής δαπανών αντί για την εισαγωγή νέων φόρων. Υπάρχει ακόμη “πάχος” στο Δημόσιο και υπάρχουν δίκαια μέτρα που αν υλοποιηθούν άμεσα θα αποδώσουν 1,9 δισ. ευρώ το 2015 και τουλάχιστον άλλα τόσα το 2016. Η ιδεοληψία του ΣΥΡΙΖΑ και η πελατειακή του αντίληψη δεν επιτρέπει στην κυβέρνηση να κόψει το “πάχος” από εκεί που υπάρχει. Είναι αδιανόητο να προτείνονται πάνω από 7 δισ. ευρώ νέοι φόροι και να μένει το Δημόσιο ανέπαφο».

Η συμφωνία καλύτερη από τη ρήξη

Δημήτρης Μάρδας - Αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο Δημήτρης Μάρδας. 

«Η κυβέρνηση βίωσε μια πολύ σκληρή, πεντάμηνη, διαπραγμάτευση με τους θεσμούς για να καταλήξει σε συμφωνία, που σε κάθε περίπτωση είναι προτιμότερη από τη “μη συμφωνία”. Μπορεί τα όσα περιλαμβάνονται στην πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης να μη μας ικανοποιούν απόλυτα, όμως θεωρώ ότι είναι σαφώς καλύτερη η επιδιωκόμενη συμφωνία από μια ενδεχόμενη ρήξη με τους εταίρους της Ελλάδας.

Εκτιμώ πως είναι σκόπιμο η όποια απόφαση του Eurogroup και, εν συνεχεία, της Συνόδου Κορυφής, να στηριχθεί από το ελληνικό κοινοβούλιο, διότι άλλος δρόμος δεν υπάρχει, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμη περίοδο».

Στο ίδιο μοτίβο εφαρμογής λιτότητας

Άγγελος Τσακανίκας - Επιστημονικός σύμβουλος του ΙΟΒΕ

EUROKINISSI

 Ο Άγγελος Τσακανίκας. 

Μόλις οριστικοποιηθεί το σκηνικό της συμφωνίας και των τελικών μέτρων που θα τη συνοδεύουν, στη Σύνοδο Κορυφής, το ΙΟΒΕ θα προσπαθήσει να αποτιμήσει το μακροοικονομικό αποτέλεσμά τους στην οικονομία, το οποίο εκτιμάται ότι θα είναι υφεσιακό.

Οπως επισημαίνει στη «Ν» ο Αγγελος Τσακανίκας, επίκουρος καθηγητής ΕΜΠ και επιστημονικός σύμβουλος στο ΙΟΒΕ, οι προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης αγγίζουν κυρίως ζητήματα (φορολογικών) εσόδων και πολύ λιγότερο δαπανών, γεγονός που διαχρονικά έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει καθοριστικά την οικονομική δραστηριότητα.

Η επίδραση του λεγόμενου αναπτυξιακού πακέτου Γιούνκερ, ύψους 35 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα θα πρέπει επίσης να εκτιμηθεί, καθώς θα λειτουργήσει αντισταθμιστικά, ανάλογα και με το πεδίο εφαρμογής και την ταχύτητα με την οποία θα αξιοποιηθεί.

Πάντως, είναι φανερό ότι συνολικά η Ε.Ε. εξακολουθεί να κινείται στο ίδιο μοτίβο εφαρμογής λιτότητας, όπως συμβαίνει διαρκώς από το 2008 και μετά, χωρίς τελικά η ευρωπαϊκή οικονομία να μπορεί να εισέλθει σε περίοδο βιώσιμης μεγέθυνσης.

Σε σχέση με το ασφαλιστικό, επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι είναι περισσότερο πρόβλημα εισφορών, παρά δαπανών, καθώς με επίπεδα ανεργίας στην περιοχή του 25%-27%, για 2 τουλάχιστον χρόνια, κανένα ασφαλιστικό σύστημα σε καμία χώρα δεν θα μπορούσε να είναι βιώσιμο...

Προτεινόμενα για εσάς

Σχολιασμένα