Τι σημαίνουν τα εμβόλια κατά του Covid-19 για την ταξιδιωτική ζήτηση;

Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2020 07:35
REUTERS/PETER NICHOLLS

Χαραμάδα αισιοδοξίας έχουν ανοίξει τα τρία πειραματικά εμβόλια κατά του κορωνοϊού τα οποία, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των φαρμακοβιομηχανιών που τα αναπτύσσουν, έχουν αποδειχθεί στις κλινικές δοκιμές πως είναι ιδιαιτέρως αποτελεσματικά.

Σημαίνει όμως κάτι το εμβόλιο για τον καταπονημένο τουριστικό και ταξιδιωτικό κλάδο;

Ο τουρισμός και όποια δραστηριότητα συνοδεύεται ή συνδυάζεται με την έννοια του ταξιδιού επλήγη βαριά από την πανδημία του νέου κορωονοϊού. Το εμβόλιο, όπως φέρνει καλά νέα για την έκβαση της υγειονομικής κρίσης, το ίδιο καλά νέα φέρνει και για τον τουριστικό κλάδο, επισημαίνουν οι ειδικοί, τονίζοντας πως ο ταξιδιωτικός κλάδος θα αλλάξει μορφή μέσα στα επόμενα χρόνια και καθώς αναρρώνει από την πανδημία.

«Βλέποντας και κάνοντας»

«Τα νέα από την κούρσα για το εμβόλιο δημιουργούν αισιοδοξία για τα ταξίδια μέσα στο 2021», σχολιάζει η  Τζούλι Χαλλ της ΑΑΑ. «Όμως… όσοι επιθυμούν να ταξιδέψουν πρέπει να συνειδητοποιήσουν τους κινδύνους που διατρέχουν», προσθέτει.

Με πιο μαύρες προβλέψεις εμφανίζεται ο Μπρίαν Ο'κόνελ της InsuranceQuotes.com ο οποίος τονίζει πως δεν είναι «αισιόδοξος για τα ταξίδια κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, ακόμα και αν αναπτυχθεί ένα αποτελεσματικό εμβόλιο στο μεσοδιάστημα», καθώς, σύμφωνα με τον αναλυτή, θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να διανεμηθεί στον πληθυσμό.

Με βάση αυτά είναι λογική η καταναλωτική συμπεριφορά για την οποία κάνει λόγο ο  διευθύνων σύμβουλος της Kayak Στιβ Χάφνερ, σύμφωνα με τον οποίο, ο κόσμος τηρεί μία στάση «βλέποντας και κάνοντας» μέχρι ένα από αυτά τα τρία εμβόλια να χορηγηθεί στον πληθυσμό.

Το εμβόλιο «εμψυχώνει» τα ταξιδιωτικά πλάνα

Παρόλα αυτά ο διαδικτυακός τουριστικός πράκτορας είδε μια κορύφωση στις αναζητήσεις πτήσεων αμέσως μετά την ανακοίνωση της Pfizer, στις 10 Νοεμβρίου, πως το πειραματικό εμβόλιο κατά του Covid-19 που αναπτύσσει σε συνεργασία με την BioNTech  είναι αποτελεσματικό κατά 95%. Την επόμενη μέρα οι αναζητήσεις πτήσεων ανέβηκαν κατά 27% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες μια εβδομάδα νωρίτερα, ενώ τις επόμενες μέρες ο εβδομαδιαίος ρυθμός σταθεροποιήθηκε στο 6%.

«Όπως και να έχει, η αύξηση στις αναζητήσεις αποτελεί καλό οιωνό», σχολιάζει ο Χάφνερ ο οποίος εμφανίζεται αρκετά αισιόδοξος πως η διανομή ενός αποτελεσματικού εμβολίου θα μεταστρέψει αμέσως την γνώμη για τα ταξίδια. «Ελπίζω ότι η ανάκαμψη στον ταξιδιωτικό κλάδο  θα γίνει στο δεύτερο τρίμηνο του 2021», γνωστοποιεί. «Αν είμαστε πραγματικά τυχεροί ίσως και στο πρώτο τρίμηνο», προσθέτει.

Στο μεταξύ έρευνα σε 4.300 πελάτες που πραγματοποίησε η Allianz κατέληξε πως το 49% θα ταξίδευε ξανά εφόσον υπήρχε ένα εγκεκριμένο εμβόλιο. Την ίδια ώρα το 42% απάντησε πως αρκεί να δώσουν το «πράσινο φως» οι υγειονομικές αρχές.

«Η προοπτική ενός αποτελεσματικού εμβολίου καλλιεργεί ένα θετικό κλίμα για την μειωμένη κατακόρυφα ταξιδιωτική ζήτηση, και θα έπρεπε να αποτελεί ένα ακόμη λόγο για τον κόσμο ώστε να προχωράει σε κρατήσεις για το 2021», αναφέρει από την πλευρά του ο διευθυντής μάρκετινγκ και επικοινωνίας της Allianz, Ντάνιελ Ντουραζο ο οποίος προβλέπει πως τα βιωματικά και τα πολυτελή ταξίδια θα ανθίσουν μέσα στην επόμενη χρονιά. Αιτιολογεί μάλιστα την πρόβλεψή του λέγοντας πως ο κόσμος είναι έχει καταπιεστεί από το 2020 και τις ακυρώσεις των πτήσεων με αποτέλεσμα το 2021 να αναμένεται «εκδίκηση» για όλα τα σχέδια ου ναυάγησαν το 2020.

Η καθαριότητα μετράει

Επιβεβαιώνοντας την ετοιμότητα και διάθεση των Αμερικανών να ταξιδέψουν, η Στέλλα Σον του ValuePenguin εκτιμά ότι οι μαζικοί εμβολιασμοί ενδεχομένως εξασθενίσουν τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης. Παράλληλα προβλέπει για λίγο καιρό να δημιουργείται μια ζήτηση στα όρια της εμμονής για καταλύματα που διακρίνονται για την καθαριότητα. «Νομίζω ότι ο κόσμος γνωρίζει ότι κάποια πράγματα δεν γίνονταν πριν, ωστόσο, πρέπει να γίνονται ανεξάρτητα από την πανδημία», εξηγεί.

Σε παρόμοιο συμπέρασμα κατέληξε επίσης έρευνα που «έτρεξαν» τον Οκτώβριο Tripadvisor και Phocuswright. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 63% των ερωτώμενων είναι πιθανό να λάβουν σοβαρά υπόψη τους την καθαριότητα και την πολιτική ασφάλειας ενός ξενοδοχείου προτού προχωρήσουν σε κάποια κράτηση.

Αλλαγές με διάρκεια

Σε μια προσπάθεια να εκτιμήσει την διάρκεια των αλλαγών που επιφέρει η πανδημία, ο Χάφνερ καταλήγει πως αυτές οι αλλαγές στον τρόπο που παρέχεται το ταξιδιωτικό προϊόν θα αποδειχτούν ανθεκτικές και σταθερές από την ανθρώπινη συμπεριφορά. «Πιστεύω ότι τα ταξίδια θα επιστρέψουν στα κλασικά τους μοτίβα. Το Παρίσι θα γίνει και πάλι δημοφιλές. Θα επέλθει ξανά ισορροπία, ωστόσο, κάτι θα αλλάξει. Και θα αλλάξει στον τύπο των ταξιδιών που επιλέγονται», σημειώνει.

Ο Χάφνερ προβλέπει να καλλιεργείται μια τάση για κοντινές αποδράσεις, road trip, κρατήσεις τελευταίας στιγμής, ταξίδια με μεγαλύτερη διάρκεια διαμονής και μεγαλύτερη προτίμηση για τα καταλύματα της οικονομίας διαμοιρασμού, τουλάχιστον για 12 με 18 μήνες.  

Αυτό που μπορεί να αποδειχθεί μόνιμο, συνεχίζει, είναι ο τρόπος με τον οποίο οι ταξιδιωτικές εταιρείες και οι προορισμοί παρέχουν αυτό το προϊόν. «Η υιοθέτηση της τεχνολογίας στον κλάδο της φιλοξενίας, και ενώ η πανδημία εξαπλωνόταν, άλλαξε πολλά στον κλάδο», εξηγεί αναφέροντας τους βρώμικους καταλόγους ή τις διαπροσωπικές επαφές στον γκισέ του αεροδρομίου. «Ο κόσμος δεν πρόκειται να γυρίσει σε αυτά», εκτιμά.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από CNBC

Προτεινόμενα για εσάς

Σχολιασμένα