Τροχάδην με στόχο να καλυφθούν τα κενά των αποκρατικοποιήσεων

Τουλάχιστον 17 από τα προαπαιτούμενα που θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τέλος 2017 αφορούν τις ιδιωτικοποιήσεις
Τετάρτη, 23 Αυγούστου 2017 09:47
EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

H κάλυψη του φετινού δημοσιονομικού στόχου όσον αφορά τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις προϋποθέτει την εισροή στα κρατικά ταμεία τουλάχιστον 650 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.  

Από την έντυπη έκδοση

Του Θάνου Τσίρου
ttsiros@naftemporiki.gr

Σημαντική πρόοδο στο κρίσιμο πολιτικά και οικονομικά μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να επιδείξει το οικονομικό επιτελείο στους δανειστές το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Τουλάχιστον 17 από τα προαπαιτούμενα που θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους αφορούν τις ιδιωτικοποιήσεις, η κυβέρνηση πρέπει να «περάσει» τη μεταφορά ευαίσθητων ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο -γεγονός που ήδη προκαλεί πολλές αντιδράσεις από την πλευρά των εργαζομένων, οι οποίες αναμένεται να κλιμακωθούν- ενώ η κάλυψη του φετινού δημοσιονομικού στόχου προϋποθέτει την είσπραξη τουλάχιστον 650 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, παρά την αναθεώρηση του πήχη προς τα κάτω. Όσον αφορά το εξαιρετικά κρίσιμο 2018, ο εισπρακτικός στόχος ανεβαίνει πάνω από τα 2 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο δύσκολα θα συγκεντρωθεί αν δεν καταγραφεί σημαντική πρόοδος σε όλα τα «ανοιχτά μέτωπα».

Τα έσοδα

Στο επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου καταγράφηκε σημαντική υστέρηση της τάξης των 343 εκατ. ευρώ στα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων, καθώς εισπράχθηκαν 968 εκατ. ευρώ έναντι στόχου 1,311 δισ. ευρώ. Όπως αποκάλυψε η «Ν», αυτό δεν προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία στο οικονομικό επιτελείο, καθώς η «τρύπα» προκλήθηκε για τεχνικούς λόγους (σημαντικό τμήμα του τιμήματος από την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων έχει καταγραφεί προς το παρόν ως έσοδο από τον ΦΠΑ). Σε κάθε περίπτωση, ενώ με τον προϋπολογισμό του 2017 είχε εγγραφεί ως πρόβλεψη το ποσό των 2,044 δισ. ευρώ, με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής στρατηγικής που κατατέθηκε τον περασμένο Μάιο ο πήχης κατέβηκε στο 1,607 δισ. ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα η επίτευξη του φετινού στόχου φαντάζει υλοποιήσιμη σε αυτή τη φάση, πόσο μάλλον όταν το ΤΑΙΠΕΔ εξακολουθεί να εκτιμά ότι κατά τη διάρκεια του 2017 οι εισπράξεις μπορούν να ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ. Πέρα από τη μεταβίβαση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, που έχει φέρει και τον κύριο όγκο των εσόδων της φετινής χρονιάς (περίπου 1,234 δισ. ευρώ), εισπράξεις μπορεί να προκύψουν από τη μεταβίβαση του ΟΛΘ (περίπου 230 εκατ. ευρώ), τη σύμβαση για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (περίπου 600 εκατ. ευρώ), την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (περίπου 45 εκατ. ευρώ), την αξιοποίηση ακινήτων κ.λπ. Στο μεσοπρόθεσμο δημοσιεύτηκε πίνακας του ΤΑΙΠΕΔ, ο οποίος ανεβάζει τον εισπρακτικό πήχη για φέτος στα 2,153 δισ. ευρώ (μέσω των πηγών που προαναφέρθηκαν) και στα 2,073 δισ. ευρώ για το 2018. Το κρίσιμο 2018 δεν θα υπάρχει βέβαια το τίμημα - μαμούθ των αεροδρομίων και η είσπραξη θα πρέπει να προέλθει από τη δρομολόγηση άλλων ιδιωτικοποιήσεων, όπως είναι η Εγνατία Οδός, τα Ελληνικά Πετρέλαια, το ποσοστό του ΟΤΕ κ.λπ.

Διπλή αγωνία

Για την κυβέρνηση η αγωνία είναι διπλή αυτή τη στιγμή:

* Πρώτον, να βρεθεί ο πολιτικός τρόπος να περάσει «αναίμακτα» η μεταφορά των ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Το θέμα «καίει» τουλάχιστον 40.000 εργαζόμενους, καθώς με τη μεταφορά η αρμοδιότητα τόσο για το μισθολογικό όσο και για τον απαιτούμενο αριθμό των θέσεων εργασίας περνάει στο «ανεξάρτητο» Υπερταμείο, κάτι που αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για απολύσεις ή μειώσεις μισθών. Το ζητούμενο για την κυβέρνηση είναι κατά πόσο αυτό το εξαιρετικά «ευαίσθητο» θέμα μπορεί να μεταφερθεί χρονικά ακόμη και για μετά το 2018.

* Δεύτερον, να «κλειδώσουν» κάποιες αποκρατικοποιήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, αφενός για να μην υπάρξει τρύπα στα φετινά έσοδα και αφετέρου για να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις επίτευξης του στόχου της επόμενης χρονιάς, ο οποίος θα είναι δυσκολότερος, δεδομένου ότι θα απουσιάζει το «μαξιλάρι» των αεροδρομίων. Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχει η αισιοδοξία ότι μέχρι το τέλος του έτους μπορεί να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, του 67% του μετοχικού  κεφαλαίου του ΟΛΘ, αλλά και η παράταση για την παραχώρηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για επιπλέον 20 χρόνια (η συναλλαγή μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στο 2017, αρκεί να δοθούν οι εγκρίσεις από τις ευρωπαϊκές αρχές, αλλά και από τη Βουλή). Η συμφωνία για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία εκκρεμεί από τον Ιανουάριο, εκτιμάται ότι μπορεί να κλείσει μέσα στον Σεπτέμβριο, ενώ η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τη μεταβίβαση του 100% των μετοχών της ΕΕΣΣΤΥ λήγει στις 3 Νοεμβρίου. Μέσα στο προσεχές διάστημα θα πρέπει να αναμένεται η δημοσίευση των τευχών για τον διαγωνισμό μακροχρόνιας παραχώρησης του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων, αλλά είναι αμφίβολο αν θα υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις μέχρι το τέλος του χρόνου.

Τα 17 προαπαιτούμενα

Ο κατάλογος των προαπαιτούμενων που πρέπει να υλοποιηθεί μέχρι το τέλος του χρόνου και ο οποίος συνδέεται έμμεσα ή άμεσα με τις αποκρατικοποιήσεις -σε κάποιες εκ των οποίων έχει υπάρξει πρόοδος και σε κάποιες όχι- έχει ως εξής:

1. Πρόσληψη συμβούλων για τα υπολειπόμενα περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο σχέδιο αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ.

2. Έγκριση του Αναπτυξιακού Πλάνου για το Ελληνικό από το Κεντρικό Συμβούλιο και προώθηση στα αρμόδια υπουργεία για επεξεργασία.

3. Οριστικές αποφάσεις για τη μεταφορά της ΕΑΒ στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών.

4. Η Γενική Συνέλευση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας θα πρέπει να υιοθετήσει όσες ρυθμίσεις του εσωτερικού κανονισμού έχουν απομείνει σε εκκρεμότητα.

5. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το Ελληνικό θα πρέπει να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

6. Θα πρέπει να συμπληρωθεί ο εσωτερικός κανονισμός της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας.

7. Θα πρέπει να πληρωθούν οι κενές θέσεις στο Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ και να γίνει ο διαχωρισμός των μελών σε εκτελεστικά και μη. Εκκρεμεί ο ορισμός δύο μελών στο πενταμελές Δ.Σ.

8. Το Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας θα πρέπει να εξετάσει το θέμα του Δ.Σ. της ΕΤΑΔ.

9. Θα πρέπει να δημοσιευτεί το Στρατηγικό Πλάνο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας.

10. Θα πρέπει να επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής για τον ΔΕΣΦΑ.

11. Θα πρέπει να οριστούν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΔΗΣ.

12. Θα πρέπει να υποβληθεί για έγκριση η νέα πολιτική για τα διόδια στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονες.

13. Θα πρέπει να αντικατασταθούν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΕΤΑΔ, εφόσον κάτι τέτοιο κριθεί αναγκαίο.

14. Θα πρέπει να μεταφερθεί το πρώτο πακέτο ακινήτων στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ύστερα από συμφωνία με τις αρχές.

15. Θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο εσωτερικός κανονισμός για θέματα μερισματικής και επενδυτικής πολιτικής μέσα στον Οκτώβριο στην εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας.

16. Θα πρέπει να εγκριθεί το στρατηγικό πλάνο του Υπερταμείου.

17.  Θα πρέπει να εκδοθεί το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Ανάπτυξης του Ελληνικού.

Προτεινόμενα για εσάς

Σχολιασμένα