Εθνικό ναυτιλιακό cluster με επίκεντρο τις μονάδες μεταποίησης

Τι προβλέπει ο σχεδιασμός της υφυπουργού Βιομηχανίας Θεοδώρας Τζάκρη
Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2015 08:19
UPD:08:19
Eurokinissi/ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ

Ο Πειραιάς θα αποτελεί τη βάση των δραστηριοτήτων του εθνικού ναυτιλιακού cluster που προανήγγειλε η κυβέρνηση.

Από την έντυπη έκδοση 

Πρωτοβουλία για τη δημιουργία εθνικού ναυτιλιακού cluster με άξονα τη μεταποίηση και συναφείς δραστηριότητες και κέντρο τον Πειραιά εξήγγειλε η υφυπουργός Βιομηχανίας Θεοδώρα Τζάκρη στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά.

Στην τοποθέτησή της η κα Τζάκρη τόνισε ότι «σήμερα, ανεξάρτητα από την κρίση, ο χώρος της μεταποίησης γύρω από τη ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει έναν από τους βασικούς πυλώνες για την παραγωγική και οικονομική ανασυγκρότηση και την επιζητούμενη ανάπτυξη της χώρας μας. Η θάλασσα και η μεταποίηση που συνδέεται παραδοσιακά με αυτήν ήταν ανέκαθεν πηγή ζωής, δύναμης και πλούτου για τη χώρα μας, τόσο στις παλαιότερες όσο και στη σύγχρονη εποχή. Μπορεί να λειτουργήσει ως ατμομηχανή της ανάπτυξης ή ως “προωθητική δραστηριότητα” με διακλαδική “σφαίρα επιρροής” στη ζητούμενη αναπτυξιακή διαδικασία της χώρας που θα προωθήσει την επιχειρηματικότητα και θα κινητοποιήσει και τις επιχειρήσεις.

Επιπλέον, θα αξιοποιήσει εξειδικευμένο επιστημονικό και τεχνικό ανθρώπινο δυναμικό, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και εισοδήματα και θα συμβάλει στην εξωστρέφεια και τη διεθνή επέκταση του συνόλου των συναφών δραστηριοτήτων. Αυτό όμως πρέπει να επιχειρηθεί οργανωμένα, μέσα από έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, που θα ενεργοποιήσει σε ένα πλαίσιο συνεργασίας το σύνολο των μεταποιητικών κλάδων και των επιχειρήσεων logistics που σχετίζονται με τις θαλάσσιες δραστηριότητες. Το εγχείρημα αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη δημιουργία ενός εθνικού ναυτιλιακού cluster, με άξονα τη μεταποιητική και συναφή δραστηριότητα, δηλαδή μιας συστάδας επιχειρήσεων θαλάσσιων δραστηριοτήτων πανελλαδικής εμβέλειας».

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης σημείωσε ότι αναφορικά με θέματα ναυτιλίας τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο έχουν το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

«Σε μία προσπάθεια αντιστροφής αυτής της δυσμενούς συνθήκης, το ΕΒΕΠ συμμετέχει με εκπροσώπους του σε επιτροπές, βρίσκεται σε συνεχή διαβούλευση με τα αρμόδια υπουργεία και φορείς, υποβάλλει υπομνήματα, καταθέτει τεκμηριωμένες προτάσεις σε θέματα ύψιστης προτεραιότητας, που αφορούν τη βιομηχανία και ιδίως τους τομείς της ναυπηγοεπισκευής, της επιχειρηματικής χωροθεσίας και της απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης», συμπλήρωσε ο κ. Κορκίδης και κατέληξε: «Η βιομηχανία αποτελεί διαχρονικά έναν ισχυρό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, που δημιουργεί διατηρήσιμες και ποιοτικές θέσεις εργασίας, ως εκ τούτου οφείλουμε όλοι να τη στηρίξουμε…».

Σύμφωνα με την υφυπουργό Βιομηχανίας, στην Ευρωπαϊκή Ενωση λειτουργούν 14 ναυτιλιακά clusters (maritime clusters) σε ισάριθμες χώρες. Πρόκειται για όλες σχεδόν τις παράκτιες ή νησιωτικές χώρες, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται η γειτονική Βουλγαρία, αλλά και το Λουξεμβούργο. Στο ευρωπαϊκό δίκτυο (European Network of Maritime Clusters) συμπεριλαμβάνονται η Νορβηγία και η Ισλανδία, ανεβάζοντας τον αριθμό των μελών σε 16. Από αυτή την οργανωμένη και συστηματική αναπτυξιακή προσπάθεια λάμπει διά της απουσίας της η Ελλάδα, η μεγαλύτερη δύναμη στον χώρο, με τη μακραίωνη παράδοση, το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και τη μεγαλύτερη ανάγκη αναζήτησης μιας νέας αναπτυξιακής διεξόδου.

«Για την ισότιμη συμμετοχή στην πανευρωπαϊκή αναπτυξιακή προσπάθεια, την ενίσχυση της προσπάθειας εξόδου από την κρίση και τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη είναι επιτακτική ανάγκη η δημιουργία του ελληνικού ναυτιλιακού cluster, με βασικό άξονα τη μεταποίηση», σημείωσε χαρακτηριστικά η Θεοδώρα Τζάκρη.

Ποια είναι τα σημεία

«Η συνολική αυτή πρόταση έχει εθνική στόχευση και αναπτυξιακή προοπτική. Είμαι βέβαιη ότι μπορούμε να ξεκινήσουμε αμέσως και να πραγματώσουμε την εφαρμογή της» τόνισε η υφυπουργός Βιομηχανίας. Αναλυτικά, σύμφωνα με την παρουσίαση της κας Τζάκρη, στους επιμέρους στόχους του ελληνικού ναυτιλιακού cluster μπορούν να περιληφθούν:

  • η ανάπτυξη συνεργατικών σχημάτων,
  • η δημιουργία αλυσίδων αξίας,
  • η ενίσχυση των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών των θαλάσσιων μεταποιητικών και συνοδών δραστηριοτήτων,
  • η ανάδειξη του ρόλου των σχετικών θαλάσσιων δραστηριοτήτων στην οικονομική, περιφερειακή και νησιωτική ανάπτυξη, καθώς και στην εξωστρέφεια της οικονομίας,
  • η οριοθέτηση των κλάδων και η ανάπτυξη συνεργιών και δικτυώσεων,
  • η διασύνδεση της βιομηχανίας, των logistics, της ναυπηγοεπισκευής, των μεταφορών, της διαμετακόμισης, της μεταποίησης στην αλιεία, των ναυτιλιακών υπηρεσιών, της εκπαίδευσης, της έρευνας και της ανάπτυξης,
  • η ανάκαμψη στάσιμων ή υποβαθμισμένων κλάδων,
  • η ανάδειξη brandings, όπως «Αιγαίο»,
  • η παγίωση και η βελτίωση της θέσης της ελληνικής ναυτιλίας και των θαλάσσιων δραστηριοτήτων στον διεθνή χώρο.

Τα πλεονεκτήματα

Σύμφωνα με την υφυπουργό, τα πλεονεκτήματα από τη συμμετοχή των επιχειρήσεων και των φορέων στο ελληνικό ναυτιλιακό cluster μεταποιητικών και άλλων επιχειρήσεων μπορεί να είναι καθοριστικής σημασίας, γιατί μεταξύ άλλων διασφαλίζουν:

  •  σημαντική τοπική αγορά για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες και μια υψηλή συγκέντρωση των επιχειρήσεων, που δημιουργούν μια διευρυμένη αγορά και ως εκ τούτου περισσότερες ευκαιρίες για την προσέγγιση μεγαλύτερου αριθμού πελατών
  •  μειωμένα κόστη μεταφορών και πιο απλές αλυσίδες ανεφοδιασμού
  •  ευκολότερη πρόσβαση σε πόρους
  •  υψηλότερο βαθμό εξειδίκευσης στα προϊόντα και τις υπηρεσίες
  •  πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον που παρέχει καλύτερα κίνητρα ανάπτυξης σε επιχειρήσεις, φορείς, άτομα κ.λπ.
  •  ευρύτερη συνεργασία μεταξύ των μελών του cluster, καθώς η εγγύτητα αυξάνει την εμπιστοσύνη μεταξύ των επιχειρήσεων και διευκολύνει την επικοινωνία
  •  συγκέντρωση των επιχειρήσεων με δραστηριότητες στον ίδιο χώρο, κάτι που δημιουργεί πέρα από τις οικονομίες συγκέντρωσης και μια δεξαμενή ανθρώπινων πόρων με μεγάλη εμπειρία και εξειδίκευση στον τομέα του cluster
  •  ευκολότερη ενσωμάτωση νέας τεχνολογίας και καινοτομιών
  •  ευνοϊκό περιβάλλον για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και περισσότερες ευκαιρίες για υπάρχουσες μμε
  •  επέκταση των αγορών των επιχειρήσεων στον εθνικό και κυρίως στον διεθνή χώρο.

Οι εν δυνάμει συμμέτοχοι του ελληνικού ναυτιλιακού cluster είναι οι κύριοι κλάδοι της ναυτιλιακής δραστηριότητας και οι αντίστοιχοι φορείς, καθώς και οι υποστηρικτικοί φορείς και οι ενσωματούμενες δραστηριότητες.

Ενδεικτικά:

  •  Ναυπηγική (εμπορικά, επιβατικά, yacht, αλιευτικά)
  •  Ναυπηγοεπισκευή- Μηχανουργική
  •  Logistics
  •  Κλάδος ηλεκτρονικής και μικρο-ηλεκτρονικής
  •  Κλάδος υδραυλικών συστημάτων
  •  Εξοπλισμός πλοίων
  •  Εφοδιασμός (offshore supply-ενέργεια και προμηθευτές όλων των παραπάνω) και εφοδιαστική αλυσίδα
  •  Ναυτιλιακές συνδυασμένες μεταφορές
  •  Χρηματοδοτικές υπηρεσίες
  •  Δραστηριότητες έρευνας και διάσωσης
  •  Σκάφη αναψυχής
  •  Εμπόριο
  •  Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
  •  Θαλάσσια εξόρυξη.

Ωκεανογραφία

Σύμφωνα με την υφυπουργό Βιομηχανίας Θεοδώρα Τζάκρη, στο Εθνικό Ναυτιλιακό Cluster μπορούν να ενσωματωθούν δραστηριότητες όπως:

  •  Θαλάσσια Αρχαιολογία.
  •  Δημιουργικές - Πολιτιστικές Δραστηριότητες σχετικές με τη Θάλασσα και τα Λιμάνια.
  •  Ωκεανογραφική Ερευνα.
  •  Ανώτατη, Ανώτερη και Τεχνική Εκπαίδευση.

Προτεινόμενα για εσάς

Σχολιασμένα