Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]
Η επανεξέταση του απαιτούμενου ποσοστού κάλυψης των ετησίων εισοδημάτων του 2020 με ηλεκτρονικές πληρωμές και το ενδεχόμενο μείωσης των τεκμηρίων διαβίωσης ή αναστολής της εφαρμογής τους για τα εισοδήματα του 2020 είναι δύο καυτά θέματα που αναμένεται να απασχολήσουν έντονα την ηγεσία του ΥΠΟΙΚ τους προσεχείς μήνες.
Όσο πλησιάζει ο καιρός της υποβολής των δηλώσεων φορολογίας των εισοδημάτων του 2020, τόσο πιο έντονες θα είναι οι πιέσεις να δοθούν λύσεις στα δύο αυτά θέματα για τα οποία ήδη υπάρχει μεγάλος προβληματισμός στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, δεδομένων των εκτάκτων συνθηκών που επικρατούν στην οικονομία, με τα εισοδήματα και τη φοροδοτική ικανότητα μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων και εργαζομένων να έχουν συρρικνωθεί, αλλά και της πρωτοφανούς μείωσης που αναμένεται να σημειωθεί φέτος στα φορολογικά έσοδα.
Κινούμενη ανάμεσα στην αναγκαιότητα να μην επιβαρυνθούν οι πληγέντες οικονομικά από την πανδημία με εξωπραγματικά υψηλούς φόρους εισοδήματος που θα είναι αδύνατο να πληρωθούν, αλλά και στην αναγκαιότητα να εξασφαλιστεί φέτος η είσπραξη επιπλέον φορολογικών εσόδων σε σύγκριση με το 2020, ώστε να μην εκτροχιαστεί ο κρατικός προϋπολογισμός του τρέχοντος έτους, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών:
1) Φέρεται αποφασισμένη να μην αναστείλει πλήρως την εφαρμογή του μέτρου της υποχρεωτικής κάλυψης ποσοστού των ετησίων εισοδημάτων του 2020 με δαπάνες εξοφληθείσες μέσω ηλεκτρονικών μεθόδων πληρωμής. Εξετάζει όμως το ενδεχόμενο τροποποίησής του, ώστε να μην «τιμωρηθούν» άδικα με το «πέναλτι» του 22% όσοι φορολογούμενοι λόγω αναστολής των επαγγελματικών τους δραστηριοτήτων ή μείωσης των οικονομικών τους δραστηριοτήτων και, συνακόλουθα, εξαιτίας οικονομικής δυσπραγίας, δεν κατάφεραν να καλύψουν με ηλεκτρονικές πληρωμές δαπανών το απαιτούμενο ποσοστό. Όπως ανέφερε χθες ο αναπλ. ΥΠΟΙΚ Θεόδωρος Σκυλακάκης μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1, το συγκεκριμένο μέτρο δεν θα εφαρμοστεί όπως αρχικά είχε προγραμματιστεί. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες εξετάζονται τα ακόλουθα εναλλακτικά σενάρια τροποποιήσεων του μέτρου:
* Μείωση του ορίου 30% των ζητούμενων ηλεκτρονικών αποδείξεων ακόμη και στο 15% εάν αποδειχθεί ότι οι φορολογούμενοι μείωσαν τις συναλλαγές τους το 2020 λόγω πανδημίας και καραντίνας ή εξαιτίας της μείωσης των εισοδημάτων τους.
* Να μη «μετρήσουν» καθόλου οι μήνες του lockdown για το μέτρο των ηλεκτρονικών αποδείξεων. Με το σενάριο αυτό θα ισχύσει ένα νέο όριο για την κάλυψη του εισοδήματος των φορολογούμενων με ηλεκτρονικές συναλλαγές που θα έχουν πραγματοποιηθεί για ένα διάστημα 8 μηνών αντί 12 μηνών.
* Για συγκεκριμένες κατηγορίες πληγέντων φορολογουμένων να μειωθεί ή να μην ισχύσει καθόλου το πέναλτι φόρου 22% στη διαφορά μεταξύ της αξίας των αποδείξεων που έχουν συγκεντρωθεί και της αξίας αυτών που θα έπρεπε να είχαν συγκεντρωθεί.
* Να διευρυνθεί ο αριθμός των φορολογούμενων που εξαιρούνται από το μέτρο των e-αποδείξεων.
2) Δεν συζητά επ’ ουδενί τη μη εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2020. Ωστόσο, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο στοχευμένων παρεμβάσεων στις διατάξεις για τα τεκμήρια διαβίωσης, ώστε συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων που επλήγησαν οικονομικά από την πανδημία του κορονοϊού κατά τη διάρκεια του 2020 και υπέστησαν σημαντικές απώλειες εισοδήματος να μη βρεθούν, λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων, ενώπιον δυσάρεστων εκπλήξεων υπέρμετρης φορολογικής επιβάρυνσης – δυσανάλογης των σημαντικά συρρικνωμένων πραγματικών εισοδημάτων του προηγούμενου έτους.
Ένα σενάριο που εξετάζεται προβλέπει σημαντική μείωση των τεκμηρίων για κατοικίες και αυτοκίνητα μόνο για εργαζόμενους οι οποίοι ήταν σε αναστολή συμβάσεων εργασίας για μεγάλο χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια του 2020 και λάμβαναν την αποζημίωση ειδικού σκοπού των 800 ή των 534 ευρώ τον μήνα, καθώς επίσης και για ατομικές επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που είδαν τον τζίρο τους να βυθίζεται ή κατέβασαν ρολά για πολλούς μήνες μέσα στο 2020. Η μείωση μπορεί να έχει είτε τη μορφή έκπτωσης επί των ισχυόντων ποσών τεκμηρίων κατά ποσοστό ανάλογο της μείωσης των πραγματικών εισοδημάτων είτε τη μορφή περιορισμού της εφαρμογής των τεκμηρίων σε τόσα δωδέκατα όσοι και οι μήνες του 2020 στους οποίους οι πληγέντες φορολογούμενοι εργάστηκαν κανονικά, χωρίς κανένα περιορισμό – είτε με τη μορφή της αναστολής της σύμβασης είτε με τη μορφή της αναστολής λειτουργίας.