Skip to main content

Γκ. Χαρδούβελης: Δεν συζητούν κούρεμα οι εταίροι

Την ανάγκη ολοκλήρωσης της τελευταίας αξιολόγησης του προγράμματος έως τις 28 Φεβρουαρίου και συνέχισης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών, Γκίκας Χαρδούβελης, μιλώντας στο «1ο Ναυτιλιακό Forum της Ναυτεμπορικής».

Μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, για την κυβέρνηση που θα προκύψει, δεν υπάρχει η άνεση και η πολυτέλεια χρόνου. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις λόγω των ασφυκτικών χρονικών προθεσμιών, τόνισε ο υπουργός Οικονομικών και πρόσθεσε πως πρέπει να κλείσει και η τελευταία αξιολόγηση του 2ου Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, έως τις 28/02/2014. «Με επανεκλογή της παρούσας κυβέρνησης, αυτό είναι εφικτό», σημείωσε.

Όπως είπε, αν κλείσει η αξιολόγηση, τότε η Ελλάδα θα εισπράξει 7,2 δισ. ευρώ και θα έχει πρόσβαση στην χρηματοδότηση της ΕΚΤ. Από αυτά τα 1,9 δισ. ευρώ είναι καθαρή δωρεά, δεν αποτελούν νέο δάνειο, ανέφερε ο κ. Χαρδούβελης.

Ανέφερε ακόμη πως η Ελλάδα θα μπει σε μια νέα σχέση με τους Ευρωπαίους εταίρους της για περίπου ένα χρόνο. Στο πλαίσιο προσδιορισμού της νέας αυτής σχέσης, είπε, είναι καλή στιγμή να ανοίξει και η συζήτηση για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους.

Όσον αφορά στο χρέος, ο ΥΠΟΙΚ διαβεβαίωσε πως αυτό εξυπηρετείται χωρίς προβλήματα. «Οι τόκοι είναι χαμηλοί. Δεν αποτελεί πονοκέφαλο στην οικονομική πολιτική τουλάχιστον για 7 χρόνια. Επίσης, η μέση διάρκειά του είναι 17 χρόνια από 6 χρόνια που ήταν το 2011.»

Αναφερόμενος δε στο τι μπορεί να πετύχει η χώρα και τι όχι, ο κ. Χαρδούβελης ξεκαθάρισε πως δεν συζητείται από τους εταίρους ένα κούρεμα. «Επειδή απαιτείται ομοφωνία, δεν βλέπω εφικτή την αποδοχή ενός τέτοιου αιτήματος προς την πλευρά των επίσημων δανειστών», ανέφερε.

Η νέα κυβέρνηση πιθανόν να καταλήξει σε συμφωνία που θα περιλαμβάνει την επιμήκυνση της διάρκειας λήξης των δανείων του επίσημου τομέα. Και πιθανόν στην μετατροπή επιτοκίων από κυμαινόμενα σε σταθερά, πρόσθεσε.

«Για να είμαστε ειλικρινείς, οποιοδήποτε μέτρο ελάφρυνσης του χρέους θα ήταν δώρον άδωρον αν δεν συνεχιστούν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, πολλώ δε μάλλον αν ανατραπούν. Δεν πρέπει να επιστρέψουμε στην εποχή των ελλειμμάτων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Οικονομικών και εξέφρασε την ελπίδα «η σύνεση και η λογική» να «πρυτανεύσουν στο επόμενο χρονικό διάστημα».

Στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης η ελληνική ναυτιλία και το 2014

Κατά την ομιλία του, ο Γκίκας Χαρδούβελης αναφέρθηκε επίσης στις δράσεις που προγραμματίζονται τα επόμενα χρόνια για την ενίσχυση της ελληνικής ναυτιλίας.

Σύμφωνα με τον κ. Χαρδούβελη, αυτές οι δράσεις περιλαμβάνουν:

  • Ειδική νομοθετική ρύθμιση τον Σεπτέμβριο 2014, που κύρωσε το συνυποσχετικό για την οικειοθελή παροχή του ισόποσου ποσού με αυτό που αντιστοιχεί στον φόρο χωρητικότητας (τονάζ) των πλοίων με ελληνική και ξένη σημαία, για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
  • Εξομάλυνση των συνθηκών στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα- μετά την ανακεφαλαιοποίηση και τις επιτυχημένες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου του πρώτου εξαμήνου του 2014- ώστε να μπορέσει να επανέλθει απρόσκοπτα στην χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας.
  • Δράσεις που περιέχονται στο εθνικό σχέδιο ανάπτυξης:
  1. Η δημιουργία μιας εθνικής στρατηγικής για την προσέλκυση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, καθώς και των συμπληρωματικών ως προς αυτές δραστηριοτήτων (χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, ναυλομεσίτες, ασφαλιστικές υπηρεσίες κλπ).
  2. Η ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού όχι μόνο στους κλάδους των υπηρεσιών που προαναφέρθηκαν αλλά και στα καθαρά ναυτικά επαγγέλματα, όπως πχ στους αξιωματικούς γέφυρας και μηχανής, με σκοπό την περαιτέρω ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης.

Όπως τόνισε ο υπουργός Οικονομικών, η ελληνική ναυτιλία παρέμεινε και την προηγούμενη χρονιά στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης και ο ελληνόκτητος στόλος το 2014 αντιστοιχούσε περίπου στο 43% του ευρωπαϊκού στόλου και περίπου στο 15% του παγκόσμιου.

Οι κύριοι τομείς δραστηριότητας της ελληνικής ναυτιλίας περιλαμβάνουν τη μεταφορά πετρελαίου (25% του παγκόσμιου στόλου) και ξηρού φορτίου (18%), ενώ ακολουθούν οι κλάδοι μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (6%) και εμπορευματοκιβωτίων (7%). Η προστιθέμενη αξία του κλάδου της ναυτιλίας ανέρχεται σε περίπου 7% σε όρους 2012.

Η πρόσφατη σημαντική μείωση της τιμής του πετρελαίου, σύμφωνα με τον κ. Χαρδούβελη, αναμένεται βραχυπρόθεσμα να βελτιώσει τις επιδόσεις της ναυτιλίας, ιδιαίτερα στο ξηρό φορτίο, εξαιτίας τόσο της μείωσης του κόστους των καυσίμων, αλλά και της βραχυπρόθεσμης αύξησης στη ζήτηση μεταφορών που θα προέλθει εξαιτίας της αύξησης στο διαθέσιμο εισόδημα στις ανεπτυγμένες οικονομίες.