Skip to main content

Καμπανάκι της ΕΚΤ για νέα κρίση στα δημόσια οικονομικά

Από την έντυπη έκδοση

Της Έφης Τριήρη
[email protected]

Καμπανάκι για τη μεσοπρόθεσμη πρόκληση στη βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας χτύπησε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, μερικές ώρες πριν από τις τελικές αποφάσεις που θα πάρει η Κομισιόν για το ύψος και το μίγμα της χρηματοδότησης του ταμείου ανάκαμψης στην Ε.Ε.

Η πανδημία ενίσχυσε σημαντικά τις υφιστάμενες αδυναμίες του χρηματοπιστωτικού τομέα, των εταιρειών και των εθνικών κυβερνήσεων, ενώ οι πολιτικές απαντήσεις είναι απαραίτητες για τη διατήρηση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας στη Ζώνη του ευρώ, όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στην έκθεσή της για τη δημοσιονομική σταθερότητα. Η ΕΚΤ εκτιμά πως οι τράπεζες της Ζώνης του ευρώ, αν και τώρα έχουν καλύτερη κεφαλαιοποίηση, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σημαντικές απώλειες και περαιτέρω πίεση στην κερδοφορία, ενώ προειδοποίησε ότι η απότομη διόγκωση του κρατικού χρέους δημιουργεί κινδύνους αξιολόγησης και αναζωπύρωση πιέσεων στις αδύναμες χώρες.

Ελλείμματα και χρέη

Στην ετήσια έκθεση για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα που δημοσίευσε την Τρίτη, η ΕΚΤ προβλέπει ότι τα ελλείμματα των κυβερνήσεων της Ευρωζώνης θα αυξηθούν κατά μέσο όρο στο 8% του ΑΕΠ, αρκετά πάνω από τα επίπεδα του 2008. Το κρατικό χρέος στην Ευρωζώνη αναμένεται να ξεπεράσει το 100% του ΑΕΠ από το 86% που βρίσκεται σήμερα.

Στην Ελλάδα, το δημόσιο χρέος προβλέπεται να αγγίξει το 200% του ΑΕΠ και στην Ιταλία το 160%, ενώ θα ανέλθει στο 130% στην Πορτογαλία και λίγο κάτω από το 120% στη Γαλλία και την Ισπανία. Παρά την τεράστια κοινωνική και οικονομική αναστάτωση μετά την πανδημία, οι αποφασιστικές πολιτικές αντιδράσεις συνέβαλαν στην αποτροπή της κατάσχεσης του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Ωστόσο, ακόμη και όταν τα ποσοστά μόλυνσης πέφτουν σε πολλές χώρες, ο αντίκτυπος στην οικονομία και τις αγορές έχει αποκαλυφθεί και αυξήσει τις υφιστάμενες ευπάθειες για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα της Ζώνης του ευρώ.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στη Ναυτεμπορική