Το νέο πλαίσιο πολιτικής, που έχει ως στόχο την αύξηση της ανθρωπιστικής χρηματοδότησης για την εκπαίδευση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και κρίσεις, ενέκρινε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το σχέδιο προβλέπει την αύξηση των σχετικών κονδυλίων στο 10 % του συνολικού της προϋπολογισμού ανθρωπιστικής βοήθειας από το 2019, με στόχο τα παιδιά που έχουν παγιδευτεί σε ανθρωπιστικές κρίσεις να επιστρέψουν στη μάθηση εντός 3 μηνών.
Το νέο πλαίσιο πολιτικής καθορίζει τέσσερις βασικές προτεραιότητες: βελτίωση της πρόσβασης σε ευκαιρίες μάθησης για τα παιδιά και τους νέους, διασφάλιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, διασφάλιση της προστασίας της εκπαίδευσης από επιθέσεις, και καθιέρωση ταχείας και καινοτόμου παρέμβασης στον τομέα της εκπαίδευσης.
Το μεγαλύτερο μέχρι σήμερα ενωσιακό πρόγραμμα ανθρωπιστικής βοήθειας για την εκπαίδευση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ύψους 84 εκατομμυρίων EUR, είναι επί του παρόντος το πρόγραμμα σχετικά με την υπό όρους μεταφορά μετρητών για την εκπαίδευση στην Τουρκία το οποίο βοηθά 290 000 παιδιά προσφύγων να φοιτήσουν στο σχολείο.
Καθώς οι ανθρωπιστικές κρίσεις αυξάνονται σε ολόκληρο τον κόσμο, εκατομμύρια παιδιά κινδυνεύουν να μεγαλώσουν χωρίς εκπαίδευση. Έχουμε την ευθύνη να αναλάβουμε δράση για να μην υπάρξουν χαμένες γενιές. Η νέα πολιτική θα μας δώσει τη δυνατότητα να βοηθήσουμε τα παιδιά καλύτερα και ταχύτερα απ’ ό,τι προηγουμένως, ακόμη και στις πιο δύσκολες καταστάσεις. Προς τον σκοπό αυτόν, θα ενισχύσουμε τη συνεργασία με άλλους χορηγούς και εταίρους και θα συνδέσουμε καλύτερα τη βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βοήθειά μας» σχολίασε ο αρμόδιος Επίτροπος, Χρήστος Στυλιανίδης, προσθέτοντας ότι η Ε.Ε. αποτελεί πλέον παγκόσμιο ηγέτη στον τομέα της επιστροφής των παιδιών στο σχολείο. Φέτος, το 8 % του προϋπολογισμού ανθρωπιστικής βοήθειας της ΕΕ διοχετεύεται στην εκπαίδευση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ποσοστό οκταπλάσιο σε σύγκριση με το 2015.
Το Ιστορικό
Σε ολόκληρο τον κόσμο, εκατομμύρια παιδιά στερούνται πρόσβαση στην εκπαίδευση λόγω συγκρούσεων, εκτοπίσεων πληθυσμού, βίας, της κλιματικής αλλαγής και καταστροφών. Η Συρία, το Ιράκ, η Υεμένη, τα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη, το Αφγανιστάν, το Νότιο Σουδάν, η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό συγκαταλέγονται μεταξύ των περίπου 35 χωρών που πλήττονται από κρίσεις, όπου διακόπτεται η εκπαίδευση σχεδόν 75 εκατομμυρίων παιδιών σχολικής ηλικίας. Μεταξύ των προσφύγων, λίγο περισσότερο από το ήμισυ των παιδιών ηλικίας δημοτικού πηγαίνουν στο σχολείο, ενώ λιγότερο από το ένα τέταρτο της αντίστοιχης ηλικιακής ομάδας πηγαίνει σε σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μόλις το 1 % στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η ΕΕ έχει καταστεί παγκόσμιος ηγέτης στην εκπαίδευση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, καθώς ο παγκόσμιος μέσος όρος ανθρωπιστικής βοήθειας για την εκπαίδευση είναι κάτω από 3 %. Η Επιτροπή αυξάνει σταθερά τη χρηματοδότηση. Για παράδειγμα, χρηματοδοτεί πλέον έργα από τον ανθρωπιστικό της προϋπολογισμό σε συνολικά 52 χώρες παγκοσμίως, από μόλις 6 χώρες το 2012. Συνολικά, πάνω από 5,5 εκατομμύρια κορίτσια και αγόρια ωφελήθηκαν από αυτήν τη χρηματοδότηση, η οποία έχει ανέλθει σε περίπου 265 εκατ. ευρώ από το 2016. Επιπλέον, πάνω από 1,5 δισ. ευρώ έχει κινητοποιηθεί από την ΕΕ στο πλαίσιο της συριακής κρίσης από το 2011.
Αυτό πραγματοποιήθηκε με ένα ευρύ φάσμα μέσων και μηχανισμών της ΕΕ (του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Γειτονίας, της ανθρωπιστικής βοήθειας, του μηχανισμού συμβολής στη σταθερότητα και την ειρήνη, καθώς και του Περιφερειακού Καταπιστευματικού Ταμείου της ΕΕ για την αντιμετώπιση της συριακής κρίσης, το οποίο επίσης εξασφαλίζει εκπαιδευτικές ευκαιρίες για χώρες υποδοχής που βρίσκονται υπό πίεση όπως ο Λίβανος και η Ιορδανία, και της διευκόλυνσης της ΕΕ για τους πρόσφυγες στην Τουρκία). Το πρόγραμμα ERASMUS+ εξακολουθεί να είναι ανοικτό σε Σύριους φοιτητές για περιόδους σπουδών στο εξωτερικό, καθώς και στα πανεπιστήμια της Συρίας για τη δημιουργία ικανοτήτων και τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών.
naftemporiki.gr