Skip to main content

ΛΑΘΟΣ

Με αφορμή το Dieselgate, η κεντρική Ομοσπονδία Συνδέσμων Προστασίας Καταναλωτών κατέθεσε σήμερα την πρώτη -στη Γερμανία- συλλογική αγωγή κατά της Volkswagen, ζητώντας να αποζημιωθούν οι οδηγοί πετρελαιοκίνητων.

«Η VW εξαπάτησε και χρωστά αποζημιώσεις στους καταναλωτές, που υπέστησαν ζημίες» τόνισε ο Κλάους Μίλερ, πρόεδρος του Συνδέσμου Καταναλωτών. Ήδη από τις πρώτες πρωινές ώρες, η Ομοσπονδία απέστειλε φαξ με τις 240 σελίδες της αγωγής στο εφετείο του Μπραουνσβάιγκ.

Επιστροφή του τιμήματος

Η συλλογική αγωγή αποτελεί ένα νέο ένδικο μέσο, το οποίο δίνει τη δυνατότητα σε συλλογικά όργανα να προσφύγουν στη δικαιοσύνη διεκδικώντας οικονομική αποζημίωση για τα μέλη τους, χωρίς αυτά να είναι απαραίτητο να συμμετέχουν στην εκδίκαση της αγωγής και χωρίς οικονομικό ρίσκο. Το αξιοπερίεργο είναι ότι στη Γερμανία ο σχετικός νόμος μπαίνει σε ισχύ από σήμερα, άρα πρόκειται για μια πιλοτική συλλογική αγωγή. 

Ο Σύνδεσμος Καταναλωτών θέλει να επιτύχει την καταβολή αποζημιώσεων σε κατόχους αυτοκινήτων ντίζελ που βλάπτονται από την υποχρεωτική απόσυρση των οχημάτων τους λόγω της παραποίησης των ρύπων. Συνολικά υπολογίζονται σε 2,5 εκ. αυτοκίνητα.

Απώτερος στόχος η επιστροφή ολόκληρου του τιμήματος αγοράς, όπως τονίζει ο Κλάους Μίλερ. Για την ιστορία αξίζει να υπενθυμιστεί ότι το σκάνδαλο βγήκε στο φως της δημοσιότητας τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν η ίδια η VW αναγκάστηκε να παραδεχθεί ότι τοποθετούσε λογισμικό που αλλοίωνε τις εκπομπές ρύπων. Έτσι, οι ρύποι κατά τη διάρκεια των ελέγχων μέσα στα εργοστάσια ήταν χαμηλότεροι από ό,τι στους δρόμους.

Οι δικηγόροι του Συνδέσμου υπολογίζουν ότι την υπογραφή τους στην αγωγή θα βάλουν πολλές χιλιάδες μεμονωμένων καταναλωτών, που δεν έχουν προσφύγει ατομικά κατά της VW. Κατά την ADAC, που μαζί με τις ενώσεις καταναλωτών οργανώνει τη συλλογική αγωγή, η διαδικασία εκδίκασης θα ξεκινήσει στα μέσα Νοεμβρίου.

VW: Η συλλογική αγωγή θα απορριφθεί

Από την πλευρά της, η VW θεωρεί ότι η συλλογική αγωγή δεν θα έχει επιτυχία, γιατί οι κάτοχοι πετρελαιοκινήτων παρά το σκάνδαλο, δεν διαθέτουν επιχειρήματα για να στηρίξουν αξιώσεις. Όπως επισημαίνει η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία, τα αυτοκίνητα πέρασαν από τεχνικό έλεγχο, είναι ασφαλή και πήραν άδεια να κυκλοφορήσουν. Μέχρι τώρα εκκρεμούν 26.000 περιπτώσεις αγωγών από πελάτες της VW, ενώ αποφάσεις υπάρχουν μόνο σε 7.400 περιπτώσεις. Σύμφωνα με την αυτοκινητοβιομηχανία, σε επίπεδο πρωτοδικείων οι αγωγές απορρίφθηκαν.

Οι δικηγόροι των εναγόμενων κατηγορούν την VW ότι αναζητεί διακανονισμό μόνο όταν φτάσει η υπόθεση στο εφετείο. Αντίθετα, η VW απαντά ότι ο αριθμός των διακανονισμών είναι σχετικά χαμηλός.

Σε περίπτωση που η συλλογική αγωγή γίνει δεκτή, οι κάτοχοι πετρελαιοκινήτων θα μπορούν να καθορίσουν το ύψος της αποζημίωσης και ίσως να πρέπει να συνεχίσουν τη δικαστική διαμάχη. Η υπουργός Καταναλωτών, Καταρίνα Μπάρλεϊ, θεωρεί πάντως πιθανό η συγκεκριμένη αυτοκινητοβιομηχανία να φανεί διατεθειμένη σε αυτό το στάδιο να καταβάλει αποζημιώσεις και να μην περιμένει τη βροχή μεμονωμένων αγωγών.