Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Μερίσματα ύψους 115,5 εκατ. ευρώ έχει διανείμει η ΑΒ Βασιλόπουλος στην τριετία 2016-2018 στους μετόχους του μητρικού ομίλου της Ahold Delhaize, με το ποσό που αφορά ωστόσο την περσινή χρήση να είναι αισθητά μειωμένο έναντι των δύο προηγούμενων ετών.
Συγκεκριμένα, για τη χρήση 2018 το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας αποφάσισε να προτείνει τη διανομή μερίσματος ύψους 30,55 εκατ. ευρώ στις κοινές μετοχές, ήτοι 2,4 ευρώ ανά μετοχή.
Υπενθυμίζεται ότι για τη χρήση 2017 πραγματοποιήθηκε διανομή μερίσματος στο 2018 ύψους 40,108 εκατ. ευρώ στις κοινές μετοχές, ήτοι 3,15 ευρώ ανά μετοχή. Αντίστοιχα, για τη χρήση 2016 πραγματοποιήθηκε διανομή μερίσματος στο 2017 ύψους 44,928 εκατ. ευρώ στις κοινές μετοχές, ήτοι 3,53 ευρώ ανά μετοχή.
Το περιορισμένο, συγκριτικά με το παρελθόν, μέρισμα αποτελεί απόρροια και της πίεσης που δέχθηκαν τα περσινά μεγέθη της αλυσίδας και δη της κερδοφορίας της, η οποία σε προ φόρων επίπεδα μειώθηκε κατά 38,9% και στα καθαρά κέρδη κατά 39,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση. Μικρότερη απώλεια δέχθηκαν τα EBITDA στο 15% περίπου σε σχέση με το 2017.
Η περσινή επίδοση της ΑΒ κατά μεγάλο μέρος οφείλεται στην προσπάθεια της αλυσίδας να θωρακίσει τη θέση της στην εγχώρια αγορά, σε μια περίοδο έντονου ανταγωνισμού, η οποία εν μέρει επετεύχθη αφού σε επίπεδο εσόδων η μείωση περιορίστηκε στο 5,7%. Σημειώνεται ότι το μερίδιο αγοράς της ΑΒ εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε το 2018 σε 19,8% (σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen).
Σε κάθε περίπτωση, για φέτος η διοίκηση της ΑΒ προσδοκά σε περαιτέρω βελτίωση της εικόνας, με τις επιδόσεις του εξαμήνου να αφήνουν περιθώρια για θετικό γύρισμα σε επίπεδο τουλάχιστον εσόδων.
Αναπτυξιακή στρατηγική
Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η στρατηγική της αλυσίδας, που προβλέπει την ενδυνάμωση των καταστημάτων της και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της με συγκεκριμένες επενδύσεις τόσο στις τιμές όσο και στην ποικιλία των εμπορευμάτων που διαθέτει. Οι κινήσεις αυτές συνδυαζόμενες με την προσεκτική οικονομική πολιτική και διαχείριση και την ολιστική προσέγγιση του πελάτη αποτελούν τα ουσιαστικά χαρακτηριστικά της πολιτικής της αλυσίδας για να πετύχει τους στόχους της για το 2019.
Υπενθυμίζεται ότι το 2018 η εταιρεία διέθεσε περί τα 61,5 εκατ. ευρώ, για την επέκταση και την αναβάθμιση του δικτύου πωλήσεων μέσω οργανικής ανάπτυξης και για την ανακαίνιση των καταστημάτων της. Οι επενδύσεις που αφορούν την οργανική επέκταση της εταιρείας χρηματοδοτήθηκαν από εισροές προερχόμενες από τις λειτουργικές της δραστηριότητες. Συνολικά πέρυσι η αλυσίδα έθεσε σε λειτουργία 48 σημεία, εκ των οποίων τα 40 με το σύστημα της δικαιόχρησης.
Για φέτος το budget κινείται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, με τα αναπτυξιακά πλάνα πέρα από νέα σημεία στο δίκτυο να περιλαμβάνουν και σημαντικές καινοτομίες τόσο στις παροχές προς τους καταναλωτές στο πλαίσιο των προγραμμάτων πιστότητας όσο και μέσα στα φυσικά καταστήματα, μέσω των νέων τμημάτων που δημιουργούνται (χώροι για βιολογικά, juice bar, φυτικά καλλυντικά, vegan προϊόντα κ.λπ.) και των ανεπτυγμένων τεχνολογικών εφαρμογών, όπως για παράδειγμα στο κατάστημα στο Ελληνικό όπου ήδη φιλοξενεί το νέο concept στο οποίο προσανατολίζεται να αναπτύξει δυνητικά στο δίκτυό της η αλυσίδα.