Στη Σοφία Εμμανουήλ
[email protected]
Καθώς η υπεύθυνη κατανάλωση και η βιώσιμη χρηματοδότηση αλλάζουν άρδην και το επιχειρηματικό περιβάλλον στόχος των επιχειρήσεων με ηγετική θέση στην αγορά αλλά και των επιχειρηματικών δικτύων όπως το CSR Hellas είναι η μετάδοση και ο πολλαπλασιασμός της γνώσης και της εμπειρίας προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αλλά και τις νεότερες γενιές στελεχών ότι το να λειτουργούμε με κοινωνική και περιβαλλοντική συνείδηση είναι εφικτό και μακροπρόθεσμα πιο κερδοφόρο για όλους. Αυτό επισημείνει η Μαρία Αλεξίου, Πρόεδρος του Δ.Σ. του CSR Hellas, επικεφαλής του ελληνικού βραχίονα του UN Global Compact, μέλος του Δ.Σ. του CSR Europe και Διευθύντρια ΕΚΕ του ομίλου ΤΙΤΑΝ, η οποία παραχώρησε συνέντευξη στο naftemporiki.gr ενόψει του στο Θερινού Σχολείου Εταιρικής Υπευθυνότητας και Βιωσιμότητας (sustainabilityschool.eu) που διοργανώνει το CSR Hellas μεταξύ 23 – 28 Σεπτεμβρίου 2019 στην Αθήνα.
ΕΡ: Τι σημαίνει πρακτικά/ουσιαστικά η συμμετοχή μίας ελληνικής πολυεθνικής εταιρείας στη διοίκηση του CSR Europe;
ΑΠ: To CSR Europe ήταν και παραμένει μετά από 25 χρόνια ο πλέον ισχυρός και πρωτοπόρος θεσμός στην Ευρώπη στην προώθηση και εφαρμογή ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου βιώσιμης και υπεύθυνης επιχειρηματικότητας.
Η εκλογή του ΤΙΤΑΝΑ, μίας Ελληνικής πολυεθνικής εταιρείας στη Διοίκηση του CSR Europe, στην αρχή μίας δεκαετίας που ίσως είναι και η πιο καθοριστική για την επίτευξη των κοινών μας στόχων, όπως έχουν ονομασθεί οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ για το 2030, είναι καταρχήν ένα βήμα ακόμη στην υλοποίηση της δέσμευσης του Ομίλου ΤΙΤΑΝ να συμμετέχει ενεργά στην προσπάθεια για προσαρμογή σε ένα νέο πλαίσιο ανάπτυξης όπου οι αρχές της βιωσιμότητας, της υπευθυνότητας και της λογοδοσίας είναι κυρίαρχες για το δημόσιο όπως και για τον ιδιωτικό τομέα, και η συμμετοχή όλων στα οφέλη που προκύπτουν από την ανάπτυξη και στην αξία που δημιουργείται από αυτήν είναι δεδομένη.
Είναι γνωστό ότι ο ΤΙΤΑΝ συμμετείχε στις διαβουλεύσεις με τον τότε Πρόεδρο της Ε.Ε. Jack Delors για την ίδρυση του CSR Europe και είναι μέλος από το 2004, ενώ αντίστοιχα υπέγραψε την πρωτοβουλία του ΟΗΕ για το Global Compact το 2002. Σήμερα, εκτός από την Ελλάδα, ο ΤΙΤΑΝ συμμετέχει στην ηγεσία τοπικών Δικτύων στην Αλβανία και στο Κόσσοβο που αποτελούν εθνικούς εταίρους του CSR Europe.
H συμμετοχή του Ομίλου στη διοίκηση του CSR Europe σημαίνει κατά συνέπεια μεγαλύτερη ενσωμάτωση των ουσιωδών θεμάτων για την κοινωνία και το περιβάλλον στην Ευρωπαϊκή ατζέντα, πιο ισότιμη αντιπροσώπευση της νοτιο – ανατολικής Ευρώπης στη διαβούλευση και στην υλοποίηση της Ευρώπης 2030 και αμεσότερη προβολή των Ελληνικών επιχειρήσεων σε θέματα ΕΚΕ και βιώσιμης ανάπτυξης.
ΕΡ: Είστε ικανοποιημένη από το βαθμό ετοιμότητας των επιχειρήσεων στην Ευρώπη ως προς την ανταπόκρισή τους στις προκλήσεις των καιρών και την συνεισφορά τους στην επίτευξη των στόχων που τίθενται από την ΕΕ;
ΑΠ: Τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά το 2010 οι αλλαγές σε διεθνές αλλά και Ευρωπαϊκό επίπεδο είναι ταχύτατες. Τόσο το θεσμικό πλαίσιο όσο και οι τάσεις των καταναλωτών, των πολιτών και των νεότερων ανθρώπων αποδεικνύουν ότι αφενός η κλιματική αλλαγή, αφετέρου η αύξηση και η διεύρυνση των ανισοτήτων οδηγούν σε απόρριψη το καθιερωμένο μοντέλο ανάπτυξης και λειτουργίας της παγκόσμιας αγοράς οδηγώντας σε έλλειψη εμπιστοσύνης, απαξίωση των θεσμών και αυξανόμενη πίεση προς τις επιχειρήσεις. Είναι σαφές ότι έχουμε ακόμη μεγάλη απόκλιση από την πορεία επίτευξης των στόχων μας και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την κλιματική αλλαγή, την ανισότητα αλλά και τη συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, επιχειρήσεων και συμ-μετόχων όπως ορίζεται από το Στόχο 17.
Επίσης είναι ορατό το τεράστιο έλλειμα παιδείας που θα μας βοηθούσε να κατανοήσουμε την αλληλεπίδραση των οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών θεμάτων επαρκώς ώστε να απαντήσουμε αποτελεσματικά στα ερωτήματα που μας απασχολούν και να σχεδιάσουμε το μέλλον.
ΕΡ: Σε τι βαθμό εκτιμάτε ότι είναι σε θέση να δράσουν ακόμη πιο αποφασιστικά θέτοντας τον πήχη πιο ψηλά σε ότι αφορά το πεδίο της δικής τους δράσης; Ποια είναι η θέση του Τιτάνα σ` αυτό το θέμα;
ΑΠ: Η υπεύθυνη κατανάλωση και η βιώσιμη χρηματοδότηση είναι οι δύο παράγοντες που θα αλλάξουν τη σημερινή εικόνα σε κάθε επίπεδο. Οι επιχειρήσεις ανεξάρτητα μεγέθους θα είναι αυτές που θα συμβάλλουν στην εκπαίδευση και κατά συνέπεια στην αλλαγή των καταναλωτών, αφού η τάση για συνεχή, άμεση και σωστή ενημέρωση εξασφαλίζεται με τη χρήση της τεχνολογίας.
Η βιώσιμη χρηματοδότηση αποτελεί αναμφισβήτητα ένα νέο ζητούμενο μετά την εμπειρία της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Οι επενδυτές ολοένα και περισσότερο υιοθετούν τις αρχές της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και είναι χαρακτηριστικό ότι τα κεφάλαια που επενδύονται ακολουθώντας και τα κριτήρια της κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευθύνης συνεχώς αυξάνονται.
Ο ΤΙΤΑΝ ακολουθεί μία πορεία προσηλωμένη στην ενσωμάτωση των πλέον αυστηρών προτύπων για την βιώσιμη ανάπτυξη και την εταιρική κοινωνική ευθύνη και προωθεί τις άριστες πρακτικές σε όλα τα θέματα που αξιολογούνται ως ουσιώδη για τους συμ-μετόχους του. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται αναπόφευκτα στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που είναι επακόλουθο της παραγωγικής του διεργασίας. Η βιωσιμότητα των τοπικών κοινοτήτων είναι ωστόσο εξίσου σημαντική και στον τομέα αυτό οι πρωτοβουλίες που αναπτύσσει ο Όμιλος είναι πολύπλευρες προκειμένου να ικανοποιήσουν τόσο την κοινή στρατηγική και τους στόχους που έχει θέσει ο Όμιλος για το 2020 όσο και τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής.
Επιπρόσθετα, ο ΤΙΤΑΝ επενδύει στρατηγικά στη διαφάνεια, στην ενημέρωση και στην εκπαίδευση προκειμένου η εταιρική κοινωνική ευθύνη και η βιώσιμη ανάπτυξη να αποτελέσουν κοινό πλαίσιο συλλογικής δράσης με τους εργαζόμενους και τις τοπικές κοινωνίες, τους μετόχους και τους πελάτες, τους προμηθευτές και τις αρχές κάθε περιοχής που λειτουργεί, αλλά επίσης την εκπαιδευτική και ακαδημαϊκή κοινότητα και την κοινωνία των πολιτών.
Η προετοιμασία όλων και κυρίως των νέων με ποιοτική εκπαίδευση και πρακτική άσκηση για το νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται στην αγορά εργασίας αλλά και στον κόσμο ευρύτερα είναι διαχρονικά στρατηγική προτεραιότητα του Ομίλου. Επενδύοντας στη γνώση, στις νέες δεξιότητες και στη συνεργασία, ο Όμιλος είχε ενεργή συμμετοχή στο Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για τη Νεολαία, αποτέλεσμα του οποίου είναι και η λειτουργία στη χώρα μας της πλατφόρμας GEFYRA και το Sustainability Summer School, μία κοινή δράση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
ΕΡ: Σε τι βαθμό συντονίζεται η στρατηγική του CSR Europe με την ευρωπαϊκή στρατηγική για τους SDGs;
ΑΠ: Το CSR Europe συμμετείχε στη διαβούλευση των συμ-μετόχων που συγκάλεσε η ΕΕ και στη σύνταξη του κοινού σχεδίου αποφάσεων που αποτέλεσε το πλαίσιο για την διατύπωση της Ευρώπης 2030. Τα δύο τελευταία χρόνια, ως μέλη του CSR Europe επεξεργασθήκαμε μία νέα στρατηγική για το 2030 που εναρμονίζεται πλήρως με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης 2030 αναδεικνύοντας κυρίως ως προτεραιότητες τη συνεργασία, τη δέσμευση της ηγεσίας και την καινοτομία.
ΕΡ: Πώς γίνεται αυτό διαδικαστικά και σε τι βαθμό υπάρχει ή/και προωθείται η αλληλεπίδραση και ο διάλογος μεταξύ των επιχειρηματικών φορέων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;
ΑΠ: Η ΕΕ τόλμησε να συστήσει ένα πολύ-συμμετοχικό φόρουμ με αντικείμενο τη διαβούλευση για τους ΣΒΑ 2030 και την Ευρώπη 2030. Για πρώτη φορά ίσως επιτεύχθηκε συναίνεση μεταξύ όλων των συμ-μετόχων για την Ευρώπη που θέλουμε να οικοδομήσουμε έως το 2030. Η νέα Επιτροπή που ανέλαβε καθήκοντα μετά τις πρόσφατες εκλογές δείχνει να προσυπογράφει τα αποτελέσματα της διαβούλευσης και να στοχεύει στην επίτευξη των στόχων που έχουν ήδη τεθεί με αναθεωρημένες πολιτικές και περισσότερη συνεργασία σε όλα τα επίπεδα.
Η έκκληση που προσυπέγραψαν περισσότεροι από 100 CEOs (CEO Call for Action and Collaboration) σχετικά με το θέμα αυτό επιβεβαιώνει την ανάγκη για συνέχεια του διαλόγου γιατί μόνο με αυτόν μπορούμε να θεμελιώσουμε και πάλι σχέσεις εμπιστοσύνης που θα εξασφαλίσουν τη δέσμευση και τη συνεργασία, τη σημασία της διαφάνειας και της λογοδοσίας και την έμφαση στην καινοτομία για τη μετάβαση σε νέες συνθήκες παραγωγής και κατανάλωσης.
ΕΡ: Ισχύει το ίδιο και για τις τοπικές κυβερνήσεις, σε χώρες για παράδειγμα όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος Τιτάν;
ΑΠ: Η εμπειρία όπως και η κουλτούρα αλλά και το επίπεδο ωριμότητας των συμμετόχων σε σχέση με τα ζητήματα που είναι τόσο τοπικά όσο και διεθνή διαφέρουν σημαντικά σε κάθε χώρα. Για το λόγο αυτό ο Όμιλος λειτουργεί δίνοντας προτεραιότητα στην κατανόηση των τοπικών συνθηκών και των προτεραιοτήτων που διαπιστώνονται σε συνεχή διαβούλευση με τους συμμετόχους. Ταυτόχρονα επιδιώκεται η συστηματική ενσωμάτωση των διεθνών προτύπων και των καλών πρακτικών που αφορούν τις κύριες δραστηριότητες του Ομίλου σε όλες τις χώρες δηλαδή αυτές που αφορούν την παραγωγή και διάθεση υλικών κατασκευής.
ΕΡ: Για να χτίσετε αυτόν τον δίαυλο επικοινωνίας/συνεργασίας με τους πολιτικούς ηγέτες υιοθετείτε κάποιο συγκεκριμένο μοτίβο που διατρέχει οριζόντια τη δραστηριότητά σας στις διάφορες χώρες;
ΑΠ: Η επικοινωνία με όλους τους συμμετόχους είναι συστηματική και περιλαμβάνει την ετήσια έκδοση του Απολογισμού του Ομίλου με ολοκληρωμένο περιεχόμενο που περιλαμβάνει όλα τα δεδομένα της οικονομικής απόδοσης και όλα τα δεδομένα της μη χρηματοοικονομικής απόδοσης, δηλαδή ένα σύνολο 167 δεικτών συνολικά που καταγράφουν την απόδοση των πολιτικών που εφαρμόζουμε για να μειώσουμε την περιβαλλοντική επίδραση των δραστηριοτήτων, να αυξήσουμε την θετική επίδραση στην κοινωνία και ειδικότερα στους εργαζόμενους μας, στους συνεργάτες μας και τις τοπικές κοινότητες και στην εταιρική διακυβέρνηση που διασφαλίζει τη διαφάνεια, τη λογοδοσία και την αξιοπιστία του Ομίλου.
Εκτός από τον ετήσιο Απολογισμό που καλύπτει το σύνολο των δραστηριοτήτων του Ομίλου, ο οποίος ελέγχεται και πιστοποιείται από ανεξάρτητους ελεγκτές σε επίπεδο “reasonable” και ικανοποιεί το προηγμένο “advanced” επίπεδο κριτηρίων του UN Global Compact, σε έξι χώρες (Αλβανία, Αίγυπτος, Βουλγαρία, Κόσοβο, Ν. Μακεδονία, Σερβία) δημοσιεύεται Απολογισμός ΕΚΕ για τους τοπικούς συμμετόχους που ακολουθεί τα ίδια πρότυπα και αρχές πιστοποίησης με αυτά που ακολουθεί και ο Όμιλος. Οργανωμένες συναντήσεις διαβούλευσης με τους τοπικούς συμμετόχους αποσκοπούν στην επιβεβαίωση των ουσιωδών θεμάτων και προτεραιοτήτων σε κάθε χώρα και τη συνεχή βελτίωση των πρωτοβουλιών και των δράσεων που υλοποιούνται στο πλαίσιο της στρατηγικής του.
ΕΡ: Το summer school, έτσι όπως έχει σχεδιαστεί, είναι μια πρωτοβουλία που διαφοροποιείται από τα συνήθη προγράμματα που απευθύνονται σε νέους εισάγοντας στοιχεία εξωστρέφειας και προάγοντας τη συνεργασία. Ποιος είναι ο στρατηγικός στόχος του CSR Hellas πίσω από αυτή τη δράση;
ΑΠ: Ο πρωταρχικός στόχος του CSR Hellas είναι να ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ ακαδημαϊκού τομέα και επιχειρήσεων σε ένα θέμα καθοριστικής σημασίας και να συμβάλλει στην ένταξη της υπεύθυνης και βιώσιμης επιχειρηματικότητας στα προγράμματα σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η μελέτη περιπτώσεων και η ανάλυση πρακτικών που υλοποιούν οι επιχειρήσεις σε αυτή την καινοτόμα διεργασία θα δώσει την ευκαιρία ενός ουσιαστικού διαλόγου σε ερωτήματα που απασχολούν τις επιχειρήσεις και μπορεί να απασχολήσουν ανάλογα την επιστημονική έρευνα σε πολλούς διαφορετικούς τομείς. Απώτερος στόχος μας είναι η μετάδοση και ο πολλαπλασιασμός της γνώσης και της εμπειρίας προς τις νεότερες γενιές και τα μελλοντικά ανώτερα στελέχη αλλά και της αντίληψης ότι το να λειτουργούμε με κοινωνική και περιβαλλοντική συνείδηση είναι εφικτό και μακροπρόθεσμα πιο κερδοφόρο για όλους.