Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Ο τζίρος της γειτονιάς κερδίζει τη μάχη σε σχέση με τα εμπορικά στέκια στη μικρή λιανική.
Παραδοσιακά μπακάλικα, ψιλικά, περίπτερα, φούρνοι, ιχθυοπωλεία, mini market «τρέχουν» σε πολλαπλές ταχύτητες κατά την περίοδο της πανδημίας, με τις επιχειρήσεις που βρίσκονται σε κεντρικά και κομβικά σημεία να φλερτάρουν με μηδενικά έσοδα, ενώ στον αντίποδα οι αντίστοιχες δραστηριότητες στις γειτονιές βλέπουν τις πωλήσεις τους να διατηρούν μια σταθερή προς ανοδική πορεία.
Για τα κεντρικά καταστήματα παραδοσιακής μικρής λιανικής το 2020 αναδεικνύεται στη χειρότερη χρονιά, καθώς απειλεί ευθέως τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Το ατού του καλού σημείου γύρισε μπούμερανγκ στους καιρούς της πανδημίας, με την εξίσωση της επιβίωσης για τους μικρούς παίκτες των καταστημάτων στα κεντρικά σημεία να είναι ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς εκτός από τη πολύμηνη μηδαμινή κατανάλωση τα λειτουργικά κόστη είναι υψηλότερα σε σχέση με την ίδια δραστηριότητα σε ένα συνοικιακό κατάστημα.
Ο παράγοντας ενοίκιο
Το πλέον ενδεικτικό είναι η σημαντική διαφοροποίηση του ενοικίου των καταστημάτων, καθώς η ζώνη στο Σύνταγμα είναι μακράν ακριβότερη σε σχέση με τη περιοχή του Πολυγώνου. Ως εκ τούτου, ήδη για ορισμένες δραστηριότητες όπως κεντρικά περίπτερα ή φούρνους το οριστικό λουκέτο έχει ήδη προκύψει, ενώ με την ανακοίνωση των νέων μέτρων για το άνοιγμα της λιανικής, κάποιοι ιδιοκτήτες περιπτέρων παίζουν το «τελευταίο τους χαρτί» για να καταφέρουν να διαχειριστούν τις απώλειες του 2020.
Από την άλλη πλευρά, το 11μηνο της πανδημίας έβγαλε «μπροστά» τα γειτονικά σημεία με αιχμή τα μπακάλικα, τα μανάβικα, τα νέας γενιάς περίπτερα όπως τα κιόσκια, που πέρα από ταχυκίνητα είδη παρέχουν και υπηρεσίες εστίασης, τα οποία διατηρούν υψηλά επίπεδα επισκεψιμότητας.
Σε ό,τι αφορά τους φούρνους της γειτονιάς, οι αποδόσεις διαφοροποιούνται για τα σημεία που προσφέρουν τη δυνατότητα της αγοράς καφέ και ροφημάτων στο «χέρι» συγκριτικά με τα πιο παραδοσιακά σημεία.
Σε γενικές γραμμές οι φούρνοι της γειτονιάς κράτησαν τη δυναμική των εσόδων και ενδεχομένως τόνωσαν τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των εορτών.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τα φετινά Χριστούγεννα καταγράφηκε σε κάποιους φούρνους – ζαχαροπλαστεία πρωτόγνωρη κινητικότητα στη ζήτηση.
Μικρές ψαριές και για τα ιχθυοπωλεία των κεντρικών αγορών, με την περιορισμένη ή και μηδενική κατανάλωση να οδηγεί τους ιχθυοπώλες στο να πετούν τα αδιάθετα αλιεύματα, τα οποία δεν μπορούν εκ των πραγμάτων να διατηρηθούν. Η μη δυνατότητα διατήρησης αποθεμάτων προστίθεται στα επιπλέον κόστη διαχείρισης της λειτουργίας της δραστηριότητας.
Στα γειτονικά ιχθυοπωλεία καταγράφεται μεγαλύτερη κινητικότητα, με το «καλάθι» όμως των καταναλωτών να αφορά ιδιαίτερα φθηνές επιλογές, γεγονός που δεν αφήνει πολλά περιθώρια ελιγμών.