Skip to main content

Μ. Λάμπρου στην Naftemporiki TV: Οι παγίδες στις οποίες πέφτουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις

Τι τόνισε, η σύμβουλος επιχειρήσεων και συγγραφέας του βιβλίου «Τα μυστικά της επιτυχίας για οικογενειακές επιχειρήσεις

Τις παθογένειες αλλά και τις παγίδες στις οποίες πέφτουν οι -μεγάλες και μικρότερες -οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα απαρίθμησε στην Naftemporiki TV, η σύμβουλος επιχειρήσεων και συγγραφέας του βιβλίου «Τα μυστικά της επιτυχίας για οικογενειακές επιχειρήσεις» Μαρίκα Λάμπρου.

Σύμφωνα με την κ. Λάμπρου, βασικό πλεονέκτημα μιας οικογενειακής επιχείρησης είναι η συνοχή και η αλληλεγγύη. Όταν ωστόσο μπερδεύεται το συναίσθημα με την λογική – όπως για παράδειγμα στην επιλογή διαδόχων- διακυβεύεται η ορθή εταιρική διακυβέρνηση.

Οι αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται με αντικειμενικά και ορθολογικά κριτήρια λέει η κ. Λάμπρου, επισημαίνοντας επίσης, πως είναι λάθος το φαινόμενο που συχνά παρουσιάζεται, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος να είναι συχνά το ίδιο πρόσωπο.

Αρνητικό χαρακτηρίζει επίσης, την άρνηση και φόβο να μπαίνουν στο διοικητικό συμβούλιο, πρόσωπα ανεξάρτητα, από την αγορά. Για την επιχείρηση είναι ανασταλτικός παράγοντας οι συγγενείς σε ρόλο «γλάστρας» στα διοικητικά συμβούλια, όπως είπε χαρακτηριστικά, παράγοντας που μπορεί να συμβάλει και να διαιωνίσει τις μάχες επιγόνων για την επόμενη ημέρα.

«Δεν θέλουμε τους οικογενειακούς καυγάδες και τους αλληλοσπαραγμούς» επισημαίνει η κ. Λάμπρου. «Δεν πρέπει να μπερδεύονται τα οικογενειακά με τα επιχειρηματικά θέματα».

Η ίδια υπογραμμίζει την τροχοπέδη της τακτικής, οι ιδρυτές μιας εταιρείας να αποχωρούν σε βαθιά γεράματα ή με τον θάνατο τους, γεγονός  απαγορευτικό  για την εισροή νέου αίματος στην επιχείρηση. «Βλέπουμε κληρονόμους 45-50 ετών ή και μεγαλύτερους, να μην μπορούν να λάβουν αποφάσεις» λέει.

Ωστόσο, από την άλλη, επισημαίνει τους κινδύνους που κρύβει η τάση της νέας γενιάς που αναλαμβάνει τα ηνία. να τα «σαρώσουν όλα», καθώς δεν πρέπει να ξηλώνονται οι διαχρονικές αξίες που έδωσαν ώθηση και μεγάλωσαν την οικογενειακή επιχείρηση.

Τέλος, η κ. Λάμπρου θυμίζει τον «δύσκολο τρόπο» με τον οποίον οι εταιρείες ανακάλυψαν κατά την περίοδο της πανδημίας του covid, την ανάγκη για τον  εκσυγχρονισμό τους -όπως η ύπαρξη e shop, ενώ σημείωσε πως γενικότερα υπάρχει υστέρηση στην ταχύτητα με την οποία προσαρμόζονται με τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις.