Αντιδράσεις της αγοράς για τους κλειστούς παράπλευρους δρόμους στις μεταφορές

«Βροχή» τα υπομνήματα στην κυβέρνηση
Πέμπτη, 08 Φεβρουαρίου 2018 16:33
UPD:09/02/2018 13:50

O πραγματικός λόγος που το υπουργείο Μεταφορών προχώρησε σε αυτή την απαγόρευση φαίνεται να είναι μόνος ένας και αυτός εισπρακτικός. Με την υποχρεωτική διέλευση των φορτηγών από τους οδικούς άξονες αυξάνονται τα έσοδα των διοδίων, από τα οποία το κράτος εισπράττει 24% ΦΠΑ αλλά και μέρος του τζίρου, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.

Του Φάνη Ζώη
fzois@naftemporiki.gr

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις στην αγορά για τη μη χρησιμοποίηση των παράπλευρων και των εναλλακτικών οδών, έναντι των αυτοκινητοδρόμων και των δρόμων ταχείας κυκλοφορίας, από όλα τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης. Η απόρριψη του σχεδίου αποκλεισμού των φορτηγών από τους φορείς της αγοράς, όπως Επιμελητήρια, ΕΒΕΑ, ΕΣΕΕ, ΓΣΒΕΕ, ΕΕΑ, ΣΒΒΕ, ΣΥΝΔΔΕ&L και πλήθος άλλων φορέων που απέστειλαν υπομνήματα στο υπουργείο Μεταφορών, ζητώντας άμεση αναστολή της απόφασης και συγκρότηση ειδικής επιτροπής που θα μελετήσει το ζήτημα και αφού αξιολογήσει όλες τις παραμέτρους θα προτείνει λύσεις που θα βοηθούν την εθνική οικονομία, είναι καθολική.

Όπως αναφέρουν στα υπομνήματά τους οι φορείς της αγοράς:

  • Σε πολλές περιπτώσεις τα φορτηγά αναγκάζονται να διανύσουν διπλάσια χιλιόμετρα αυξάνοντας το κόστος των προϊόντων, σε μια δύσκολη για την αγορά εποχή.
  • Το μεταφορικό έργο περιορίζεται σε 4 ημέρες την εβδομάδα, αν συνυπολογιστεί ότι τα περισσότερα Σαββατοκύριακα και τις εορτές απαγορεύεται η διέλευση φορτηγών στο οδικό δίκτυο.
  • Είναι πρακτικά αδύνατη η μετακίνηση φορτηγών σε συνεργεία, πρατήρια, ακόμα και οικίες ιδιοκτητών επειδή αυτά βρίσκονται στο απαγορευμένο δίκτυο.
  • Η διπλή αιτιολογία του μέτρου είναι ανεπαρκής: α) Η οδική ασφάλεια δεν αφορά τελικά τα φορτηγά, αφού στους εν λόγω δρόμους η εμπλοκή τους σε τροχαία είναι μηδενική. Ας δημοσιοποιήσει το υπουργείο τα επίσημα στοιχεία. β) Ο ισχυρισμός ότι το οδικό δίκτυο έχει φθορές από τις διελεύσεις φορτηγών, δεν ευσταθεί, δεδομένου ότι ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο πληρώνονται τέλη κυκλοφορίας τα οποία ετησίως ξεπερνούν το 1,1 δισ. ευρώ.

Τι καταγγέλλουν οι μεταφορείς

Οι φορείς αναφέρουν και συγκεκριμένες εξόφθαλμα προβληματικές περιπτώσεις. Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων αναφέρει ότι στο Θριάσιο, όπου «βρίσκονται το 80% των συνεργείων και το 90% των αποθηκών Logistics, απαγορεύεται κάθε στροφή αριστερά ή δεξιά του κεντρικού δρόμου». Στο ίδιο υπόμνημα αναφέρεται ότι στην πεδιάδα της Κωπαΐδας απαγορεύεται ολοκληρωτικά η κυκλοφορία φορτηγών. Το Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης στο δικό του υπόμνημα συμπεραίνει ότι «οι συντάκτες αυτής της απόφασης δεν έχουν επίγνωση των προβλημάτων που δημιουργούν, τόσο στους ίδιους τους μεταφορείς όσο και στις παραγωγικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα οδικά δίκτυα».

Αντιδράσεις για το θέμα υπάρχουν και μέσα στο υπουργείο Μεταφορών, όπου έχει διατυπωθεί η βεβαιότητα πως «αυτός ο νόμος θα καταπέσει δικαστικά είτε στο ΣτΕ είτε στα ευρωπαϊκά δικαστήρια». Σημειωτέον ότι, σε κανένα άλλο κράτος της Ε.Ε. δεν υπάρχει αυτή η απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών και μάλιστα από το 70% του συνολικού οδικού δικτύου.

Επικριτές της απαγόρευσης υπογραμμίζουν ότι όταν θα καταπέσει ο νόμος το κράτος θα έχει ξοδέψει σημαντικά ποσά για εγκατάσταση δεκάδων χιλιάδων πινακίδων σε όλη την επικράτεια, που μάλιστα απαιτούν ειδική γραφειοκρατία, με επιπλέον κόστος. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο πραγματικός λόγος που το υπουργείο Μεταφορών προχώρησε σε αυτή την απαγόρευση φαίνεται να είναι μόνος ένας και αυτός εισπρακτικός. Με την υποχρεωτική διέλευση των φορτηγών από τους οδικούς άξονες αυξάνονται τα έσοδα των διοδίων, από τα οποία το κράτος εισπράττει 24% ΦΠΑ αλλά και μέρος του τζίρου.

13 εθνικοί φορείς ενώνουν τις φωνές τους

Υπό αυτές τις συνθήκες δεν μπορεί να γίνει σοβαρό μεταφορικό έργο, υποστηρίζει ο κ. Πέτρος Σκουλικίδης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών, του μεγαλύτερου φορέα οδικών μεταφορών στη χώρα. Στην ουσία πρέπει να έχουμε πάνω μας δεκάδες χαρτιά για να αποδεικνύουμε πού πάμε. Διαβατήρια και βίζες, αναφέρει χαρακτηριστικά. Επιπλέον μας απαγορεύουν ένα έκτακτο δρομολόγιο ή μετακινήσεις ακόμα και σε οικογενειακούς προορισμούς. 

Το χειρότερο όλων, υπογραμμίζει, είναι το κόστος των μεταφορών που θα εκτοξευθεί σε μεγάλα ύψη για τις επιχειρήσεις. Στο υπουργείο αναφέραμε, τονίζει, την απίστευτη περίπτωση της Άμφισσας. Για μια μεταφορά προς τη Λαμία, δηλαδή 75 χιλιομέτρων, πρέπει να κάνει τον γύρο της κεντρικής Ελλάδας: Άμφισσα - Αντίρριο - Αθήνα - Λαμία. 400 χιλιόμετρα και 500 ευρώ πρόσθετα έξοδα.

Συνολικά 13 εθνικοί φορείς της αγοράς υπέγραψαν το υπόμνημα του ΠΣΧΕΜ, ενώ άλλοι φορείς έστειλαν δικά τους με παραπλήσιο περιεχόμενο.

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
διαβάστε επίσης

    ΑΦΙΕΡΩΜΑ Μεταφορές & Logistics