Skip to main content

Η προσαρμογή του ελληνικού τουρισμού στην πανδημία και το στοίχημα του 2021

Του Δημήτρη Φραγκάκη*

Ο παγκόσμιος τουρισμός βιώνει τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του. Η πανδημία του Covid-19 προκαλεί βαρύ πλήγμα σε ολόκληρη την αλυσίδα του τουρισμού και σε όλες τις χώρες του κόσμου χωρίς διακρίσεις. Στην Ελλάδα η σεζόν ολοκληρώνεται σε λίγες μέρες, με σημαντικές απώλειες για τον κλάδο. Οι αφίξεις εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένες κατά 80% περίπου σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ενώ και τα έσοδα του τρίτου τριμήνου του 2020 δεν θα ξεπεράσουν το 20% του αντίστοιχου τριμήνου του 2019. Το χτύπημα στην οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες είναι ισχυρό. Ειδικά σε περιοχές οι οποίες έχουν μεγάλη εξάρτηση από τον τουρισμό.

Κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι να αμβλύνει κατά το δυνατόν τις συνέπειες για επιχειρήσεις και εργαζόμενους και γι’ αυτό έχει ήδη προχωρήσει σε τουλάχιστον τρεις δέσμες μέτρων από την αρχή της πανδημίας έως και πρόσφατα. Στηρίζουμε τους ανθρώπους του κλάδου εν όψει του δύσκολου χειμώνα και το αποδεικνύουμε με πράξεις, ενώ ταυτόχρονα προετοιμαζόμαστε για το 2021.

Η προετοιμασία αυτή βασίζεται και στα οφέλη που αφήνει πίσω της η αντιμετώπιση της πανδημίας από τον τουριστικό κλάδο. Το άνοιγμα της τουριστικής σεζόν με ασφάλεια τον Ιούλιο δεν ήταν καθόλου αυτονόητο. Το καταφέραμε όμως κι αυτό οφείλεται στην αγαστή συνεργασία μεταξύ της Πολιτείας και των παραγόντων του τουρισμού. Όλοι επέδειξαν αξιοσημείωτο επαγγελματισμό και αξιοπιστία, στοιχεία που αποτελούν παρακαταθήκες εν όψει του 2021.

Η Ελλάδα κατάφερε τελικά να κινήσει τη μηχανή της τουριστικής βιομηχανίας, που αρχικά έμοιαζε να… παγώνει μπροστά στη λαίλαπα του Covid. Την ίδια ώρα οι ανταγωνιστές μας αγωνίζονταν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, χωρίς όμως τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Προφανώς το 2021 δεν θα είναι μία χρονιά όπου όλα θα ξαναγυρίσουν αυτόματα στην κανονικότητα και πολλά θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις σε υγειονομικό επίπεδο. Η ανάκαμψη θα έρθει, αλλά θα είναι σταδιακή. Είναι νωρίς ακόμα για εκτιμήσεις για την επόμενη σεζόν, αλλά τα πρώτα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά και έχουν να κάνουν με τη θετική αποτίμηση της προσπάθειας της Ελλάδας να λειτουργήσει ως ασφαλής τουριστικός προορισμός. Οι επιδόσεις μας στην αντιμετώπιση της πανδημίας από εδώ και πέρα θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό το παιχνίδι σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας του χρόνου και θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή έχουμε ένα σημαντικό πλεονέκτημα, το οποίο πρέπει να το κρατήσουμε πάση θυσία. Γι’ αυτό είναι κρίσιμο να συνεχίσουμε να τηρούμε τα μέτρα προστασίας και τις συστάσεις των ειδικών.

Ο ΕΟΤ έχει υλοποιήσει διαφημιστικές καμπάνιες ήδη από την περίοδο της καραντίνας, ενώ πριν από λίγες μέρες ολοκλήρωσε και την προβολή του καλοκαιριού με διπλό μήνυμα: το ελληνικό καλοκαίρι και την ασφάλεια του προορισμού.

Η Ελλάδα θα βρίσκεται πλέον σε καμπάνια όλο τον χρόνο με διακυμάνσεις έντασης και διαφοροποίηση των χωρώνστόχων ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν. Άλλωστε η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα θα είναι από εδώ και στο εξής βασικά στοιχεία της δουλειάς μας στον ΕΟΤ. Ήδη έχουμε προετοιμάσει την προβολή της χώρας για τους επόμενους 4 μήνες, από Οκτώβριο έως Ιανουάριο, με επίκεντρο τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου, ενώ προετοιμάζουμε τη στρατηγική μας για τη μεγάλη διεθνή καμπάνια του πρώτου 4μήνου του 2021.

Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας και σίγουρα πολλά απρόοπτα να αντιμετωπίσουμε, αλλά είμαι αισιόδοξος ότι θα τα καταφέρουμε.