Skip to main content

«Ακυρώστε το Messenger Kids, το Facebook δεν είναι για μικρά παιδιά»

Απόσυρση του Messenger Kids, που απευθύνεται σε παιδιά νεαρής ηλικίας, ζητούν με ανοιχτή τους επιστολή από την CCFC (Campaign for a Commercial-Free Childhood) προς τον ιδρυτή του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, πάνω από 100 ειδικοί και φορείς του χώρου της υγείας και προστασίας παιδιών.

Η εν λόγω εφαρμογή είναι η πρώτη social media εφαρμογή που προορίζεται ειδικά για παιδιά κάτω των 13 ετών, και, όπως σημειώνουν στην επιστολή τους, θα είναι πιθανότατα η πρώτη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης που θα χρησιμοποιηθεί ευρύτατα από παιδιά δημοτικού. «Ωστόσο όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι η υπερβολική χρήση ψηφιακών συσκευών και social media είναι επιβλαβής προς τα παιδιά και τους εφήβους, κάνοντας πολύ πιθανό αυτή η νέα εφαρμογή να υπονομεύσει την υγιή ανάπτυξη των παιδιών».

Όπως υποστηρίζουν οι υπογράφοντες την επιστολή, τα παιδιά νεαρότερης ηλικίας απλά δεν είναι έτοιμα να αποκτήσουν λογαριασμούς στα social media. «Δεν είναι αρκετά μεγάλα για να πλοηγηθούν στις πολυπλοκότητες των online σχέσεων, που συχνά οδηγούν σε παρεξηγήσεις και συγκρούσεις ακόμα και μεταξύ πιο ώριμων χρηστών. Δεν έχουν ακόμα πλήρη κατανόηση της ιδιωτικότητας».

Συνοψίζοντας, οι συντάκτες της επιστολής χαρακτηρίζουν ανεύθυνο το να ενθαρρύνονται παιδιά μέχρι και προσχολικής ηλικίας να αρχίσουν τη χρήση ενός προϊόντος του Facebook, σημειώνοντας ότι η χρήση των social media από εφήβους συνδέεται με κατάθλιψη, μειωμένα επίπεδα ικανοποίησης από τη ζωή τους κ.α. Επίσης, συμπληρώνουν πως το Messenger Kids είναι πιθανόν να αυξήσει τον χρόνο που τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας περνούν με τις ψηφιακές συσκευές, τη στιγμή που οι γονείς αναφέρουν πως ο περιορισμός και η ρύθμιση της χρήσης τους από τα παιδιά τους είναι μια διαρκής μάχη. «Το Messenger Kids θα επιδεινώσει αυτό το πρόβλημα», τονίζουν.

«Το Facebook ισχυρίζεται πως το Messenger Kids θα παρέχει μια ασφαλή εναλλακτική για παιδιά που έχουν βρει μέσω ψεμάτων τον δρόμο τους σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης που είναι σχεδιασμένες για εφήβους και ενηλίκους. Αλλά τα 11χρονα και 12χρονα παιδιά που χρησιμοποιούν Snapchat, Instagram ή Facebook είναι απίθανο να πάνε σε μια εφαρμογή που είναι ξεκάθαρα σχεδιασμένη για παιδιά μικρότερης ηλικίας. Το Messenger Kids δεν καλύπτει μια ανάγκη, αλλά τη δημιουργεί. Απευθύνεται κυρίως σε παιδιά που εναλλακτικά δεν θα είχαν τους δικούς τους λογαριασμούς social media. Είναι ανειλικρινές να χρησιμοποιείται η αποτυχία του Facebook να κρατήσει τους μικρότερης ηλικίας χρήστες μακριά από τις πλατφόρμες του ως δικαιολογία για στοχεύσει μικρότερα παιδιά με ένα νέο προϊόν».

Καταλήγοντας, εκφράζουν την άποψη ότι η συνολική επίδραση της εφαρμογής του Messenger Kids στις οικογένειες και την κοινωνία θα είναι αρνητική, ενώ υπενθυμίζουν πως τον τελευταίο καιρό το Facebook έχει δεχθεί έντονες κριτικές για θέματα όπως η παραπληροφόρηση, η παροχή σε διαφημιστές της δυνατότητας να κάνουν διακρίσεις βάσει ηλικίας και εθνικότητας κ.α. «Ανταποκρινόμενος σε κάποια από αυτά τα σκάνδαλα, δεσμευτήκατε προσωπικά να τα “καταφέρετε καλύτερα”. Το να τα καταφέρετε καλύτερα είναι το να αφήσετε τα μικρότερα παιδιά στην ησυχία τους και να τους επιτρέψετε να αναπτυχθούν χωρίς τις πιέσεις που συνδέονται με τη χρήση των social media».

Όπως αναφέρει το BBC, η απάντηση του Facebook ήταν πως, από τον Δεκέμβριο που λανσαρίστηκε η εφαρμογή, τα σχόλια από γονείς είναι θετικά, καθώς πολλοί είναι αυτοί που λένε ότι τους βοηθά να διατηρούν επαφή με τα παιδιά τους- πχ γονείς που εργάζονται νυχτερινές βάρδιες και λένε παραμύθια στα παιδιά τους πριν κοιμηθούν, γονείς που ταξιδεύουν κ.α.