Θα μείνει η Ελλάδα ουραγός (και) στην ηλεκτροκίνηση;

Τετάρτη, 07 Φεβρουαρίου 2018 14:04
UPD:15:19
REUTERS/TYRONE SIU

Σύμφωνα με τους νέους στόχους που έθεσε πριν λίγους μήνες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στα νέα αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, θα πρέπει να μειωθούν κατά -30% έως το 2030, σε σχέση με τις εκπομπές το 2021.

Της Αλεξάνδρας Σδούκου *

Η στιγμή που, ως ταξιδιώτες σε κάποια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, θα κοιτάζουμε με απορία και θαυμασμό τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κατακλύζουν τους δρόμους, δεν αργεί. Κι έπειτα, κατά το γυρισμό στην πατρίδα μας, σε μία στιγμή εκνευρισμού από την ηχορύπανση στο αστικό κέντρο θα αναρωτιόμαστε «μα πώς τα κατάφεραν οι ξένοι» ενώ εμείς παραμένουμε κολλημένοι στη δεκαετία του ’90 από πλευράς τεχνολογίας της αυτοκίνησης;

Η Αλεξάνδρα Σδούκου

Σύμφωνα με τους νέους στόχους που έθεσε πριν λίγους μήνες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στα νέα αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, θα πρέπει να μειωθούν κατά -30% έως το 2030, σε σχέση με τις εκπομπές το 2021.

Χώρες που έχουν ήδη αντιληφθεί πως η ηλεκτροκίνηση είναι μονόδρομος για την επίτευξη των δεσμεύσεών τους, στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού, τολμούν ήδη να εφαρμόσουν εμπροσθοβαρώς πολιτικές για τις πράσινες μεταφορές. Οι κυβερνήσεις της Αγγλίας και Γαλλίας ανακοίνωσαν την πρόθεση να απαγορεύσουν το 2040 τις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Η Νορβηγία, με μερίδιο ήδη 29% στην αγορά των ηλεκτροκίνητων φιλοδοξεί να έχει 100% ηλεκτρικό στόλο ως το 2025.

Στην Ολλανδία, τα οχήματα μηδενικών ρύπων εκπίπτουν από τα τέλη ταξινόμησης.  Στην Ισπανία, τα αυτοκίνητα με εκπομπή CO2 έως 50γρ/χλμ. επιδοτούνται από 3.000 έως 6.5000 €. Στη Γερμανία παρέχεται δωρεάν στάθμευση ελεύθερη κίνηση στις λεωφορειολωρίδες. 

Παράλληλα, τα δίκτυα άρχισαν να αναπτύσσονται ταχέως σε όλη την Ευρώπη, τα οποία σε συνδυασμό με τη βελτίωση των τεχνικών χαρακτηριστικών των φορτιστών για τη μείωση του χρόνου φόρτισης, θα εξελίξουν καταλυτικά την ευρύτερη διάδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Ευρ. Επιτροπή, μέσω του προγράμματος CEF-Connecting Europe Facility- έχει εγκρίνει χρηματοδότηση ύψους 10 εκατ. € για την εγκατάσταση σταθμών ταχείας φόρτισης ανά διαστήματα 120-180 χλμ κατά μήκος των αυτοκινητόδρομων της Ευρώπης και θα παρέχουν τη δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας για την κάλυψη διαδρομής 400 χλμ σε χρονικό διάστημα 20-30 λεπτών της ώρας.

Είναι περιττό να επισημάνουμε  πως  εάν επιτευχθούν οι στόχοι που προτείνει η Επιτροπή υπολογίζεται ότι: Πρώτον, περίπου 170 εκατ. τόνοι CO2 θα μειωθούν την περίοδο 2020-2030 (ισοδυναμεί με τις συνολικές ετήσιες εκπομπές της Αυστρίας και Ελλάδας μαζί) και ότι θα έχουμε καλύτερη ποιότητα αέρα, Δεύτερον, το Α.Ε.Π αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 6.8 δις € το 2030, δημιουργώντας έως 70.000 επιπλέον θέσεις εργασίας, Τρίτον, κατά μέσο όρο, ο καταναλωτής θα εξοικονομήσει έως 1500€ για ένα νέο αυτοκίνητο που αγοράζεται το 2030, Τέταρτον, συνολικά, οι καταναλωτές θα εξοικονομήσουν έως περίπου 18 δις € στο κόστος αγοράς καυσίμων και Πέμπτον, περίπου 380 εκατ. τόνοι πετρελαίου θα εξοικονομηθούν για την περίοδο 2020-2040, αξίας περίπου 125 δις € σε σημερινές τιμές (περίπου 6 δις € το χρόνο).  

Η χώρα μας δεν πρέπει να μείνει θεατής των παγκόσμιων εξελίξεων αλλά μέσα από μία ολιστική δέσμη μέτρων και φορολογικών ή μη κινήτρων να ανοίξει τις πόρτες στην τεχνολογική αυτή επανάσταση που αδιαμφισβήτητα θα δημιουργήσει σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες και θα επιφέρει βελτίωση της ποιότητας ζωής μας.  

Η  πρόταση της Ν.Δ για την προαγωγή της ηλεκτροκίνησης καλύπτει τους εξής άξονες: α) αποσαφήνιση του θεσμικού πλαισίου περί ορισμού του «ηλεκτρικού οχήματος», β) παροχή φορολογικών κινήτρων, γ) εφαρμογή  προγράμματος  απόσυρσης  με  συνδυασμό  επιδοτούμενης  αγοράς  Η/Ο, δ) εκπόνηση «χωροταξικού» σχεδίου εγκατάστασης του δικτύου των υποδομών (σταθμών φόρτισης), ε) βελτίωση των δομών του δικτύου, αύξηση της δυνατότητας τους να τροφοδοτήσουν τα αυξημένα φορτία των σταθμών φόρτισης, δημιουργία μικροδικτύων που θα ενσωματώνουν εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και εφαρμογή έξυπνων συστημάτων παρακολούθησης και διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας, στ)  επιχειρηματικές δυνατότητες στην ανάπτυξη και κατασκευή συστημάτων, υποσυστημάτων και ανταλλακτικών αυτοκινήτων, φορτιστών, συσσωρευτών, καλωδίων, λογισμικών, ζ) ανάπτυξη επιχειρησιακού μοντέλου για τη διαχείριση των σταθμών φόρτισης, η) ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού

Είναι κρίμα, για κάθε πολιτική που εφαρμόζεται με επιτυχία σε άλλες χώρες, στην Ελλάδα να χρειάζονται τουλάχιστον 10 χαμένα χρόνια προκειμένου να αλλάξει η κουλτούρα των πολιτών και του κράτους!


*Σύμβουλος Προέδρου Ν.Δ. για θέματα Ενέργειας και Φυσικών Πόρων

alexandra.sdoukou@gmail.com

Δημοφιλή