Skip to main content

Τζένη Θεωνά: «…πρέπει μόνοι μας να προσπαθήσουμε…»

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Εγκλωβισμένη σε έναν έρωτα μοιραίο, προκαθορισμένο, που ενώνει και αλληλοαπωθεί, χωρίς έλεος, χωρίς προοπτική κι ελπίδα, η ηθοποιός Τζένη Θεωνά, ως ηρωίδα μιας ιστορίας σκληρού πάθους και αιώνια ανολοκλήρωτου πόθου, μας μιλά για την παράσταση «Fool for love».

Έργο βαθιά βιωματικό, που καταπιάνεται με τον έρωτα στην πιο άγρια, κανιβαλιστική και αδιαπραγμάτευτη μορφή του, αλλά και με την ανεπάρκεια, την ανοησία και την τρέλα του ανθρώπου, το – βραβευμένο με Pulitzer – «Fool for love» του συγγραφέα, ηθοποιού και σκηνοθέτη Σαμ Σέπαρντ παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, στο θέατρο Άλμα.

Ανάμεσα στον ρεαλισμό και τη φαντασία, στην ψευδαίσθηση κάποιας ελεύθερης βούλησης και τη μοίρα, η Τζένη Θεωνά βυθίζεται σε μια καταιγιστική σύγκρουση, που η έκβασή της κρίνεται με κάθε φράση, ανάσα και χειρονομία, και μιλά για το έργο και για τη σημερινή Ελλάδα.

Για τι μιλάει το έργο;

«Το “Fool for love” ανήκει στα λεγόμενα family plays του Σαμ Σέπαρντ. Κεντρικό θέμα στη ζωή και το έργο του ίδιου του συγγραφέα ήταν η σχέση του με τον δικό του συναισθηματικά απόντα, βίαιο πατέρα και το τραύμα που η εμπειρία αυτή τού κληροδότησε. Η παρουσία του Oldman, που ζωντανεύει στο μυαλό του Έντι μέσα στο έργο, είναι μία σχέση με στοιχεία αυτοβιογραφικά. Μία σχέση που έχει στοιχειώσει το παρελθόν και το παρόν του ζευγαριού, τους έχει διαμορφώσει και επηρεάσει αμετάκλητα και αναπόδραστα.

Ωστόσο, το οικογενειακό δράμα ξεδιπλώνεται μέσω μίας φοβερής ερωτικής ιστορίας. Την προσδιορίζει και την καθιστά αδύνατη. Όμως, ο έρωτας και το αδηφάγο πάθος δύο ανθρώπων που επιθυμούν να είναι μαζί, αλλά δεν το αντέχουν, είναι εξίσου σημαντικά. Δεν παύει να είναι μία ακραία ερωτική ιστορία. Και η ψυχαναλυτική διεισδυτικότητα, η λεπτότητα και η ακρίβεια, με την οποία ο συγγραφέας διαπλέκει αυτές τις δύο θεματικές, είναι σπουδαίες και είναι, θα έλεγα, “τρομακτικά” ειλικρινείς».

Τι επιχειρεί να φωτίσει ο Σαμ Σέπαρντ μέσα από αυτό;

«Δεν θα μπορούσα να πω με ασφάλεια, όσο κι αν τον έχω μελετήσει. Νιώθω, όμως, πως δεν έχει σκοπό να μας φωτίσει κάτι. Με το σκοτάδι ασχολείται. Τη σκοτεινή αθέατη πλευρά μίας διαδρομής, στη διάρκεια της οποίας οι ήρωες προσπαθούν να ενηλικιωθούν και να χειραφετηθούν, ενώ οι οικογενειακοί δεσμοί καταλύονται και ο έρωτας τους γίνεται αφόρητος. Κι όσο κι αν φωνάζουν “δεν σε χρειάζομαι”, ακούμε την ανάγκη τους να βαθαίνει».

Πού διαδραματίζεται το έργο και πώς εξελίσσεται η ιστορία του;

«Σε ένα άθλιο δωμάτιο μοτέλ, στη μέση του πουθενά, στην έρημο Μοχάβι, έχει καταλύσει η Μέι, προσπαθώντας να ξεφύγει από τον  Έντι και την “ιστορία” τους, που μετρά πια δεκαπέντε χρόνια και πολλές διαφορετικές εκδοχές. Εκείνος, μετά από απουσία μηνών, την εντοπίζει και τη διεκδικεί ξανά. Οι δύο εραστές, που αδυνατούν να είναι μαζί, αλλά και να ελευθερωθούν ο ένας από τον άλλον, αναμασούν με ένταση τις διαφορές τους, δεμένοι με μία σχέση μίσους – πάθους. Σε όλη τη διάρκεια του έργου, ο πατέρας των δύο υπάρχει επί σκηνής, αλλά μόνο στο μυαλό τους. Στην πορεία, εμφανίζεται ο Μάρτιν, φίλος της Μέι, για να βγουν ραντεβού. Το γεγονός αυτό λειτουργεί ως καταλύτης, προκαλώντας έναν κυκεώνα αποκαλύψεων για τη σχέση του ζευγαριού, που αποκαλύπτεται αιμομικτική».

Πού ακροβατούν αυτοί οι δύο ήρωες;

«Μεταξύ πραγματικότητας και μύθου. Αλήθειας και ψευδαίσθησης. Ο καθένας έχει τη δική του εκδοχή για την προσωπική τους ιστορία. Τη δική του φαντασίωση για το μέλλον. Τι, στ’ αλήθεια, συνέβη μπορούμε να το υποθέσουμε. Αλλά σημασία έχει τι επιλέγουν να πιστέψουν. Και γιατί».

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του δικού σας ρόλου;

«Αντιμετωπίζει με μεγάλη δύναμη τις αδυναμίες της. Τη μοναξιά της. Τη φοβερή απουσία όλων των προσώπων που της είναι σημαντικά. Τη ζωή της που δεν έχει, αλήθεια, σημαντικές προοπτικές. Τον εγκλωβισμό και τις εμμονές της. Τα γνωρίζει, τα παραδέχεται και πέφτει και πάλι με τα μούτρα».

Πώς αισθάνεστε για τη σημερινή Ελλάδα;

«Φόβο και θλίψη για το πόσο δύσβατος έχει γίνει αυτός ο τόπος. Έχει καταντήσει η δουλειά μας χόμπι, με την κακή έννοια. Κι αυτό, δυστυχώς, δεν είναι το χειρότερο».

Τι χρειαζόμαστε πραγματικά σε αυτήν τη δύσκολη φάση;

«Πολλά χρειαζόμαστε. Δεν ξέρω πόσα από αυτά θα έχουμε. Το μόνο που μπορώ να πω είναι πως πρέπει μόνοι μας να προσπαθήσουμε, όποιο κι αν είναι το έργο που παράγουμε, να το κάνουμε με όλες μας τις δυνάμεις, όσο πιο “ποιοτικά” μπορούμε. Να είμαστε σχολαστικοί, ενώ κανείς δεν βλέπει, ενώ θα μπορούσαμε να κόψουμε δρόμο, να λουφάρουμε, να κρύψουμε κάτι κάτω από το χαλί, να μην το κάνουμε. Όχι πια. Όχι γιατί κανείς το απαιτεί. Αλλά από συνείδηση, θέση και βούληση. Και η θέση αυτή, ίσως, φέρει μία αλλαγή. Εκ των έσω».

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Δάφνη Οικονόμου, σκηνοθεσία – μουσική επιμέλεια: Γιώργος Οικονόμου, σκηνικά: Κώστας Βελινόπουλος, φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος, κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος, βοηθός σκηνοθέτη: Ελίνα Ρίζου, σχεδιασμός ήχου: Βασίλης Κορρές, φωτογραφίες: Μαριλένα Σταφυλίδου, αφίσα – γραφιστικά: Μαριλίλα Κυρτάτα. Παίζουν: Γιώργος Κέντρος, Τζένη Θεωνά, Γιωργής Τσαμπουράκης, Βασίλης Παλαιολόγος.

Πληροφορίες

Θέατρο Άλμα – Β΄ Σκηνή: Αγίου Κωνσταντίνου & Ακομινάτου 15 – 17, Αθήνα, τηλ.: 210 5220100. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή: 21.15, Σάββατο: 18.15 και 21.15, Κυριακή: 18.15. Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 15 ευρώ, μειωμένο: 12 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: καταστήματα: Seven Spots, Reload, Media Markt, βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, Viva Kiosk στο Σύνταγμα, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr και αθηνόραμα.gr.