Απόψεις
Παρασκευή, 09 Φεβρουαρίου 2018 18:21

Περιμένοντας το Νέο Λύκειο

Ακόμη περιμένουμε την ανακοίνωση του τρόπου  λειτουργίας του νέου Λυκείου και του τρόπου εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές. Οι αλλαγές που εξαγγέλλονται μέσω δηλώσεων εντείνουν τη σύγχυση των μαθητών της Α Λυκείου και των γονέων τους, που ρωτούν συνεχώς τι θα γίνει με τα παιδιά μας και κανείς δεν μπορεί να τους απαντήσει. Δυστυχώς είναι πολύ μεγάλη η καθυστέρηση στην ανακοίνωση των αλλαγών.

Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού - Ερευνητή
stratig@yahoo.com​

Ακόμη περιμένουμε την ανακοίνωση του τρόπου λειτουργίας του νέου Λυκείου και του τρόπου εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές. Οι αλλαγές που εξαγγέλλονται μέσω δηλώσεων εντείνουν τη σύγχυση των μαθητών της Α Λυκείου και των γονέων τους, που ρωτούν συνεχώς τι θα γίνει με τα παιδιά μας και κανείς δεν μπορεί να τους απαντήσει. Δυστυχώς είναι πολύ μεγάλη η καθυστέρηση στην ανακοίνωση των αλλαγών. Αρκεί να θυμίσουμε ότι ο νυν Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου είχε πει με την ανάληψη των καθηκόντων του το φθινόπωρο του 2016 ότι μέχρι το Μάρτιο του 2017 θα έχει ανακοινωθεί το Νέο Λύκειο και ο τρόπος εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές. Η καθυστέρηση της ανακοίνωσης πλησιάζει, λοιπόν, τον ένα χρόνο. Προφανώς κάποια δυστοκία υπάρχει, αφού το θέμα δεν είναι απλό και πέρασε από πολλές φάσεις. Ξεκινήσαμε από την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων για να φτάσουμε στις κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις για την απόκτηση του απολυτηρίου Λυκείου, που θα χρησιμεύουν για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.

Καλό είναι να δούμε μερικές από τις αιτίες που οδήγησαν σε αποτυχία το υπάρχον σύστημα εισαγωγής, ελπίζοντας ότι δεν θα επαναληφθούν τα ίδια λάθη και στο νέο σύστημα. Το υπάρχον σύστημα άρχισε την εφαρμογή του από το 2016 και θα διαρκέσει για 4 μόνο χρόνια, γιατί ο Υπουργός Παιδείας επιμένει ότι από το 2020 θα εφαρμοστεί το δικό του σύστημα. Η τόσο σύντομη ανάγκη αλλαγής οφείλεται στην προχειρότητα με την οποία σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε από τον εμπνευστή του κ. Αρβανιτόπουλο και τα πολλά μπαλώματα που χρειάστηκαν από τους επόμενους Υπουργούς Παιδείας για να καταστεί στοιχειωδώς λειτουργικό. Στον πίνακα βλέπουμε τον αριθμό των Φύλλων Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ) που εκδόθηκαν για να συμπληρώσουν ή να διορθώσουν τον αρχικό νόμο. Βρήκα στο αρχείο μου 17 ΦΕΚ που κάτι άλλαζαν στο αρχικό σχέδιο. Μπορεί να μου ξέφυγε και κάποιο. Ο αριθμός των παρεμβάσεων (μπαλωμάτων) είναι πολύ μεγάλος. Ας θυμηθούμε ότι στο αρχικό σχέδιο μετρούσαν για τον υπολογισμό των μορίων οι βαθμοί και των τριών τάξεων του λυκείου, τα επιστημονικά πεδία ήταν 5, τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας εξετάζονταν στα Οικονομικά και δεν περιλαμβανόταν η πληροφορική στα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα.

Το αρχικό σχέδιο ανακοινώθηκε μισό, αφού έλειπε η κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία και ο υπολογισμός των μορίων. Αυτά συμπληρώθηκαν αργότερα και μαζί με τις αλλαγές που έγιναν έκαναν το εξεταστικό σύστημα να μην έχει μεγάλη σχέση με αυτό που αρχικά ψηφίστηκε. Τα «μπαλώματα» δημιούργησαν μεγάλες δυσλειτουργίες. Ως παράδειγμα να αναφέρω τη μεγάλη αναντιστοιχία των σπουδών σε κάθε τμήμα και των εξεταζομένων μαθημάτων για την εισαγωγή σ’ αυτό:

  • Για την εισαγωγή στα τμήματα των μαθηματικών, που ανήκουν στο 2ο πεδίο, οι υποψήφιοι εξετάζονται στα μαθηματικά, τη φυσική και τη χημεία ενώ στο 4ο πεδίο θα εξετάζονταν στα μαθηματικά την πληροφορική και τα οικονομικά. Είναι προφανές ότι περισσότερο ταιριάζουν τα μαθήματα του 4ου πεδίου από του 2ου πεδίου στις σπουδές του μαθηματικού.
  • Μπορούν να εισαχθούν υποψήφιοι σε τμήματα που απαιτούν γνώσεις φυσικής από το 4ο πεδίο, όπου οι υποψήφιοι δεν εξετάζονται στη φυσική. Τέτοιες σχολές είναι τα τμήματα Ηλεκτρονικών στα ΤΕΙ, Κλωστοϋφαντουργίας ΤΕΙ, Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης. Οι υποψήφιοι που εισάγονται σ’ αυτά τα τμήματα δεν έχουν τις γνώσεις για να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους, συνεπώς οι περισσότεροι θα γεμίζουν τις λίστες των λιμναζόντων φοιτητών.
  • Για να σπουδάσεις Γραφιστική ή Διακοσμητική πρέπει να εξεταστείς στα Μαθηματικά, αφού τα τμήματα ανήκουν μόνο στο 2ο και 4ο πεδίο.

Τα ενδεικτικά αυτά παράλογα που ανέφερα και τα υπόλοιπα προβλήματα που προκύπτουν από τη βιασύνη, τα «μπαλώματα» και τις συχνές αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής ταλαιπωρούν τους υποψηφίους, τους οδηγούν σε αδιέξοδο και πολλές φορές αποτελούν την αιτία εγκατάλειψης των σπουδών τους. Όλα αυτά θα πρέπει να οδηγήσουν το Υπουργείο Παιδείας στην απόφαση να τελειώνουμε με την προχειρότητα. Να σχεδιαστεί ένα σύστημα εισαγωγής που θα κρατήσει για τα επόμενα 20 χρόνια, σπάζοντας το ρεκόρ του συστήματος των δεσμών που κράτησε 16 χρόνια. Η δημιουργία ενός αξιόπιστου συστήματος εισαγωγής, που θα αντέξει στο χρόνο, θέλει χρόνο και μελέτη που δεν υπάρχουν όσο ο Υπουργός Παιδείας επιμένει ότι θα εφαρμοστεί από το 2020. Συνεπώς θα περιμένουμε ένα νέο σύστημα εισαγωγής που θα ξεκινήσει φιλόδοξα και στην πορεία θα εμφανιστούν τα προβλήματά του, με αποτέλεσμα να αρχίσουν τα «μπαλώματα» που θα καταλήξουν σε κάτι προβληματικό, που θα χρειάζεται συνολική αλλαγή και θ’ αρχίσουμε πάλι από την αρχή.