Ρότα για τα 30 ισχυρότερα λιμάνια του κόσμου έβαλε ο Πειραιάς

Αναμένεται να σπάσει το φράγμα των 4 εκατ. teu στη διακίνηση containers τέλος του 2017
Δευτέρα, 04 Δεκεμβρίου 2017 09:29
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Φώτης Πλέγας Γ.

Η ΣΕΠ Α.Ε. που ελέγχει τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού στο τέλος του έτους θα έχει φτάσει τα 3,7 εκατ. teu στη διακίνηση, ενώ από τον προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ στο δεκάμηνο είχε 380.000 teu.

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr
 
Το ψυχολογικό φράγμα των 4 εκατ. teu αναμένεται να σπάσει το λιμάνι του Πειραιά στη διακίνηση containers στο τέλος του 2017. Συγκεκριμένα, η ΣΕΠ Α.Ε. που ελέγχει τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού στο τέλος του έτους υπολογίζεται ότι θα έχει φτάσει τα 3,7 εκατ. teu στη διακίνηση, ενώ από τον προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ στο δεκάμηνο είχε 380.000 teu, με τη διαφορά σε σχέση με το 2016 να ξεπερνά το 80%.

Η «είσοδος» του λιμανιού του Πειραιά στο κλειστό κλαμπ των ευρωπαϊκών λιμανιών που διακινούν περισσότερα από 4 εκατ. teu μπορεί να μην αλλάζει την κατάσταση στη λίστα με τα κορυφαία λιμάνια, ούτε σε επίπεδο Μεσογείου ούτε σε παγκόσμιο επίπεδο, δείχνει όμως τις προθέσεις. Οι Κινέζοι της Cosco που ελέγχουν το λιμάνι έχουν στόχο το 2019 ο Πειραιάς να ξεπεράσει σε διακίνηση τα 5 εκατ. teu και να εισέλθει στα 30 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την έκδοση των Lloyds List για τα 100 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου, του λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται στην 38η θέση για το 2016, έναντι της 43ης θέσης το 2015. Ο Πειραιάς αύξησε τη διακίνηση φορτίων 12% το 2016 σε σύγκριση με το 2015 και συγκεκριμένα από τα 3.330.000 teu το 2015 ανέβηκε το 2016 στα 3.736.644 teu. Επίσης το τέλος του 2016 βρήκε το λιμάνι του Πειραιά στην τρίτη θέση ανάμεσα στα λιμάνια της Μεσογείου πίσω από τα ισπανικά λιμάνια της Αλχεθίρας, που διακίνησε 4,76 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, και της Βαλένθια με 4,72 εκατομμύρια teus. Τα δύο ισπανικά λιμάνια βρίσκονταν στην 28η και στην 29η θέση, αντίστοιχα, παγκοσμίως.

Ο στόχος

Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ capt. Fu Chengqiu σε κινεζικά μέσα ενημέρωσης, το 2019 στον ΟΛΠ αναμένεται να διακινηθούν περί τα 5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Μακροπρόθεσμα μάλιστα ο στόχος είναι να φτάσουν τα 10 εκατ. teu. Σε πρώτη φάση η ολοκλήρωση των επενδύσεων στη ΣΕΠ Α.Ε. θα επιστρέψει να αυξηθεί η δυναμικότητα των προβλητών σε περισσότερα από 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια σε ετήσια βάση.  

Προκειμένου να φτάσουν σε αυτά τα νούμερα οι δυνατότητες του Πειραιά, τα στελέχη της Cosco έχουν προχωρήσει ήδη σε μεγάλες επενδύσεις στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η ΣΕΠ Α.Ε. Σύμφωνα με τα δημοσιευμένη έκθεση της εταιρείας για το 2016, στο τέλος του 2015 τα ενσώματα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας έφταναν τα 345,3 εκατ. ευρώ, ενώ έναν χρόνο μετά είχαν ανέλθει σε 462,1 εκατ. ευρώ.

Επενδύσεις ανάπτυξης

Ο κινεζικός όμιλος σχεδιάζει όμως την ανάπτυξη ενός μεγάλου logistic center σε έκταση 120 στρεμμάτων στη χερσαία ζώνη του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά. Το έργο αναμένεται ότι θα δώσει και νέα ώθηση στο λιμάνι και στον ρόλο που καλείται να διαδραματίσει ως πύλη εισόδου για την Ευρώπη.

Στρατηγικής σημασίας για την Cosco είναι και η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου προκειμένου περισσότερα τρένα να φτάνουν στην κεντρική Ευρώπη, ώστε το λιμάνι να εκμεταλλευτεί το βασικό της πλεονέκτημα. Για να πάει σε Πολωνία - Γερμανία το τρένο από τον Πειραιά χρειάζεται τέσσερις και πέντε ημέρες αντίστοιχα. Επίσης, για την Τσεχία, την Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία χρειάζεται τρεις-τέσσερις ημέρες, ενώ μία και δύο ημέρες αντίστοιχα θέλει για να φτάσει Βουλγαρία και Σερβία.

Προκειμένου να τρέξει ο σχεδιασμός, πρόσφατα αντιπροσωπεία της Cosco βρέθηκε στην Ιταλία προκειμένου να συζητήσουν με τους Ιταλούς της Ferrovie οι οποίοι έχουν εξαγοράσει τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι Ιταλοί σκοπεύουν να επενδύσουν 500 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας και οι Κινέζοι θα ήθελαν να αυξηθεί ακόμα και άμεσα η χωρητικότητα σε πέντε συρμούς την ημέρα από έναν που είναι σήμερα, με προορισμό την Κεντρική Ευρώπη για τα φορτία που φτάνουν από την Ασία. Ένα δεύτερο σημείο κλειδί είναι η προσέλκυση containers από την Κεντρική Ευρώπη με προορισμό της χώρες της Μέσης Ανατολής, προκειμένου τα εμπορευματοκιβώτια να μην επιστρέφουν κενά προς τις ασιατικές χώρες, για να τα ξαναγεμίσουν και να αρχίσουν το ταξίδι από την αρχή.

Σχολιασμένα