Κίνδυνος να χάσουμε την Αδριατική στον εφοδιασμό πλοίων με LNG

Χάθηκε η προθεσμία για χρηματοδότηση σταθμού στην Πάτρα - Πίσω η υλοποίηση του Poseidon Med
Δευτέρα, 16 Οκτωβρίου 2017 09:42
UPD:14:41
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ

Το θετικό είναι ότι στη Ρεβυθούσα, τα σχέδια της ΔΕΣΦΑ για επέκταση  του νέου προβλήτα που θα εφοδιάζει τα bunker ships με LNG προχωράνε κανονικά, οπότε ο ανεφοδιασμός στο λιμάνι του Πειραιά θα είναι εξασφαλισμένος. 

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr

Να χάσει την ενεργειακή μάχη της Αδριατικής κινδυνεύει η Ελλάδα, η οποία έχει μείνει πίσω στην υλοποίηση των μελετών του ευρωπαϊκού προγράμματος Poseidon Med. Η χώρα μας έχασε την πρόσφατη προθεσμία για να καταθέσει την πρότασή της για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση της κατασκευής Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Πάτρα και ενός ειδικά σχεδιασμένου εφοδιαστικού πλοίου (bunker ship) που θα αποπλέει από τη Ρεβυθούσα για να περνάει τον Ισθμό της Κορίνθου προκειμένου να εφοδιάζει τον νέο σταθμό της Πάτρας και τα πλοία. Σε μεταγενέστερη φάση προβλέπεται επίσης και η κατασκευή ενός δεύτερου εφοδιαστικού, το οποίο θα έχει σαν βάση επιχειρήσεων το λιμάνι της Πάτρας.

Παράλληλα, οι γείτονες Ιταλοί άλλαξαν σχέδια την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή και κατέθεσαν πρόταση για την κατασκευή ενός bunker barge χωρητικότητας περίπου 4.000 κ.β. στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος. Στο πρόγραμμα μετέχει και η Κύπρος η οποία ήδη έχει καταθέσει πρόταση μέσω ενός ακόμα προγράμματος, του CYnergy, για την κατασκευή προβλήτας και ανάπτυξη ενός σταθμού FSRU, ώστε να έχει τη δυνατότητα να μετατρέπει το υγροποιημένο φυσικό αέριο σε αέριο.
 
Προβάδισμα των Ιταλών

Οι εξελίξεις αυτές, αν δεν αλλάξει κάτι σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα δώσουν στην Ιταλία την ευκαιρία να κερδίσει, εκτός από τη ναυμαχία της ακτοπλοΐας και το στοίχημα του εφοδιασμού των πλοίων στο πεδίο της Αδριατικής. Οι Ιταλοί, στο πλαίσιο του Poseidon Med, σε πρώτη φάση είχαν καταθέσει πρόταση για την κατασκευή ενός πλοίου που θα μετέφερε μέχρι πέντε μικρά bunker barge (μπάριζες) μεταφοράς κοντέινερ, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν τόσο τα λιμάνια της χώρας όσο και τις ποτάμιες μεταφορές.

 Οι Ιταλοί, κάνοντας όμως μια στροφή 180 μοιρών και αφού είδαν την ελληνική αδράνεια άλλαξαν την πρότασή τους και με τη στήριξη της ιταλικής κυβέρνησης απευθύνθηκαν απευθείας στην Ε.Ε. προκειμένου να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για ένα μεγάλο bunker barge που θα μεταφέρει LNG.

 Ήδη έχουν έτοιμους τους πελάτες, τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια που κάνουν home port στη γειτονική χώρα και σε δεύτερη φάση, από το 2020 και μετά που θα ισχύσει ο κανονισμός για τα καύσιμα με θείο μέχρι 0,5%, θα έχουν τη δυνατότητα να τα χρησιμοποιήσουν και στα πλοία ro pax ή και στη φορτηγό ναυτιλία και να γίνουν το κέντρο του ανεφοδιασμού πλοίων στην περιοχή μας.  

 Αντίθετα στη χώρα μας το σχέδιο της Δυτικής Ελλάδας δεν έχει προχωρήσει ακόμα, παρά τις ενέργειες που κάνει η ΔΕΠΑ. Αν και έχει βρεθεί ο χώρος που θα κατασκευαστεί ο σταθμός LNG στο νέο λιμάνι της Πάτρας, από τον οποίο θα τροφοδοτείται η πόλη αλλά και άλλες περιοχές της Πελοποννήσου, καθώς και τα πλοία, από το υπουργείο Περιβάλλοντος δεν έχουν εγκριθεί ακόμα οι περιβαλλοντικές άδειες. Άνθρωποι που παρακολουθούν τις εξελίξεις από κοντά, σημειώνουν στη «Ν» ότι νέες ημερομηνίες για κατάθεση πρότασης δεν έχουν ανακοινωθεί και εφόσον θέλουμε να προλάβουμε και να παραμείνουμε στο ενεργειακό παιχνίδι θα πρέπει με τη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης να απευθυνθούμε άμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το θετικό είναι ότι στη Ρεβυθούσα τα σχέδια της ΔΕΣΦΑ για επέκταση του νέου προβλήτα που θα εφοδιάζει τα bunker ships με LNG προχωράνε κανονικά, οπότε ο ανεφοδιασμός στο λιμάνι του Πειραιά θα είναι εξασφαλισμένος.  
 
Το πρόγραμμα Poseidon Med II

Το πρόγραμμα Poseidon Med II αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του ΥΦΑ ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου στη  ναυτιλία, ωθώντας τις θαλάσσιες μεταφορές στην Ανατολική Μεσόγειο προς ένα πιο πράσινο μέλλον.

Το πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση υλοποιείται σε τρεις χώρες -Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο- και συμμετέχουν έξι ευρωπαϊκά λιμάνια  (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία) και ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα. Στο πρόγραμμα συνεργάζονται κορυφαίοι ειδικοί από τους κλάδους της ναυτιλίας, της ενέργειας και των χρηματοοικονομικών για τον σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ.
 
Το CYnergy στην Κύπρο

Το πρόγραμμα CYnergy αποτελεί μια ολιστική προσέγγιση για τον τερματισμό της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου διαμέσου του σχεδιασμού εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ/ΦΑ και της εγκαθίδρυσης της αγοράς, αναπτύσσοντας σημαντικές συνέργειες μεταξύ των τομέων της Ενέργειας και των Μεταφορών.

Το πρόγραμμα επιχειρεί να θέσει τις βάσεις για την πράσινη ανάπτυξη της Κύπρου και τη μετατροπή της σε ενεργειακό κόμβο στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου με στόχο την παροχή καθαρότερης και φθηνότερης ενέργειας για τη Βιομηχανία, τις Μεταφορές και τον Οικιακό χρήστη. Οι εταίροι του προγράμματος, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, απαρτίζονται από ειδικούς των κλάδων της ενέργειας, των μεταφορών και των χρηματοοικονομικών, καθώς και από δημόσιους και κυβερνητικούς φορείς της Κύπρου και της Ελλάδας.

Τα σχέδια της Attica Group

Η Attica Group είχε παρουσιάσει στην Ελλάδα τα σχέδιά της για τη ναυπήγηση δύο επιβατηγών πλοίων που θα χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο, καθώς και αυτά για τη μετασκευή σε LNG fuel, στο ετήσιο συνέδριο του ευρωπαϊκού προγράμματος Poseidon Med II.

Το κόστος για τις μετασκευές, όπως ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ο Γιώργος Αναγνώστου του ομίλου Attica, θα φτάσει τα 10 εκατ. ευρώ ανά πλοίο. Επίσης, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το κόστος για τη ναυπήγηση των δύο πλοίων, εφόσον αποφασιστεί, μπορεί να φτάσει σε σύνολο ακόμα και τα 200 εκατ. ευρώ. Η Attica έχει υπογράψει και μνημόνιο συνεργασίας με τη ΔΕΠΑ προκειμένου να προχωρήσουν τα σχέδια για το πέρασμα στην εποχή του LNG.

Ωστόσο η εταιρεία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει επεκτείνει περαιτέρω τα σχέδιά της αφού εκτός από τα δύο πλοία μεγέθους «Blue Star Patmos», αξίας περίπου 80 με 100 εκατ. ευρώ το ένα, έχει βάλει στόχο να κατασκευάσει και δύο μεγάλα ro pax αξίας περίπου 150 εκατ. ευρώ το καθένα.

Σχολιασμένα